Mit tegyünk, ha be kell jutnunk Ausztriába?

2021. február 26. – 07:30

frissítve

Február második felében elmentünk Bécsbe, hogy forgassunk egy városportrét, ami a kint élő magyarokról, a helyi egészségügyi szakemberekről, a különféle szabályokról és egy esti tüntetésről, a munkahelyi támogatásokról, valamint a tesztutcák bemutatásáról és az oltás helyzetéről szólt:

A koronavírus miatt többször is téma volt, hogy pontosan hogyan lehet kimenni Bécsbe, ami nem egyszerű, de ezeket most összeszedtük ebben a cikkben.

A legfontosabb, hogy alaposan olvassuk át és töltsük ki ezt az német vagy angol nyelvű belépési papírt, valamint csináltassunk egy negatív PCR-tesztet a belépésünk előtti 72 órában. Ebbe bele kell kalkulálni a PCR-teszt nagyjából 24 órás elkészülését, valamint azt is, hogy német vagy angol nyelven is megkapjuk a teszt eredményét.

Ezen az online kitölthető papíron meg kell adnunk, hogy milyen járművel lépünk be az országba: mi az autó rendszáma, mi a repülőgép járatszáma, vagy mi a vonatszám. Meg kell adni, hogy mettől meddig maradunk Ausztriában, és mi lesz a tartózkodási címünk, valamint azt is, hogy miért megyünk Ausztriába.

Mehetünk például

• munka miatt akár csoportosan, akár egyénileg. Ezek lehetnek üzleti utak, egészségügyi vagy épp humanitárius feladatok, de a belépés oka lehet az újságírói munka is.
  • De ha a családunkat akarjuk meglátogatni Ausztriában,
  • ha ott tanulunk,
  • ha egy beteg személyt kísérünk,
  • ha igazságszolgáltatási eljárásban veszünk részt,

ezek mind-mind választható indokok a határátlépéshez. Fontos, hogy ezekről igazolásokat kell vinnünk, legyen az munkáltatói, egészségügyi vagy más igazolás. A pontos részletek miatt mindenképp érdemes alaposan átolvasni a belépési tájékoztatót.

Az ingázók, tehát akik rendszeresen járnak át a határon, valamennyire különböző csoportba tartoznak: nekik a megfelelő dokumentumokon kívül (lakóhely és munkáltatói igazolás) heti egyszer egy negatív tesztet kell felmutatniuk.

Ausztria a turisták és a „szükségtelen utak” ellen figyelmeztetést adott ki, a belépési formulában nem is adtak meg olyan opciót, hogy turisztikai célból érkezünk Ausztriába. A hotelek csak hivatalos útra érkező vendégeket fogadhatnak, turistákat nem. Arra viszont nem tér ki a tájékoztatás, hogy mi történik akkor, ha úgy próbálunk meg átmenni a határon, hogy a fentiek közül egyik opciót sem pipáljuk be, azaz turisták vagyunk.

A PCR-teszt legalább olyan fontos, mint a hivatalos papírok

Azt viszont lehet tudni, hogy mi történik azzal, aki negatív PCR-teszt nélkül lép be Ausztriába. Azokra az utazókra 10 napos karantén vár, amit legkorábban 5 nap után lehet feloldani úgy, hogy helyben végzünk egy tesztet, negatív eredménnyel.

A belépőnek arra is figyelnie kell, hogy este 20 óra és reggel 6 óra között kijárási korlátozás van érvényben Ausztriában, a határon visszafelé pedig az este 20 és reggel 5 közötti korlátozás lép érvénybe. Ha ezalatt az időtartam alatt lépjük át a határt bármelyik irányban, biztosan találkozunk rendőrrel, akinek nem csak a határátlépést, de magát a kijárási korlátozás megszegését is indokolnunk kell.

Mivel Tirol tartományban elkezdett terjedni a koronavírus új mutációja, ezért lezárták a tartományt, ahonnan csak egy negatív teszt felmutatásával lehet kilépni. A sípályák ugyan nyitva vannak az ország területén, de a pályák mellett lévő hotelekben nem lehet megszállni, ezért alapvetően csak a helyiek tudnak síelni, vagy a lakókocsiban alvók, esetleg azok a közelben lakók, akiknek belefér egy egynapos túra.

A turisztikai lehetőségek ugyan jobbak, mint itthon, de távolról sem százszázalékosak: az állatkertekbe vagy a múzeumokba korlátozott számban és FFP2 maszkban be lehet menni, és a városi sportpályákon is lehet focizni vagy kosarazni, de nincsenek nyitva a mozik, színházak, koncerttermek, nincsenek fesztiválok, a kocsmák zárva, a kávézók és az éttermek csak elvitelre adhatnak ki enni- és innivalót, illetve kötelező a kétméteres távolságtartás.

Kint is lehet venni, de az a biztos, ha eleve viszünk magunkkal FFP2 maszkot, mert az üzletekben és a tömegközlekedésen csak ezt a fajta maszkot fogadják el.

És ez az egész procedúra hogyan zajlott a mi esetünkben, amikor februárban voltunk két napot Ausztriában?

Vonattal mentünk ki, és kifelé menet, a határátlépésnél osztrák rendőrök ellenőrizték a kitöltött belépési papírunkat: ezen bepipáltuk, hogy munka miatt megyünk ki, és bepipáltuk azt is, hogy van negatív PCR-tesztünk. Ők viszont ezen kívül csak a személyi igazolványunkat kérték el, a munkáltatói igazolást és magát a PCR-tesztet nem is. Ezután jött az osztrák kalauz is, aki megkért minket, hogy cseréljük le a szövetmaszkjainkat FFP2 maszkokra. Végül a Hauptbahnhofon leszálltunk, itt már nem volt semmilyen ellenőrzés, és elmentünk a hotelbe.

A bécsi hotelnek előre megadtuk, hogy üzleti út miatt fogunk megszállni, ők pedig az érkezésünk órájában írtak, hogy nem lesz recepció, de fel tudjuk venni a kulcsot az ajtóban lévő boxból. Másnap a kijelentkezésnél sem volt recepció, így csak leadtuk a kulcsot és eljöttünk. A hotelben senkivel sem találkoztunk az ott töltött idő alatt.

Hazafelé a vonaton a magyar rendőrök ellenőriztek minket: ők elkérték a személyinket, és mondták, hogy valamilyen igazolást adjunk nekik, miért is ülünk most a vonaton. Odaadtuk a munkáltatói igazolást, elmondtuk, kik vagyunk és mit csináltunk, ezután ők elköszöntek tőlünk, mi pedig két és fél óra múlva hazaértünk.

Amikor még a nagy novemberi lezárás előtt, a terrortámadás másnapján mentünk ki forgatni Bécsbe, autóval mentünk és senki sem állított meg minket a határon. Mástól is hallottunk olyan esetről is, amikor autósokat szó nélkül engedtek át a határon Ausztria felé: viszont ezek véletlenszerű alkalmak, erre senkinek sem szabad alapoznia az Ausztriába való kiruccanást. Nem csak azért, mert azóta a magas esetszámok miatt eleve szigorúbb az ellenőrzés a határon, hanem azért is, mert egy ilyen, hivatalos papír és negatív PCR-teszt nélküli kiruccanással fölösleges kockázatot vállal, mert kifelé és hazafelé is különböző ellenőrzések várnak rá.

Ha Ausztriába tervezi az utazást, mindenképp nézzen utána a aktuális szabályoknak: ez a szöveg a február 26-i állapotot mutatta be.