A világ megérett a Hawk Tuah-ra

2024. július 13. – 23:23

frissítve

A világ megérett a Hawk Tuah-ra
Haliey Welch dedikálja saját Hawk Tuah-sapkáit – Fotó: Haliey Welch / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Hetekkel ezelőtt egy átlagos amerikai lányból, Haliey Welchből internetes szenzáció (régi nevén: világsztár) lett, miután egy szexuálisan túlfűtött utcai interjúban elmondta, hogy mitől indulnak be a férfiak az ágyban. Welch a Tim & Dee TV nevű YouTube-csatornán jelent meg először, egy utcaembere-videóban hangzott el az ominózus mondat, amivel a lány pályafutása elkezdődött. Magyarul valahogy így hangzik:

Meg kell adnod nekik azt a hawk tuah-t, rá kell köpnöd arra a dologra!

Nem nehéz kitalálni, hogy a hawk tuah kifejezéssel a lány a köpés hangját utánozta, ezzel az őszinte, ordenáré viselkedéssel pedig milliók szívébe lopta be magát. A jelenség egészen addig nem zavart igazán senkit, amíg Welch el nem kezdett állítólag sok pénzt keresni azzal, hogy egyszer bunkón viselkedett a kamera előtt.

A Hawk Tuah-jelenséget kritizálók szerint Welch felemelkedése jól mutatja, hogy az internetes nyilvánosság most már tényleg mélyponton van: manapság mindenkiből világszenzáció lehet, elég hozzá egy vicces-spicces elejtett félmondat meg egy mikrofonba böfögött bunkóság. Haliey Welch közel sem az első olyan internetes személyiség, aki minimális energiabefektetéssel indította el a jól fizető celebkarrierjét, de erre később majd visszatérünk. Nézzük meg előtte, hogy Welch relatíve senkiből mekkora sztár lett egy hónap alatt.

  • Welch Instagram-oldalát júniusban több mint 700 ezer felhasználó követte be, ezzel már közel 1,2 millió követőnél jár a platformon.
  • Az eredeti videón, amiben feltűnik, már 4,8 millió megtekintés van.
  • A TikTokon egy hónap alatt több mint 106 ezer vele kapcsolatos tartalmat gyártottak.
  • A Google Trendek szerint már közel 10 millióan kerestek rá a Hawk Tuah kifejezésre.

A főállású mém

Azoknál, akik az interneten viszonylag gyorsan tesznek szert nagy hírnévre, fontos szempont, hogy mennyi idő alatt tudják pénzzé tenni az ismertségüket. A Hawk Tuah-lány ebből a szempontból gyorsan cselekedett, ma már egy

menedzsment igazgatja a pályafutását, saját merchöt adott ki, és zárt körű fellépéseket is vállal, amikért nagy gázsit fizetnek neki.

Welch Hawk Tuah-pólókat, -pulóvereket és -sapkákat is árul a saját oldalán, amiből már most milliókat keresett, a webshop elindításában és a ruhadarabok megtervezésében pedig egy divatmárka segédkezett. Jason Poteete, a márka tulajdonosa a Rolling Stone magazinnak azt mondta, hogy legalább 50 darab dedikált sapkát adtak el (ezeket extra pénzért lehetett megvenni), de sima sapkákat is árulnak, amik 30 dollárba (kb. 10 800 forintba) kerülnek.

A webshopban található termékek ára 30 és 50 dollár között mozog, a legdrágább a Hawk Tuah-pulcsi. Poteete arról is beszélt, hogy eddig nagyjából 65 ezer dollárt kerestek az eladásokból, ami nagyjából 23,5 millió forintnak felel meg.

Welch nem volt szégyenlős, ahogy elkezdett pénzt keresni a celebséggel, rögtön felmondott a munkahelyén, hogy teljes állásban a Hawk Tuah branddel tudjon foglalkozni. Ezen a hétvégén már közönségtalálkozót tart, ahol a rajongói közös fotókat és videókat készíthetnek vele, és arról is mesél, hogy hogyan változtatta meg az életét az ominózus videó.

A PageSix szerint az eseményre 50 dollárért (kb. 18 ezer forintnyi összegért) lehet majd belépőt váltani. New Yorkban három közönségtalálkozót tart, amikért összesen 11 millió forintnak megfelelő gázsi üti majd a markát. A mémmé válás után feltűnt egy countrykoncerten is, ahol megpróbálkozott az énekléssel is.

Viszonylag sok idő telt el a felfedezése után, mire interjút adott, még csak egy hete mutatkozott be a rajongói előtt a Plan Bri Uncut podcastban. A beszélgetés során derült ki többek között az is, hogy a sapkáit áruló férfit megkereste egy rajongó, hogy próbálja meg rávenni a lányt, hogy köpjön bele egy üvegbe, amit adjon el neki 600 dollárért.

Welch nemrég a Los Angeles Lakers egykori sztárjával, Shaquille O’Neallel is találkozott, aki azt tanácsolta neki, hogy vegyen föl maga mellé egy profi PR-csapatot, mert sokan megpróbálják majd kihasználni a hirtelen jött népszerűségét. Welch azt mondta O’Nealnek, hogy nagyon sok gyűlölködő kommentet kap, de a kosaras azzal nyugtatta a lányt, hogy ne figyeljen rájuk, mert valójában semmit sem számít az ismeretlen emberek online véleménye.

A videó készítői nem boldogok

Haliey Welch időközben ügyvédet és menedzsert fogadott, hogy segítsenek neki eligazodni ebben az idegen és veszélyes világban. Eleve problémás helyzet, hogy a videót, amely híressé tette, Tim Dickerson és DeArius Marlow, a Tim & Dee TV YouTube-csatorna tulajdonosai készítették.

A párosnak elég sok energiája van abban, hogy a szerzői jogaikat ne vegyék semmibe, a vízjelüket ugyanis nagyon sokszor levágják a felhasznált videókról. Dickersonék eddig több mint 50 szerzői jogi pert indítottak emiatt. Dickerson és Marlow szerint Welch hírnevét az ő videójuk alapozta meg, így a sztárságból származó bevétel egy része is őket illeti meg.

Nehezíti a dolgukat, hogy az időközben világsztárrá váló Welch ügyvédje eddig nem reagált megkereséseikre, és ez nem is biztos, hogy változni fog. A szerzői jogokból származó bevételek behajtása akár még sikerülhet is az alkotóknak, de azért minden bizonnyal egy fillért sem fognak kapni a Hawk Tuah brandből, még akkor sem, ha tényleg az ő videójuk által vált internetes szenzációvá a fiatal nashville-i lány.

A hírek szerint Welchnek minden esélye megvan arra, hogy ne csak hullócsillag legyen az influenszerek éjszakai égboltján, ugyanis a Hawk Tuah-lány a TMZ információi szerint hamarosan saját hollywoodi realityt is kaphat, amiben nem kell majd mást csinálnia, mint élni az életét a kamerák előtt. Az amerikai bulvárlap úgy tudja, hogy már el is kezdődtek az egyeztetések, és a szereplőválogatás is javában tart.

A világ (már megint) megérett a pusztulásra

A rövid idő alatt az egész internetes nyilvánosságon átsöprő Hawk Tuah-jelenséget többen próbálták megfejteni, szétszálazni, analizálni, pedig valójában tök egyszerű a képlet: a heteroszexuális férfiak jó része mindig is szeretett volna egy fiatal, szép lánnyal együtt lenni, aki úgy viselkedik az ágyban, mint egy pornós. A Vox magazin megszólaltatott a témában heteroszexuális férfiakat, akik mind arról számoltak be, hogy a lány tűpontos hangutánzása volt a videó legviszolyogtatóbb és egyben legvonzóbb része.

Sokak szerint azért is üdítő a Hawk Tuah-videó, mert manapság a közösségi médiában terjedő tartalmak a végletekig mesterkéltek, egy utcaembere-videóban is szinte minden megszólaló tudatosan szerepel a kamera előtt, ha valaki vicces próbál lenni, akkor azt szándékosan, meggondoltan teszi, nem pedig őszintén. Welch reakciója ennek a tökéletes ellentéte: a végletekig egyszerű és őszinte.

Az új generációs internetes világsztárok megjelenése után rendszerint felerősödnek azok a hangok, amelyek szerint „ez a semmiből lett celeb volt az utolsó csepp a pohárban” és hogy „a világunk most már tényleg megérett a pusztulásra”. Hasonló vélemények özönlötték el azokat a cikkeket is, amik a 11 éves ideges gyerekrapper Lil Tayről szóltak. A fiatal amerikai lány azzal vált híressé, hogy gyerekként csúnyán beszélt és ordenáré bunkóságokról rappelt az Instagramon, majd hosszú évekre eltűnt, hogy aztán egy kamu halálhírrel térjen vissza a köztudatba.

Hasonló vonalon mozgott Daniella Bregoli is, aki Bhad Bhabie-ként vált ismertté, miután a népszerű talkshow-ban, Dr. Philnél bunkózott a közönséggel. A beszélgetés közben a nézők kinevették, amire az akkor még csak tinédzserkorú lány azt mondta, hogy azok, akik kinevették a nézők közül, mind prostituáltak.

Bregoli konfliktusba került egyik pályatársával, Victoria Rose Waldrippel (közismert nevén: Woah Vicky) is, aki egyébként nem kevésbé botrányos körülmények között vált ismertté. Ő az a lány, aki 2017 közepén feltöltött egy videót az Instagram-fiókjára, amelyben azt állította, hogy egy DNS-teszt szerint 25 százalékban afroamerikai származású, ami önmagában nem jelentene gondot, csakhogy ennek apropóján rendszeresen használta az n betűs szót.

Az említett társaságban közös, hogy a botrányos kezdet ellenére akkora követőbázisra tudtak szert tenni, hogy a mai napig kényelmesen élik az influenszerek életét.

  • Lil Taynek 5,3 millió követője van az Instagramon;
  • Woah Vickynek 3,7 millió;
  • a legtöbben Bhad Bhabie-t követik: 16 millióan, igaz, ő OnlyFans-oldalt is indított nemrég.

Nagyon sokan a verbálisan mikrofonba köpködő Haliey Welchet is ebbe a társaságba sorolják, de nagy különbség, hogy míg az említett tartalomgyártók igazi botrányhősök, akiket imádnak gyűlölni az interneten, addig a Hawk Tuah-lány esetében inkább arról van szó, hogy azért gyűlölik, mert imádják.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!