Nincs még egy olyan játék, ami ennyi korosztályt lázba hoz

2024. május 19. – 23:10

Nincs még egy olyan játék, ami ennyi korosztályt lázba hoz
A 2017-es Los Angeles-i E3 konferencián játszanak a Minecrafttal – Fotó: Mark Ralston / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Markus Persson, nicknevén Notch, svéd játékfejlesztő 2009. május 13-án feltöltött egy videót YouTubera Cave game tech test címmel. Ezen a háromperces videón egy kezdetleges videójáték felvételei láthatóak, egy pixeles kockákból álló világ, amiben a kamera lemászik a felszín alá, jön-megy, nézelődik. Senki sem gondolt ekkor arra, hogy ebből a rövidke demóból

minden idők legsikeresebb videójátéka lesz.

Kockáról kockára

Notch épp elakadt egy RubyDung nevű projektjével, amikor rábukkant egy másik fejlesztő, Infiniminer című játékára. Innen jött nem csak a kockákból, azaz blokkokból álló világ, de a belső nézetes játékmenet ötlete is. Az ötletet első verzióvá fejlesztéséhez mindössze egy hétvége kellett Notch-nak, a Minecraft alfa verziója pedig 2010 nyarán jött ki.

A játékot hamar felkapták, már az alfa és a későbbi béta verziókkal is tele volt a YouTube, ömlöttek a Minecraft gameplay-videók, Notch pedig nem csak főállásban kezdte fejleszteni a játékot, de stúdiót is alapított. A Mojang kizárólag a Minecraft miatt jött létre, az egész csapat a játék fejlesztésével foglalkozott, folyamatosan jöttek az újabb és újabb frissítések. Fejlődött a játék fizikája, motorja, új anyagok és játékmódok kerültek be frissítésről frissítésre, Notch és a csapat pedig nagyon figyelt a játék hivatalos fórumán érkező visszajelzésekre.

A Minecraft sikerének egyik kulcsa, hogy a játék a ma már jól ismert korai hozzáférésű modell egyik éllovasa volt. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy ha valaki a korai verziók idején befizetett a játékra, akkor a teljes verziót is automatikusan megkapta, amint az kijött. A játékosok tehát kvázi pénzért tesztelhették a Minecraftot.

2011-ben aztán megjelent a teljes játék, Notch pedig át is adta a Minecraft vezető designeri székét Jens „Jeb” Bergenstennek. Nem sokkal később egy felhasználói feltételeket érintő félreértés miatt Notch aztán arról tweetelt, hogy valaki igazán megvehetné a Minecraft részvényeit, ami végül ahhoz vezetett, hogy a fejlesztő több ajánlatot is kapott, míg végül

a Microsoft 2014-ben 2.5 milliárd dollárért felvásárolta a Mojangot és vele együtt a Minecraft minden jogát, Notch pedig elhagyta a céget.

Notch-al ezután készített interjút a Forbes, amiben a fejlesztő arról is mesélt, minek tudta be a Minecraft sikerét. „Az »indie játék« kifejezés még nem is létezett, amikor elkezdtem fejleszteni a játékot. Akkor adtam ki, amikor az ilyen játékok kezdtek népszerűvé válni, mert az emberek belefáradtak az AAA piacba, és abba, hogy ugyanazokat a játékokat játsszák újra és újra. Ráadásul a fejlesztőknek egyre könnyebben önállósodhattak, nem kellett nagy kiadókhoz fordulniuk.”

Elszaporodtak a megalomán projektek

A Minecraft varázsa abban rejlik, hogy teljesen kívül értelmezi magát azokon a AAA kereteken, amikről Notch is beszél. A korai verziókban a játéknak például egyáltalán nem volt célja, nem is lehetett végigvinni. Kaptunk egy hatalmas, kockákból álló világot, földdel, kővel, homokkal, vízzel és lávával. Semmi történet, semmi tutorial, se végcél, se semmi.

Már eleinte is voltak persze rendszerek a játékban, eszközöket lehetett készíteni, nyersanyagokat termelni, növényeket termeszteni, a Minecraft bája pedig az, hogy azon kívül, hogy ezeket a kezünkbe adja, semmit sem rág a szánkba, ezáltal példátlan szabadságot biztosít.

Ha valamit látunk, oda el is mehetünk, ki is bányászhatjuk, az így szerzett blokkokat aztán tetszés szerint le is pakolhatjuk bárhova máshova. Házat, kertet, hidakat, tornyokat, várakat építhetünk, amelyek környezetét teljesen testreszabhatjuk, képzeletünknek csak a vertikális építési limit szab határt. Nem véletlen, hogy a YouTube-ot a megjelenés után azonnal ellepték a hatalmasabbnál hatalmasabb építmények, mint ez a katedrális, a svéd parlament, vagy éppen a Star Trekből ismert Enterprise-D űrhajó. Azóta már olyan megalomán projekt is indult, amelynek keretében a Föld 1:1 arányú mását építik fel.

A Minecraftban helyet kapott egy redstone nevű anyag is, ami kvázi az áramot helyettesíti, és még több lehetőséget nyit meg. Ezzel a műszaki beállítottságú játékosok már kezdetben olyan bonyolult szerkezeteket is létrehoztak, mint a különféle zárak, vagy akár a működő számológépek. Sőt, az azóta eltelt időben már olyan számítógép is készült a Minecraftban, amin a játék is fut.

A Minecraft egyediségéhez rengeteg tesz hozzá a környezet is. Ha új játékot indítunk, a program teljesen új világot kreál, amiben jóformán végtelen távolságokig kalandozhatunk, hiszen a pálya kiterjedése minden irányba többtízmillió blokk, nem beszélve a két extra dimenzióról. Ez a fajta eljárás elképesztő tájakat generál, az erdős, havas, vagy éppen sűrű dzsungellel benőtt tájakon bármikor lélegzetelállító kilátással találhatjuk szembe magunkat. Emellett ott van a játék zenéje is, a C418 producer által megálmodott ambient tételek rengeteget adnak hozzá a játék hangulatához.

Fotó: Minecraft / Facebook
Fotó: Minecraft / Facebook

Az első verziók óta természetesen rengeteget gazdagodott a játék, nem csak a már említett új dimenziók, de új rendszerek, NPC-k, és bossok is bekerültek, az egyik, Ender Dragon nevű szörny által ráadásul a Minecraft egy végcélt is kapott. Bármennyit is finomodott a játék a megjelenés óta eltelt 15 évben, a bája még mindig az, hogy teljesen szabadon engedi a játékost. Emiatt, annak ellenére, hogy a körítés miatt sokan gyerekjátékként kezelik, a Minecraft szórakoztató élményt nyújt bárki számára.

Úgy kell elképzelni, mint egy hatalmas doboz legót: nincs összeszerelési útmutató, senki nem mondja meg, minek kell létrejönnie, ha összerakjuk, cserébe azt és úgy építünk, amit és ahogy akarunk.

Nincs ehhez hasonló élmény

A különböző Minecraft gameplay videókból, sorozatokból természetesen Dunát lehet rekeszteni, a játékra alapuló tartalmak itthon is kifejezetten népszerűek. Az egyik legrégebbi hazai Minecraft tartalomgyártó, Gergely Viktor, azaz Sirius 2011 óta tölt fel videókat, tutorialokat a játékról Pingvinharcos nevű csatornájára. Ahogy ő fogalmaz, „a Minecraft egy nagyon különleges játék. Nem mindenki találja meg benne a számítását, de ha valaki igen, az nem nagyon fog hasonló élményt találni más játékokban. Ez gyakorlatilag egy üres vászon a kreativitás számára.”

Egyszerűségében rejlik a Minecraft nagyszerűsége, hiszen Gergely metaforáját továbbfűzve olyannyira üres vászonról beszélhetünk, hogy az sem biztos, hogy tényleg vászonnal van dolgunk. Ez alatt azt értem, hogy a Minecraftot nem csak ezerféle céllal lehet játszani, de akár az alapverziót járatjuk csúcsra, akár különféle modokkal formáljuk át azt, jóformán teljesen új játékot is alkothatunk belőle.

„Engem világ életemben a különböző feladatokat ellátó szerkezetek megépítése érdekelt” – meséli Gergely. „Persze, ki lehet bányászni a szükséges vasat, de ha megfelelően tekergetjük a játékot működtető rendszereket, le is gyártathatjuk azt. Számomra kifejezetten komoly kihívás volt, hogy ezeket jobban elsajátítsam, miközben megépítem a szeretett szerkezeteimet. A sorozataim nehezen fogyasztható dokumentációi annak, ahogy szépen lassan széttöröm az egész játékot és a saját mechanikáit kihasználva húzom ki a méregfogait. Imádtam csinálni.”

Hasonló a motivációja egy másik hazai gameplay videósnak, Fábián Miklósnak, azaz Luckey-nak is. Ő már az alfa verziójától ismeri a játékot, de még mindig nem unt rá. „Teljesen máshogy játszom jelenleg a Minecraftot, mint játszottam akár 2-3, hát még 10 éve.

A legjobb, hogy amikor elkezdesz egy új világot, akkor csak rajtad áll hogy mit hozol ki belőle.”

Fábián, miután több alkalommal is elérte a Minecraft hivatalos végét, azaz legyőzte a már említett sárkányt, szintén a különféle automatizálható rendszerek felé fordult. „A játék mechanikája lehetővé teszi, hogy rengeteg nyersanyagot valamilyen rendszer automatikusan gyártson. Motivációt találtam abban, hogy megépítsem a legnagyobb ilyen gyárakat.”

Szerinte ráadásul nincs még egy olyan játék, ami „olyan széles életkori demográfiával rendelkezik, mint a Minecraft. Már a gyerekek is megtalálják a játékban azt, ami leköti őket, játszhatnak az állatokkal, lovagolhatnak. Aztán később már közös világot hozhatnak létre a barátaikkal, közös bázisokat építhetnek, vagy megpróbálhatják megtalálni a legtöbb nyersanyagot. Vannak, akiket csak a PVP (játékos játékos elleni küzdelem) érdekel, ők különböző szervereken minijátékok formájában vehetik fel a versenyt egymással, de aki csak barangolni szeret, az is felfedezheti a saját, egyedi világát. Mindenki máshogy szeret játszani, a Minecraft sikere pedig abban rejlik, hogy lehetőséget ad erre.”

Ahogy arról Fábián is mesél, a játék különféle saját módjai és spinoffjai (mint a sztorialapú, point-and-click Minecraft: Story Mode vagy a stratégiai Minecraft Legends) mellett rengeteg, felhasználók által kitalált verziója van. A már említett, online PVP-szerverek mellett ott van például a népszerű Skyblock pálya, ahol a játékos egy legebő szigetről indul, és a korlátoltan elérhető eszközökkel kell túlélnie, de rendeztek már ezer fős társadalmi kísérletet is a Minecraftban. Sokan vannak például, akik mai napig a játék valamelyik korai verziójával játszanak, illetve rendkívül népszerű a Minecraft hardcore módja is, amiben ha a játékos meghal, akkor az egész világ törlődik.

Gergely Viktor, akinek több hardcore sorozata is volt már, úgy fogalmaz, „ez a mód nem kis izgalmat ad hozzá a játékhoz és az élő adásokhoz, nekem is és a nézőimnek is.” Fábián szintén régóta főleg hardcore-ban játszik, szintén „főleg a tartalomgyártás miatt. A hardcore módban mindig benne van a veszély, hogy egy rossz döntéssel a több ezer órás pályádat dobhatod a kukába.” Fábián például nemrég ebben a módban készítette el legnagyobb építményét, egy állatkertet, ahol a játékban található összes élőlény megtalálható.

És akkor még nem beszéltünk a különféle modokról, amivel plusz tartalmakat adhatunk a Minecrafthoz teljesen ingyen. Ezek között vannak olyanok, amelyek csak grafikailag turbózzák fel a játékot, de vannak más modok is, amelyek alapjaiban változtatják meg a Minecraft működését. Ha elkezdjük modolni a játékot, pikk-pakk azon kaphatjuk magunkat, hogy atomerőműveket és csillagkapukat kezdünk építeni a kezdeti fakunyhók helyett.

Ekkora rajongótábort képtelenség boldogan tartani

A Minecraft nem csak játékmenetében és szabadon értelmezhetőségében egyedi, de a barkácsolásra és túlélésre alapuló, sanbox típusú játékok elterjedéséért is rengeteget tett. Jelentőségét jól példázza az is, hogy Gergely és Fábián is úgy gondolja, nagy arányban a Minecraftnak köszönhetik karrierjüket. „Eleinte csak a Minecraftról készítettem tartalmat, abban az időszakban, amikor a játék már elindult a siker útján, de még nem volt szaturált a piac. Teljesen biztos vagyok benne, hogy ez a szerencsés időzítés erős indítást tett lehetővé számomra” – gondol vissza a kezdetekre Gergely.

Annak ellenére, hogy a Minecraft mögött álló Mojang Notch egszemélyes vállalkozásából egy hatszáz fős stúdióvá, termékük pedig minden idők legsikeressebb videójátékává vált a maga 300 millió eladott példányával, az elmút évek frissítései felemás fogadtatásúak voltak.

Egyrészt annak ellenére, hogy ez a stúdió egyetlen nagy játéka, a frissítések nem csak ritkán és kis számban, de sok játékos szerint nem is elég tartalommal érkeznek. Másrészt sokan azt gondolják, hogy a Mojangnak komoly restanciája van olyan, régóta várt frissítéseknél, mint például a játék egyik dimenziójának, az Endnek a gatyába rázása.

„Az alfa verziója óta nagyon szeretem a játékot, mindig meg tudom benne azt találni, ami éppen leköt. Kicsit sajnálom, hogy gyerekjátéknak van titulálva, hiszen sokkal több annál” – válaszolja Fábián arra a kérdésre, hogy hogyan látja a játék elmúlt néhány évét. Gergely véleménye szintén az, hogy „szuper, hogy folyamatosan bővítik, frissítik, gondozzák a játékot. Nem vagyok mindig nagy rajongója, vagy éppen célközönsége ezeknek a frissítéseknek, de mindegyikben találok valamit, ami engem is érdekel. Ekkora rajongótábor esetében, ami ráadásul korban és érdeklődésben ilyen változatos, nem egyszerű mindenkit boldoggá tenni.”

A Mojangot és a Minecraftot tehát pont az menti meg, amiről ez a cikk is szól: az alapjaiban faék egyszerűségű, de páratlan szabadságot biztosító játékot százmilliók képtelenek megunni, immár 15 éve.

A születésnap pedig természetesen a Mojang részéről sem maradhat el, hiszen a különleges évfordulót sok más mellett féláras leárazással is ünneplik, így a játékot egy darabig mindenki nyomott áron próbálhatja ki.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!