NKS: Van mögöttünk egy olyan 20 év, mint a Motörheadnek

2023. november 2. – 17:02

NKS: Van mögöttünk egy olyan 20 év, mint a Motörheadnek
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A magyar hiphop két meghatározó alakja, az NKS-t alkotó Turan Khan és Zenki Mefisto volt a vendég ezen a héten a Telex Afterben. Az 5 csillag lemezzel lettek a magyar rapszíntér emblematikus alakjai, de már előtte is aktívak és ismertek voltak az országban, az újgenerációs előadók közül pedig Beton.Hofi és Pogány Induló is inspirációként tekint a zenéjükre.

Az adásban szó lesz arról, miért írnak szatirikus módon a droghasználatról a TDI című lemezük óta, hogyan és milyen formában tudtak rapzenéhez jutni a kilencvenes években, rivalizáltak-e valaha az AKPH-val, és hogy miért utálják a Red Bull Pilvakert.

A kezdetekben DJ Györemix nagy segítségükre volt a rapkazettáival és gazdag lemezgyűjteményével, említett barátjukra „hiphop enciklopédiaként” hivatkoznak. Számukra a gördeszkázás és az extrém sportok összefonódtak a rapzenével, Zenk állítólag BMX-versenyeket is szervezett, ahol Györemix DJ-zett, barátságuk is itt indult.

Az NKS az Idő Urai formációval (a Firma és a NKS társulása) vált igazán ismertté, ekkor az itthoni színtéren szinte példátlan módon már csehországi turnékra is lehetőségük adódott. Arra, hogy miért lehet, hogy máig hivatkozási alapnak tekintik az Idő Urait (lásd: Beton.Hofi – Bagira), Zenk így válaszolt:

„Valami olyan újszerű dolgot hoztunk minőségben és stílusban, ami nem nagyon volt tapasztalható itthon. Az attitűdünk is ismeretlen volt sok ember számára. Itt mindenki kicsit Amerika-majmoló volt, mi meg hoztunk egy európai jellegű hiphop-együttműködést és életérzést.”

Ekkoriban már itthon is népszerű kezdett lenni a hiphop, már a mainstream rádiók is játszottak rapzenét, többek közt például Ganxsta Zolee és a Kartelt. Arra a kérdésre, hogy mostanra már a hiphopkultúra is befogadta a korábban általuk kissé kinézett Ganxstát, így válaszoltak:

„Nincs vele semmi baj mint ember. Abban az időszakban az, amit ők képviseltek, nekünk egyfajta arcon csapás volt, mert ahogy az egész hiphopkultúra, úgy mi is arra törekedtünk, hogy különbözzünk az előzőektől. Egyedibbet akartunk csinálni, mint az előttünk járók. Ők mindent másoltak és egy az egyben lefordították, fordítgatták az akkori tengerentúli cuccokat. Persze kicsit mi is az amerikai előadókra próbáltunk hasonlítani, mert az volt az etalon. De ők még fordítottak is. Ez olyan, mint amikor ingyen kapod valakitől a stílust. Más meg gyúrja és próbálja megdolgozni, hogy abból legyen valami. Akkoriban a rivalizálás volt a menő, és bennünk is ez munkálkodott. Igazából valódi fikagépek voltunk.”

Elmondták, hogy ekkoriban nagyon erősen dolgozott az egójuk, és olyan energiáik voltak, hogy „azzal fel lehetett volna gyújtani a világot”. Ez azóta mérséklődött, és mint állítják, megváltozott a hozzáállásuk is.

Az NKS számaiban gyakran kemény kritikával illette a médiát, az pedig, hogy rádióbarát slágereket írjanak, sosem volt náluk szempont:

„Mivel nem voltunk hülyék, tudtuk, hogy amit mi csinálunk, annak itthon nincs igazán táptalaja a médiában. Nem akartuk, hogy játsszon minket a rádió. Sőt, akkoriban még nem is láttuk azt, ami most elfogadott, hogy valaki akár tényleg pár nap alatt feljuthat a csúcsra, bármilyen zenével. Nem az ment, hogy mennyien hallgatják a zenéket, hanem az, hogy egy kiadó kit futtat. Mi pedig azt tudtuk, hogy minket ebben a formában nem fog futtatni senki. És akkor még a trágárság sem volt elfogadott. Ebből adódóan akkor kinyílt az egész világ, és azt mondtuk, hogy akkor viszont akármit csinálhatunk.”

Az NKS tagjai elmondták, hogy az AKPH 2003-as első lemeze (Akkezdet) nagy hatást gyakorolt az ő munkásságukra is, így a 2006-os 5 csillag albumukon is visszaköszönnek AKPH-utalások. TDI című lemezük 2012-ben jelent meg, továbbra is olyan rendszerkritikus dalokkal, mint például a Magyarország. Zenk és Turan Khan elmondta, hogy sajnos még mindig, 11 év elteltével is aktuális az ebben rappelt kritikus szövegük, viszont nem szeretnének sem a jobb-, sem a baloldalhoz tartozni, a magyarságukra ezektől függetlenül büszkék.

„Nem lehet egészséges identitástudata valakinek anélkül, hogy az a jelenlegi rendszerrel szimpatizáljon, vagy éppen kritizálja? Én nem szeretem ezt a beskatulyázást.”

Mindezen túl felmerült, hogy innen visszanézve változtatnának-e valamin az életükben és a zenéjükben. Zenki Mefisto így gondolkodik erről:

„Szívesen gondolok ennek a világnak egyfajta külső szemlélőjeként és tolmácsaként magunkra. És most talán több dologról lehet beszélni és rappelni, mint eddig bármikor. Talán az, hogy lehiggadsz és konzekvenciát vonsz le a téged ért események után, azt jelenti, hogy nem lesz annyira öncélú minden egyes gondolatod. A világ nem javult túl sokat, úgyhogy bőségesen ad okot arra, hogy kritizáljuk. Szerintem ebben nem fogunk változni feltétlenül. De nem hiszem, hogy máshogy csinálnék bármit is. A zenében nem, az életben talán.”

2019-es lemezükön (Mélyen a város felett) szerepel a Vegyetek jót, ha tudtok című dal, amely már 10 millió megtekintés fölött jár YouTube-on, Spotifyon pedig meghaladta a 4 millió hallgatást. Ez amolyan párja és folytatása a 2012-es Dealerek álma című dalnak. A két zenész így vallott arról, miért baj, hogy az országban tabu a drogfogyasztás:

„Anélkül, hogy bárkit is biztatnék vagy elmarasztalnék azért, amit csinál, igenis globális igény van a tudatmódosításra. Szinte a világ minden területén mindenki használ valamit. Ezt a kérdést mégis még mindig úgy kezeli mindenki, hogy a drog rossz, tilos, fogatlan zombikkal van tele az utca miatta, azokat mégsem viszik el a rendőrök. Mert miért is vinnék el, hova lehetne? Talán a detoxba, ahol vannak ezren, majd ott ha felébredtél, hazaengednek. A rendszer tehát nem kezeli a problémát, pedig egy átfogó, az egész társadalmat érintő kérdésről beszélünk. Mi egy olyan közegben mozgunk, ahol azért mindenkinek van valami a zsebében. Meg hát azért van mögöttünk egy olyan komoly húsz év, mint a Motörheadnek.”

Zárásképp a Telex Afterben hangzott el először, hogy készülőben van az NKS új lemeze, amely hamarosan megjelenik.

Az adásban szóba került még:

  • Mennyiért léptek fel a pályájuk elején?
  • Mit jelentett nekik a Fila Rap Jam?
  • Miért utasítottak vissza lemezszerződéseket?
  • Miért lett vége az Idő Urai formációnak?
  • Mit gondolnak Fankadeliről?
  • Mi lett videóinterjús online műsorukkal, a Real TV-vel?
  • Miért gondolják úgy, hogy ma már felhígult a hiphopkultúra?
  • Lesznek-e újvonalas előadók az új NKS lemezen?

Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.

Ennek az interjúnak az elkészülésekor fizetett együttműködés keretében az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) alkalmazást használtuk.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!