Mikee Mykanic: Tele volt a tököm a túl sok 50 Centtel, mást akartunk csinálni

2024. február 15. – 17:44

Mikee Mykanic: Tele volt a tököm a túl sok 50 Centtel, mást akartunk csinálni
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Mint Tyler, the Creator a tengerentúlon, úgy Mikee Mykanic is igazi kívülálló a magyar rapszíntéren, és ezt ő maga sem tagadja. A békéscsabai rapper sajátos karrierúttal és egy nehezen követhető diszkográfiával a háta mögött, közel 6 év után új nagylemezen dolgozik, ami 2024-ben már tényleg megjelenhet. Mikee Mykanic az Afterben kezdetekről, saját '80-as évek mániájáról, animékről, obszcén dalszövegei értelmezéséről a politikai korrektség korában, és arról, hogy miért nem hajlandó NKA-logót tenni a klipjeibe.

A 39 éves Kocziha Mihály alias Mikee Mykanic Békéscsabán született és a mai napig nem költözött el onnan. A legismertebb békéscsabai rapper, ott ugyanis ez máig nem gyakori szakma. Régen sem volt az, mert ahogy a rapper az Afterben meséli, „az elsők között voltunk a megyében, akik ezt egyáltalán komolyan gondolták”. A családján belül a nővére volt az, aki Vanilla Ice-t mutatott neki, rávilágítva arra, hogy mi az a rapzene. Mikee mindössze 7 éves volt ekkor.

A zenész később NKS-ből és Akkezdet Phiai-dalokból inspirálódott, szerinte „nála többet senki sem hallgatta az AKPH első lemezének demóverzióját.” A hiphopkultúra egyik alapvető művészeti-performatív ágát elsajátítva, autodidakta módon breakelni is megtanult, igaz a társaságukban akkoriban pontos fogalmuk sem volt arról, hogy mi az a breaktánc. A barátaival egy csapatot is alapítottak, a breaket pedig később „vitte magával Londonba”, ahová az iskola elvégzése után költözött ki. Itt jó pár táncórát is tartott, azonban sérülések miatt abba kellett hagynia fiatalkori szenvedélyét.

Ettől még 2004 és 2008 között London volt számára a központ, ahol magába szívta az ébredező, újvonalas hiphopot, azzal együtt pedig a grime-ot is, mindeközben pedig számtalan munkában kipróbálta magát. A pincérkedés lett a főállása egy helyi catering cégnél, és mint az Afterben említi, többek között a Chelsea régi stadionjában is felszolgált.

„Nem gondoltam, hogy Pest sokkal jobb lenne Csabánál, ezért úgy gondoltam, hogy akkor elhúzok innen, és még az élet előtt megnézem, hogy mi az élet amúgy”

– meséli erről az időszakról.

Egy családi tragédia és a sérülései után nem sokkal hazatért, és ebben az állapotban kezdett el zenéket készíteni. „Azt vettem észre, hogy ott fekszek az ágyban lesérülve, írogatom a szövegeket, és azon gondolkozok, hogy akkor most hazamegyek, felveszünk egy-két zenét, aztán meglátjuk, mi lesz. Arra sosem gondoltam, hogy ebből egyszer karrier lehet, vagy meg is tudok majd belőle élni.” Merthogy ma már megél ebből, pedig „öt-hat évvel ezelőtt még nagyon össze kellett kapargatni mindent.”

Első számát 2008-ban rögzítette, a korai dalai, köztük például a Szájborg teljesen eltértek a kor hangzásától, és kicsit fel is idézték a korai Odd Future mixtape-ek és Tyler, the Creator első két lemezének hangzását.

Mikee megerősíti, hogy sehová sem tartozott igazán, épp két rappergeneráció közé esett, karrierjét pedig egy átmeneti időszakban kezdte el építgetni, az internet – és főleg a YouTube – adta lehetőségeket kihasználva. Ezzel párhuzamosan az első lemezét (Szájborg) is megírta producer kollégájával és barátjával, Dol Beatsszel, akivel több, az adásban is érintett hullámvölgy után több mint 15 év elteltével ma is közösen dolgoznak.

„Mi ezt kifejezetten akartuk is. Beleuntunk egy hangzásba, akkoriban tele volt a tököm a túl sok 50 Centtel. Kicsit mást akartunk csinálni, mint mindenki” – mondja. A másság és a színtéren belüli különc szerep végül a sikere záloga lett.

„Remélem, hogy jól látom magamat kívülről, de én egy kicsit kívülállónak érzem magam. A fiatalok közt egy kicsit öregnek, az öregek közt fiatalnak, az újak közt réginek, a régiek közt újnak.

Szóval szerintem sehova nem tudnék befittelni így pontosan. És lehet, hogy ez jó is. Valahogy Tylerre (Tyler, the Creator – a szerk.) is így gondolok kint, nem nagyon tudnám hova sorolni őt sem. És remélem, hogy ez így van velem is” – reagált arra a felvetésre, hogy még 15 év után is stabil hallgatótáborral és relevanciával rendelkezik a színtéren belül, közreműködve régi-és újgenerációs előadókkal egyaránt.

Előkerül az adásban J. Cole, Kendrick Lamar, Future és Killer Mike neve is, az említett 30 és 40 év feletti rapperekről Mikee azt mondja, hogy máig nem égtek ki, és méltó példát jelentenek számára. „Valahova ide szeretnék egyszer én is tartozni, és így csinálni a dolgokat, mint ők” – mondja.

Az adásban később szó esett még az inkonzisztens, a neten és különböző streamingplatformokon is csak hézagosan fellelhető diszkográfiájáról, és annak okairól, hogy miért nehéz megtalálni bizonyos klipjeit és slágereit online.

Felmerült még legismertebb dala, a most 5 millió YouTube-megtekintést meghaladó Nem jó nekem, és a magyar rapzene helyzete is, amiről Mikee abszolút pozitívan gondolkozik: „Szerintem most pop a rap itthon. Én ezt vártam, hogy ne csak mi ismerjük ezt az egészet.” Saját stílus-és imidzs váltását 2014 és 2015 fordulójára datálja, állítása szerint külsője hozzáalakult a hangzásához, ami a 2019-es Ujjal Bumm lemezen ért a csúcsra.

Azóta Mikee nem is adott ki új lemezt (dalokkal viszont jelentkezett, ilyen a 2 héttel ezelőtt megjelent Hicskok Freestyle például), 2024-ben viszont végre érkezik a folytatás. Ezzel a lemezzel nem akart sietni, mert maga az alkotói folyamat egy izgalmas, hosszan tartó játék neki:

„Annyira örülök, hogy a mai napig gyerekként állok a raphez, és hogy eddig nem pörgettem ki magam, mert már rég lejárhatott volna a szavatosságom. Ez egy hosszú távú game nálam. Maratont futok.”

Az új albumon azt sem zárja ki, hogy jobban megnyílik, mint azelőtt (egy erős kivétel a 2021 végén kiadott Shadowboxing), a sok obszcén és elviccelt szöveggel operáló dal után. Még akkor is, ha őt és a kortársait másra trenírozták. „A mi korosztályunk nehezebben nyílik meg. Mi nemigen találkoztunk pszichológusokkal anno és nem tanítottak arra, hogy hogyan beszéljük ki a problémáinkat. Inkább csak arra, hogy ne sírjunk” – összegez.

A beszélgetés során szóba kerül még:

  • Mi a kapcsolat a kommunizmus és sok rejtett, fel nem használt magyar zenei kincs között?
  • Hogyan babrált ki vele a Prodigy kiadója?
  • Kik a kedvenc fiatal előadói itthon?
  • Hogy birkózott meg az ADHD-val?
  • Mi az a Vámpírpénisz Entertainment?
  • Lesz valaha Szupercsillagparaszt 2?
  • Pontosan milyen tragédia folytán hagyta ott Londont?
  • Miért nem hajlandó NKA-logót tenni a klipjeibe?
  • Hogy érintette a Dragon Ball Z betiltása Magyarországon?
  • Melyik a kedvenc harcjelenete a Narutóból?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Ehhez a cikkhez fizetett együttműködés keretében az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást használtuk.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!