2024. április 18. – 17:01
Jakab Zoltán a hazai keményzenei színtér egyik megkerülhetetlen arca. Már a kilencvenes évek végén nemzetközi produkciók oldalán turnézott zenekaraival, és azóta is aktívan szervez koncerteket és menedzsel zenekarokat, ráadásul nem csak itthon.
Egyik legfontosabb zenekarát, a később igazi magyar hardcore-mérföldkőnek számító Newbornt mindössze 15 évesen alapította, 19 évesen pedig az érettségi bankett helyett már a Catharsisszal közös turnéjukra indult a zenekarral.
Jakab a korai turnézásról így fogalmazott: „Rárúgtuk az ajtót Európára. Akkor nem volt semmi, nem történt semmi, nem nagyon voltak nemzetközi koncertek itthon. Azért, hogy mi külföldi koncerteket tudjunk nyomni, elkezdtünk levelezni, összebarátkozni azzal a kevés zenekarral, ami idejött az országba.”
Jakab kifejezetten nyomulós volt, ez volt az ára annak, hogy a Newbornnal és későbbi zenekarával, a Bridge to Solace-szal turnézni tudjanak. Ahogy erről a korszakról meséli, úgy voltak vele, hogy „itt ez a hülye, aki mindenben segít Budapesten, csak ne telefonáljon már, ne küldjön faxot meg emailt. De hát másképpen, hogy mentünk volna bárhova? Magyarok vagyunk, ha kitessékelnek az ajtón, visszamászunk az ablakon.”
Megannyi külföldi kapcsolattal és jó beágyazódottsággal a nemzetközi színtéren csak idő kérdése volt, hogy Jakab komolyabban is a koncertszervezés felé forduljon. „Ezek először cserebuli jellegű koncertek voltak, meghívtunk egy-két zenekart, mi meg aztán játszottunk náluk. A Catharsis énekese aztán elküldte egy svájci turnészervező cég kontaktját, akikkel mi is felvettük a kapcsolatot. Aztán ahogy jóban lettünk egy-két bécsi és német zenekarral, azok már otthon terjeszették, hogy
persze, hívjátok fel a Zolit! Úgyhogy random emberek kerestek az otthoni telefonomon, hogy figyelj, küldenénk egy kazettát.”
Jakab később a legendás Kultiplexnek lett a programmenedzsere, ahol rengeteg műfaj fért meg egymás mellett a goától a hardcore-on át a metálig. „Ez így volt előttem és így volt alattam is, mi ezt akartuk csinálni. Nem akartunk metálos helyet csinálni belőle, az volt a szándék, hogy ott mindenki megtalálja a számítását, és legyen egy vegyes, igazán jó közönség” – emlékszik vissza Jakab a Kultiplex utolsó éveire.
A sok évnyi folyamatos turnézás és koncertezés, koncertszervezés viszont nem járt következmények nélkül, az adásban Jakab lelki problémáiról is mesélt, amikre bizonyos szempontból a Newborn is ráment. A zenekar mindössze négy év után „abbamaradt”, ahogy Jakab fogalmaz, azért mert eleve „a magány és az elkeseredettség vezetett ehhez a zenekarhoz.”
Jakab úgy emlékszik vissza, hogy „borzasztó dühösek és frusztráltak voltunk, de arra sem volt eszköztárunk, hogy ezt egymással megbeszéljük.” Ebben a folyamatos turnézás és koncertezés sem segített, hiszen „van az a 40-50 perc, amit fent töltesz a színpadon, a nap maradék 23 órájában pedig porig alázod a másikat, mert nem tudsz ennél jobbat.
Nem volt nyílt beszélgetés az akkori a társadalomban arról, hogy vannak mentális problémák, hogy milyen megküzdeni szorongással, depresszióval, pánikrohamokkal.”
Az adásban szóba került még:
- Jakab másik, legalább annyira fontos zenekara, a Bridge to Solace, és annak évek óta készülő új EP-jének sorsa.
- A legendás szombathelyi hardcore-színtér.
- Hogy mik voltak a legvadabb Kultiplexes sztorik, és a problémák, amik végül részben a bezáráshoz vezettek?
- Kik a kedvenc előadói a kortárs zenekarok közül?
- Mi a véleménye Azahriah-ról?
- Hogyan kezdtek együtt dolgozni a Platon Karataevvel?
- Mik azok a nehézségek amivel a mai magyar zenekarok szembesülnek a nemzetközi piacon?
- Milyen a klubélet itthon és külföldön?
Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.