Mától már emailben kapott kóddal is használható lesz az Ügyfélkapu+

2025. január 14. – 04:59

Másolás

Vágólapra másolva

Január 14-re talán már mindenki kívülről fújja, hiszen napok óta ez ömlik mindenhonnan: január 15-én megszűnik az Ügyfélkapu, ezért 16-tól nem lehet többé a sima felhasználónév–jelszó párossal bejelentkezni az állami szolgáltatások weboldalán. Aki ezentúl is az interneten szeretne ügyeket intézni, annak két lehetősége marad: vagy az Ügyfélkapu+ szolgáltatás, vagy a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás. Előbbi használata viszont mától sokat egyszerűsödik azoknak, akiknek nincs megfelelő okostelefonjuk, vagy nehézséget okoz nekik, hogy kódgeneráló alkalmazásokkal bíbelődjenek rajta.

Mától ugyanis már emailben is kérhetik az ügyfélkapu+-os bejelentkezéshez szükséges biztonsági kódot.

Az Ügyfélkapu+ lényege, hogy az eddig a sima Ügyfélkapuban használt felhasználónév–jelszó páros mellé a belépéskor pluszban meg kell adni egy hatjegyű számsort is. De ez nem egy állandó kód, amelyet meg lehet jegyezni, aztán újra és újra beírni, hanem minden bejelentkezéskor egy frissen létrehozott számsort kell megadni. Épp ettől biztonságosabb az Ügyfélkapu+, hiszen nincs mit ellopni, egy ilyen kódot hiába szerez meg egy bűnöző, legközelebb már semmire sem megy vele.

Ezeknek a belépőkódoknak a létrehozásához viszont eddig szükség volt egy külön alkalmazásra, amelyet össze kell kötni az eddigi Ügyfélkapunkkal, hogy ez az alkalmazás generálja az egyszer használatos kódokat a belépésekhez. Ez bevett, jól bejáratott megoldás, viszont az ügyfélkapus felhasználók köre nagyon széles, és sokan lehetnek olyanok, akiknek vagy nincs megfelelő okostelefonjuk, vagy nem elég gyakorlottak vele ahhoz, hogy problémamentesen tudják használni ezeket a kódgeneráló, hitelesítő alkalmazásokat.

Nekik volt jó hír, hogy a fejlesztő IdomSoft már korábban bejelentette, hogy „várhatóan 2025. január második felétől” már emailben is lehet majd kérni és megkapni a bejelentkezéshez szükséges kódot. A napokban aztán azok a felhasználók, akik még nem állították be az Ügyfélkapu+-t, kaptak egy emailt az IdomSofttól, amelyben a cég a váltásra ösztönözte őket, és egyúttal az emailes kódkérés érkezésének pontos dátumát is elárulta:

„Figyelem! 2025. január 14-től már nemcsak okostelefonos vagy webes hitelesítő alkalmazások használatával, hanem e-mailes visszaigazoló kóddal is megtörténhet az Ügyfélkapu+-azonosítás.”

Az, hogy miért csak most, egy nappal az Ügyfélkapu megszűnése előttre készült el ez a funkció, jó kérdés. Feltehetően eredetileg nem terveztek ezzel a lehetőséggel, csak a kódgeneráló alkalmazásokkal kapcsolatos társadalmi értetlenséget vagy aggodalmat látva döntöttek a lefejlesztéséről. Mindenesetre most már ez a módszer is választható a bejelentkezéskor, ahogy természetesen az eddig is elérhető kódgenerálós megoldások is.

Ha arra kíváncsi, mi szükség megszüntetni az Ügyfélkaput, mi értelme az Ügyfélkapu+-nak, mi az a Digitális Állampolgár, itt elmagyarázzuk, részletesen bemutatva azt is, melyik módszert hogyan lehet beállítani és a gyakorlatban is használni.

Frissítés: Cikkünk címében eredetileg azt írtuk, hogy „mostantól” elérhető az emailes kódkérési lehetőség, ezt a mai napra értettük, de cikkünk megjelenése után több olvasónk jelezte, hogy félreérthető a megfogalmazás, mert egyelőre még nem indult el a szolgáltatás. Cikkünk címét ezért pontosítottuk, hogy egyértelmű legyen: a mai naptól vezetik ezt be. Elnézést kérünk a félreérthető megfogalmazásért!

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!