Szalai első saját albuma egy kompakt, de nem komplex traplemez

2024. június 25. – 10:01

Másolás

Vágólapra másolva

Szalai: EZ (6,5/10)

Az On The Low-hoz hű trapközösség az Ibbigang (interjúnk a rapduóval itt) felfutása óta három dolgot vár(t) nagyon a Szalai és Valter alkotta duótól: azt, hogy megjelenjen a Valter-féle Miyagi teljes verziója, és azt, hogy Szalai Twitter-profilt és szólólemezt csináljon. Utóbbi kettőre 2024 tavaszáig kellett várni, de végül megtörtént a csoda, és – egy nem túl aktív – profil mellett nagylemez is született EZ címmel. Míg az Ibbigang másik fele, Valter 2021-ben kiadott egy rövidke EP-t (8PERC), addig Szalai nem sietett sehová, és komótosan ült a debütálásán, amire a rajongói szerint abszolút megérte ezidáig várni.

A kevesebb néha tényleg több: inkább egy darab évekig készülő nagylemez, mint sok apró, és felejthető EP háromhavonta. Hosszútávon ez lehet egy stabil és tudatos diszkográfia alapja, az OTL- és Powerpuff-tag pedig épp efelé tendál, és nagyon helyesen teszi.

Az EZ kétség kívül egy kompakt-, de semmiképpen sem komplex traplemez, és ez teszi működőképessé. A produkciót fontos egy külön trapzenei koordinátarendszerben kezelni, és a műfaj tengerentúli trendjeit figyelembe véve szemlélni, elvonatkoztatva azoktól az elvárásoktól, amiket egy régi vágású hiphophallgató állíthat egy-egy rapalapú hanganyag felé.

A projekt kurrens és egységes, Szalai és a korszellemet kiválóan értő produceri gárdája (a teljesség igénye nélkül Babyboysal, Januar, Shy Balenci, Klue, Dirtydomchi és leftmelxst) ízlésesen és hatásosan emelte át és ültette magyarba Ken Carson, Destroy Lonely, Playboi Carti, Osamason, Nettspend és a Homixide Gang zúzós, fejleszakítós alapjait és mantraszerű, monoton fordulatait.

Épp ezért nem lépünk túl a pénz-lányok-ruhák-csár négyes tartalmi keretein, de az imént hivatkozott külföldi neveket olvasva egyértelmű, hogy ezen a porondon nem a tartalom, hanem a hangulatteremtés a mérvadó.

Szalai érezhetően nem akarja kinőni és hátrahagyni a bevett, biztonságos kliséket, ennek felvállalása pedig sokkal jobb, mintha művies nagyotmondással próbálkozna.

Amikor viszont nem érvényesül az újhullámos rage kísérleti hatása, tucatszámba menő, közepes trapsablonok puffogtatása történik type beat-szerű alapokra (Lánynév freestyle, Para osztály). A figyelemfelkeltő és provokatív nevű Buzi vagyok (ami Atka nélkül is simán megállná a helyét) viszont kétség kívül fülbemászó, kicsit olyan, mintha Central Cee hírhedt sorai inspirálták volna az előadókat, hogy bevállaljanak egy ilyen címet, amitől sokak woke-detektora kiakadhat.

Erős kivétel a Gyurissal közös atmoszférikus Csao, aminek a seggcsapkodás hangja ad érdekes ízt, a 2roo-val felturbózott Húlio, a flegmán motyogós, Chrome Hearts márka keresztjeit emlegető AHA // Retek flow FW-vel és a Figurával és Grasával megtoldott Fuck, Marry, Kill, aminek roncsolt, faltörőkos alapja olyan brutalitással töri be a hangfalainkat rögtön a dal első másodpercében, hogy arra lehetetlen visszafogni a fejmozgást. Az EZ lemezre jellemző ez a kétarcúság: miközben néhány dal bármennyi újrajátszást elbír és óriási adrenalinlöketet tud adni, több olyan szám is van, melyek kevesek ahhoz, hogy sokadjára is visszatérjünk hozzájuk.

A trap elérte a plafont itthon is, így minimális finomhangolásokat leszámítva nehéz benne igazán újat mutatni. A megúszás helyett szerencsére mégis tetten érhető az innovációt sürgető szándék az albumon: a suttogós flow-kat csúcsra járató, általában vékonyabb hangon rappelő Szalai a Húlióban ellő pár újszerű, mély és karcos adlibet és a Neménben is többször mélyít a hangján, az ilyesfajta vokálkísérleteknek pedig bőven lenne még helye a lemezen és a jövőben is. A projekt talán épp ennek az új előadói korszaknak ágyaz meg lassan és biztosan. Változó sikerrel ugyan, de tagadhatatlanul izgalmas irányba halad.

Az EZ több erős és megkapó ötletet is tartalmaz, de apró újításai még nem elegek ahhoz, hogy érdekessé tegyék a kiszámíthatóbb dalokat. A lemez ennek ellenére megjelenése után pár héttel közönségkedvenc lett, később pedig talán úgy nézhetünk vissza rá, mint a magyar trap egyik szimbolikus mérföldköve a hazai színtér egyik legelső szószólójától és ízlésformálójától.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!