A BSW nem trash, de proli

2024. május 30. – 17:02

A BSW nem trash, de proli
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Ferenczei Gábor (Gaben) és Sziklai Mátyás (Meklód) alkotta BSW a 2010-es évek végére az egyik legnépszerűbb hazai produkcióvá vált, de máig nagyon kevés hosszabb, kifejtős interjú készült velük. A duó ezt megtörve interjút adott a Telex Afternek, melyben szó esik a kezdetekről, a korábbi konfliktusaikról más rapperekkel, a Tankcsapdával való közös munkáról, a Csöcsök és segg háttérsztorijáról, és arról, hogy szerintük mi számít trashnek.

A beszélgetés során reagáltak arra a velük szemben megfogalmazott vádra is, miszerint eladták magukat azzal, hogy korán a mainstream felé fordultak, illetve arra is, hogy mi van a szexista dalszövegeik mögött.

Gaben és Meklód 17 és 14 évesek voltak, amikor a rapzene felé fordultak. A Somogy megyei Bárdudvarnokról származó Meklód fiatal korában breaktáncolt, ezen keresztül jutott el a számos tehetséges breaktáncosnak otthont adó, alig négyezer fős Tabra, ahol Gaben élt. A két rapper itt ismerkedett meg egymással, ezután bekerültek egy rapcsapatba, amiből végül kiváltak, és megalapították a Beerseewalkot, aminek nevét 9 évvel ezelőtt BSW-re rövidítették.

A Beerseewalk a Bom, Dipa és DJ Gerysson alkotta DSP hatására alakult meg 2006-ban, mint mondják, az akkoriban sok fiatal mc-t inspiráló Akkezdetphiai „túl pesti és túl értelmiségi” volt a számukra. 2010-ben megjelent első lemezüket, a karcos és explicit Picsát – melynek mix-master feladataiért Pixa felelt – egy szakítás ihlette, Meklód elmondása szerint a maguk nyers és rebellis módján szókimondó dalokban fejezték ki a szerelmi csalódásukat. Szerintük a BSW sosem volt trash, prolinak viszont nyugodtan nevezhető, emellett máig kiállnak.

„A csajok kurvák és be kell baszni” – idézték fel a hitvallást, ami korai korszakukat meghatározta. Ennek hangot is adtak a fiatal éveik lenyomataként hivatkozott lemezen, melyen sok Ganxsta Zolee-idézet is szerepel, tekintve, hogy a kezdetben Real MC néven rappelő Gaben számára „Zolee volt az atyaúristen”. Ő maga pont a Helldorádó lemez miatt ragadt mikrofont, pedig egy ideig a papi pályát szerette volna választani.

„Underground önmegvalósításban voltunk, nem akartunk más hype-ján felkapaszkodni. Nem ismertünk senkit a szcénában, ez igazi underground gondolkozás volt”

– mondják az első pár évükről, ami után a 2013-as Rapstar lemez hozta meg a mainstream áttörés első hullámát.

Gaben ekkor szoktatta rá Meklódot a G-Unitra, utóbbi addig a pontig kevésbé ismert amerikai rapprodukciókat hallgatott, köztük Quasimotót (Madlib alteregója – a szerk.) Jedi Mind Trickset vagy Afrika Bambaataa-t. „Azért mentünk el a mainstream felé, mert elkezdtünk más zenéket hallgatni” – idézi fel Gaben. Meklód szerint „mindenki változik zeneileg”, így ők is más irányok felé mozdultak, miután egyre több poposabb hiphop-produkcióval találkoztak.

2014 és 2016 között G-Eazy és Yelawolf gyakorolt nagy hatást a zenéjükre, és ezekben az években függtek rá Drake 2015-ös lemezére is (If You're Reading This It's Too Late), amelyen már trapzenei hatások is érvényesültek. Ezek az inspirációk a 2016-os Amíg bírom projekten öltöttek testet, ami a mainstream fordulat csúcspontja volt popérzékeny és slágeres dalokkal, amik bebetonozták magukat a YouTube Trendingbe, ahová rendre bekerül az összes új megjelenésük is.

„Nem azért váltottunk a mainstreamre, hogy az Amíg bírommal majd a tévében leszünk, vagy itt-ott, mi ezt a zenét akartuk csinálni. Továbbfejlődtünk zeneileg, és már nem volt elég a kopogós underground” – reagált Gaben. Arra a kérdésre, hogy tudatosan rájátszanak-e a trendekre, Meklód így válaszolt: „Figyelem a trendeket és a friss külföldi megjelenéseket, az ízlésem a trendekkel megy.” Nem tagadják, hogy van bennük egy üzleti érzék, szerintük ennek a műfajnak

„80 százaléka üzlet, 20 százaléka művészet, annyi mindennel kell foglalkozni.”

Az adásban emellett érintik Mr. Bustával, Essemmel és Missh-sel való kapcsolatukat, és a velük kialakult konfliktusokról is szó esik, továbbá elmesélik a Csöcsök és Segg háttértörténetét is, amit Lil Pump és Kanye West I Love It című slágere ihletett.

Amellett, hogy gyakran megkapják, hogy eladták magukat, gyakori kritika még a BSW felé, hogy a szövegeik szexisták és nőgyűlölőek, ami a Csöcsök és segg után kiadott, jelenleg 11 millió megtekintésnél járó Egyedül (Megbasztam ezt a kis gádzsit) dal miatt az adásban is felmerül. A vádra így reflektált Meklód:

„Lehet, hogy úgy tűnik, hogy hímsoviniszták, nőgyűlölők vagyunk, de nekem tudod mennyi lány barátom van, és tudod, hogy mennyire jól kijövök velük?”

„Nekem meg tudod, hogy hány feleségem van? Egy. És ez mindent elmond” – tette hozzá Gaben.

Emellett részletesen elemzik azt, hogy melyikük hogyan éli meg a sikert. „Én minden apró sikernek tudok örülni, és egy kicsit megülni ott a tetején. Hú, most ez a dal jól sikerült, hú, ez a koncert nagyon jó volt, és egy kicsit ünneplem magam otthon. A Matyi ezt nem tudja, ahogy kijött egy dal, már csinálni kell a következőt. Tehát nincs idő megállni, és amúgy ez tök jó, mert ez a siker titka”.

Kettejük barátságát így értékelte Meklód: „Mi azért tudtunk a földön maradni és viszonylag egészségesek maradni mentálisan, mert ott voltunk egymásnak, és gyerekkori barátok vagyunk. Nem egyedül kellett megélni a magaslatokat és mélységeket.”

„Ha valamelyikünk egy kicsit elszállt, a másik visszahúzta” – reagált Gaben.

Az interjú egyik aktuális apropója a Sávlekötő új tehetségkutató műsora, a Sávlekötő Camp volt, melyben Meklód és Gaben is zsűrizik AKC Misi, Lábas Viki és Szendrői Csaba mellett. Az Afterben szó esik arról, hogy ők milyen szempontrendszer szerint szelektáltak előadókat a válogató során, és mit gondolnak a mezőnyről.

A műsor miatt szóba kerül az is, hogy Gaben és Meklód néhány év múlva szeretnének előadókat menedzselni és felkarolni, illetve a kiadóalapítás gondolatától sem zárkóznak el. Mint említik, ezt tették anno Lmen Pralával is, akit elhívtak előfellépőnek a koncertjeikre, és a Gucci klipjében is szerepeltették.

„Az EP-k világát éljük” – vallja Meklód, ezért a közeljövőben nagylemezeket biztosan nem, maximum single-öket fognak kiadni. „Kicsit idősnek érezzük magunkat a madafakázáshoz, letisztultabb korszak jön” – összegezték a jövőre vonatkozó terveiket, elhintve, hogy a következő projektjük egy afrobeat-szám lesz.

A beszélgetésben szóba került még:

  • Mi volt a rapcsapat neve, amiből Gaben és Meklód kiváltak a BSW alapítása előtt?
  • Hogyan sikerült rendezniük korábbi konfliktusukat Sajó Dáviddal?
  • Miért tartják kártékonynak a magyar zenei sajtó működését?
  • Miért nem volt még soha koncertjük a Budapest Parkban?
  • Fognak valaha arénakoncertet adni?
  • Hogy becézi a Tankcsapda dobosa, Fejes Tamás Meklódot?
  • Melyik ikonikus magyar alter zenekar a kedvencük?
  • Mennyi pénzt kellett félretenniük a kétezres években, hogy ki tudják fizetni Pixát?
  • Mikor szokott Meklód és Gaben Dopemant hallgatni?
  • Milyen szálon kapcsolódnak a román zeneiparhoz?
  • Mi volt a BSW formáció legelső neve a beer-szívókból eredő Beerseewalk előtt?
  • Mit gondol a párkeresésről Meklód?
  • Milyen kapcsolatban állt a katolikus egyházzal Gaben, és miért nem a papi pályát választotta?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!