30Y: Szerintem ha tudnák, mennyire szeretjük egymást, lefóliáznának minket

2023. december 7. – 17:00

30Y: Szerintem ha tudnák, mennyire szeretjük egymást, lefóliáznának minket
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A szeretetet, vágyat, és veszteségérzetet tartják a legfontosabb emberi kérdéseknek. Megénekelték a tinédzserkorunkat, dalszövegeik tartalmazzák sóvárgásainkat a szerelem iránt, megénekelték a csalódásainkat, szeretni akarásunkat, ők a magyar alternatív könnyűzene egyik legmeghatározóbb zenekara több, mint húsz éve. A 30Y tizedik stúdióalbuma december elsején jelent meg. Az albumon énekelnek társadalmi felelősségről, kollektív bűntudatról, közönyről, és a kultúra szabadságának féltéséről. A Telex After vendégei Beck Zoli, a 30Y frontembere, és öccse, Beck Zaza, a zenekar dobosa voltak. Az adásban mesélnek arról, milyen következményei lehetnek annak, hogy felnőtt tartalomnak számít egy kiállításon egy kép, amin két férfi csókolózik, mit jelent ideológiai értelemben antikapitalistának lenni, miért lengi körül a lemezt a részvét, és miért nem mehet le az Éhezők jóllakottak című szám a Petőfi Rádión.

A 30Y új albuma egyszerűen csak az X címet kapta. Eredetileg cím nélkül akarták kihozni, de ennek a mai világban egészen váratlan akadályai vannak.

,,Tulajdonképpen a kapitalista logika folytonos bedobozoló és azonosító mániája olyannyira formalizálta a szoftvereket, hogy nem fogadja el a digitális tér a cím nélküli lemezeket. Ezért oda kell írni, hogy cím nélkül, annál hülyébb felirat viszont a világon nincs. Az X a legtartalmatlanabb karakterünk. Amikor nincs ötleted, húzol egy x-et, ez egy grafikai gesztus. Majdhogynem olyan, mint a 30Y neve, hiszen az is egyáltalán mit jelent” – mondják az interjúban.

Az autoritás elleni lázadás klasszikus téma a zenében, tinédzserkorban foglalkoztatja főleg az embert, a 30Y esetében viszont ennyi év után is visszatérő motívum a dalszövegekben:

,,Egyszerűen szükségszerűen az történik, hogy van hozzá viszonyod. Ahogy érsz, megtapasztalod az autoritásnak egy másfajta élményét. Amikor kamasz vagy, azt érzed, hogy rajtad van végrehajtva, és ahogy haladsz előre az életedben, rájössz, hogy ebben az autoritás logikában hangot kapsz. Egyszercsak tekintély leszel, ezzel bánni egészen más élmény, mint kiszolgáltatva lenni a tekintélynek. Ha tulajdonképpen a véleményedet mondod, az nem az egy személy véleménye, mert rá kell ébredned, hogy autoritás lettél. Bele lehet sodródni ebbe a pozícióba, de hangot kell adni azoknak, akik az autoritástól függnek.”

A feltörekvő, húszas éveikben járó zenészeknél a politika meglehetősen fajsúlyos a magyar zenében. Arra a kérdésre, hogy van-e arra alkalmasabb formanyelv, hogy egy dalszerző kifejezze nem tetszését egy jelenség ellen, így válaszoltak:

,,Van ennél adekvátabb forma, ez nem egy fekete-fehér kérdés. Egy huszonhárom éve működő zenekarnak a tizedik nagylemezén, szükségszerűen máshogy foglalkoztatja ez a kérdés. Elképzelhető, ha én lennék az a huszonéves srác, máshogy fogalmaznék a politikai, kulturális, vagy társadalmi térben. Azt hiszem, hogy egy ilyenfajta direkt üzenet engem már nem érint meg. Örülök, hogy van, de sokkal inkább foglalkoztat az a kérdés, hogy minden ember belenéz-e a tükörbe. Fontos, hogy elmondjuk, ebben az egészben nekünk mi szerepünk van. Ezt mi hoztuk létre.

Ez a mi dolgunk, nem mutogathatunk Orbán Viktorra, hogy mi mit hoztunk létre, ebben egyéni felelősség is van.”

2022 áprilisában jelent meg az a daluk, melynek klipjében Mucsi Zoltán királyi lepelbe burkolózva fintorog kiszolgáltatott népére, és a dalszöveg is legalább ennyire erős képsorokat tartalmaz. Arra kérdésre, hogy ez a dal lemehetne-e a Petőfi Rádión, Beck Zoli egyszerűen csak így válaszolt:

,,Tudjuk, hogy nem, mert kaptunk róla telefont.”

Arról, hogy, hogy néz ki egy ilyen telefonhívás, így válaszolt:

,,Az a helyzet, hogy minden rendszerlogika úgy épül fel, hogy a benne lévő emberek nagyon kedvesek, és egyáltalán nem rossz szándékúak. Ezért is nehéz nekem mit kezdeni ezzel a visszautasítással, mert látom azt az egy embert, aki kibiciklizik a munkahelyére, aztán visszabiciklizik, szerényen étkezik a munkahelyén mert nincsen túl sok pénze, törődik a családdal, neveli a gyerekét. Egyszerűen látom az arcát még a legördögibb embernek is, ez a bajom. Amikor ezt az arcot látom, akkor nekem ezzel viszonyom van. Én nem tudok részvéttelenül gyűlölni vagy támadni. Én nem tudok punk lenni.”

Beck Zaza viszont így áll ahhoz, hogy rotációban van-e egy alapvetően társadalomkritikus daluk, ami ráhúzható a jelenlegi rendszer elnyomására:

,,Én leszarom, hogy játszik-e minket a rádió. Én önmagammal hiteles vagyok, nekem magammal szemben kell a legszigorúbbnak lennem. Ha a rendszerkritikusság annyiban kimerül, hogy egyszer Orbán Viktort, egyszer Gyurcsány Ferencet szidjuk, akkor az nekem nem szimpatikus.”

Nem hisznek a nagykoncertek erejében, mert úgy gondolják, megvan a varázsa a vidéki klubok zsúfolt koncertjeinek, mikor kiömlik a kezünkből a sör, és szúrja az oldalunkat a csocsóasztal. Ugyanaz a dal nem ugyanazt a hatást kelti egy szabadtéri koncerten, mint egy vidéki klubban. Ennyi év színpadi lét után, hogy hiteles maradjon a zenekar, és érvényes legyen ma is a mondanivalójuk, így reagáltak:

,,Ha tudnák mennyire szeretjük egymást, lefóliáznának minket!"

Az adásban szó lesz még:

  • Miért fontos számukra, hogy a grunge esztétika jelenjen meg a merch termékeikben?
  • Mit takar az “X beszél” kampány?
  • Miért hiteles a Larry című film barkácshiphop műfaja?
  • Miért esztétikai és morális felelősség a hiphop, mint műfaj?
  • Hogyan vonjuk ki a művészi értékét az alkotásnak azzal, hogy versenyeztetjük a zenekarokat?
  • Miért lenne fontos a huszonéves, arénákat megtöltő előadóknak a mentális stabilitás?
  • Milyen zenéket mutat Zolinak Zaza?
  • Mit szólnak a ChatGPT által írt 30Y-dalszöveghez?

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!