Ha azt csinálnám a Twitchen, mint mindenki más, akkor boldogtalan lennék

2024. január 11. – 17:02

Ha azt csinálnám a Twitchen, mint mindenki más, akkor boldogtalan lennék
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Malajziában, Kuala Lumpurban töltötte gyermekkora nagy részét, jelenleg a legismertebb magyar zenei Twitch-streamernek számít. A Saya Noé művésznéven alkotó Kőrös Miminek kacifántos út vezetett saját hangja megtalálásához. Szakács Gergővel együtt ő volt az első kiesője az X-Faktor első szériájának, részt vett a Cloud 9 zenekar alapításában, majd Barcelonában mégis olyan impulzusok érték, hogy visszatalált a zenélés és dalszerzés öröméhez. Kőrös Mimi a Telex After adásának mesélt arról, milyen leleményesen tudja kihasználni a Twitch lehetőségeit, hogyan lázadt a zenéjével komolyzenész szülei ellen, milyen volt felnőni Malajziában, és mi ihlette legutóbbi lemezét, a Jupitert.

Saya Noé, azaz Kőrös Mimi édesapja csellózik, édesanyja pedig brácsázik, ez a komolyzenei háttér is hozzájárult ahhoz, hogy az előadót már kiskora óta kísérte a zenélés szeretete. A szülőknek egy ponton lehetőségük nyílt arra, hogy Kuala Lumpurban zenélhessenek, ahol végül tíz évet töltöttek.

„Nem úgy indult, hogy ez tíz év lesz. Ez egy kísérlet volt, amiről nem lehetett tudni, hogy hova vezet. Elindulás volt az ismeretlenbe. 1998-ban megépült a Petronas Philharmonic Hall, Malajzia első kifejezetten komolyzenei hangversenyterme a két ikertorony között lévő bevásárlóközpont tetején, Kuala Lumpurban. Az ország számára fontos volt, hogy nemzetközi színvonalú szórakoztatást nyújtson az embereknek. Így kaptak a szüleim egy kétéves próbaszerződést, és azt a döntést hozták, hogy maradunk, mert 14 magyar család volt kint, és nagyon összetartóak voltunk” – mesélt erről az időszakról Kőrös Mimi.

Tizenöt éves volt, amikor édesanyjával visszaköltöztek Magyarországra, és eleinte nehéz volt felzárkóznia az itthoni közeghez. Ismeretlen szleng, ismeretlen zenék, egy teljesen más kultúra várta itthon. Tizenhét éves volt, mikor az énektanára javaslatára jelentkezett az X-Faktorba. Végül a műsorban a zsűri úgy ítélte meg, hogy Szakács Gergővel kéne egy duót alkotniuk, így folytatták a versenyt, és a műsorkészítők romantizálni szerették volna a párosukat. Saya Noé nem bánta meg a tehetségkutatós szereplést, mert ez lehetőségeket adott neki.

„Nem lennék itt, ha nincs az X-Faktor. Akkor keresett meg az első zenekarom, a Cloud 9, aminek alapítója voltam (ami nem összekeverendő a Cloud 9+-szal – a szerk.) Az X-Faktorral kötött szerződésem hátráltatott abban, hogy fellépjünk, de nagyon élveztük a zenélést. Aztán az idő előrehaladtával másfajta vízióink lettek a zenekarral, ezért elköszöntünk egymástól.”

Saya Noé mesélt arról is, hogy amikor érettségire készült, még nem volt ennyi lehetőség itthon a könnyűzenében, így óvónőnek tanult.

„Hivatalosan óvónő a szakmám, két évig dolgoztam óvónőként. Aztán ott hagytam, mert hiányzott a zene. Kiköltöztem Barcelonába, és ott jött az a sorozatnyi impulzus zeneileg, ami arra a döntésre késztetett, hogy hazajöjjek, és elkezdjem az imPro Schoolt.”

Saya Noé hegedült, fuvolázott, gitározott, de az Ableton hozta el neki azt, hogy bármit meg tud valósítani a zenéjében, minden csak tanulás kérdése.

„Örök igazság, ha egy dal jól szól egy szál gitáron, akkor bárhogy jól fog szólni. Fordítva ez nem igaz, ha pakolgatom a szólamokat egymásra az Abletonban, akkor az sok lehet. Mégis az Abletonnal érzem azt, hogy az ember meg tudja valósítani a kreatív ötleteit.”

Kőrös Mimi a kezdetektől a Twitch felületén közvetítette koncertjeit, aminek köszönhetően a világ számos pontjára eljutott a zenéje. „Szeretem kihasználni a technológia lehetőségét, hogy itt van egy platform, ami az egész világot elénk helyezi. Megszűnnek azok az akadályok, amelyek harminc éve akadályt jelentettek volna.”

„Az átlagember hogyha bulizni megy, akkor szórakozni megy, ezért nevezzük ezt szórakoztatóiparnak. Nekik ott semmi más dolguk nincsen, csak jól érezni magukat. A Twitch teljesen más abból a szempontból, hogy én szórakoztatok, de akik nézik, azok teljesen más hangulatban nézik a koncertemet. Valakinél éppen reggel van, valaki irodában dolgozik, valaki álmatlansággal küzd és depressziós, olyan szakaszban van, hogy nem hagyja el a lakását, és nehezen szocializálódik, esetleg a Twitch adja meg számára a közösség erejét. Különböző lelkiállapotokat talál meg a zeném. Nincsenek szabályok, lehetsz otthon, lehetsz a buszon, lehetsz bárhol.”

Saya Noé heti háromszor 3-4 órát közvetít a felületen, a chatben bárki hozzászólhat a beszélgetéshez. „Volt, hogy együtt gyűjtöttünk pénzt egy iskolának. Én nem tudok olyat csinálni, amit nem élvezek. Azt keresem, hogy hogyan tudok abból megélni, amit szeretek. Ha azt csinálom a Twitchen, mint mindenki más, akkor nem hogy nem lesz pénzem, de még boldogtalan is leszek.”

Szeptemberben jelent meg Saya Noé Jupiter című lemeze, amelynek a címe és a dalok vizualitása is sci-fi hatásokra épül. Legközelebbi koncertje csak áprilisban lesz, ezt az időszakot Saya Noé a pihenésnek és alkotásnak szenteli.

Az adásban szóba kerül még:

  • hogyan viszonyult az iszlám valláshoz;
  • hogy nagyon sok Stranger Thingst nézett a Jupiter című lemez alkotásakor, és ez is visszatükröződik a lemezen;
  • hogy az Irie Maffia volt az első magyar zenekar, akiket nagyon megszeretett;
  • hogy miért nem bánja, hogy Szakács Gergővel hamar kiestek az X-faktorból;
  • hogy milyen érzés volt, hogy az RTL össze akarta boronálni őt Szakács Gergővel;
  • hogy miért fontos számára, hogy a zenéjében ő feleljen a dalszerzésért, és a produceri folyamatokért is;
  • hogy milyen sűrűn jár ki Malajziába;
  • hogy miért nem ír magyarul dalt.

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!