Az imposztorok kiszűrése helyett a valódi kézművesek megélhetését fenyegeti az Etsy bothadserege

2024. október 20. – 17:43

Az imposztorok kiszűrése helyett a valódi kézművesek megélhetését fenyegeti az Etsy bothadserege
Fotó: Telex

Másolás

Vágólapra másolva

„A mesterséges intelligencia MEGINT hirdetéseket szed le”, „Újabb eladó tévesen eltávolított hirdetése az Etsy MI-rendszere miatt”, „Etsy, légyszi, tegyetek valamit a kreatív irányelvek alapján automatizált törlések ellen” – az utóbbi időszakban ilyen posztokkal van tele a legnagyobb, főleg kézműves termékek árusítására használt online piactér, az Etsy fóruma. A bejegyzéseknél zöld pipa jelzi, hogy a problémát haladéktalanul kezelték, így elsőre úgy tűnhet, minden rendben van. Az eladók szerint viszont ez nem is lehetne távolabb a valóságtól.

A Telexet egy ilyen eladó kereste meg nemrég, elmondása szerint húsz termékét törölte az Etsy arra hivatkozva, hogy megsértette a kézműves termékeknek fenntartott szekcióra vonatkozó irányelveket. Az ok: a termékei a képeken nagyon hasonlítottak a Temun, AliExpressen és más webshopokban elérhető holmikra, így az automatizmus arra jutott, hogy filléres kacatokat próbál meg sajátként eladni. Pedig valójában pont az ő képeit lopták el, és használták fel jogtalanul, de hiába volt perdöntő bizonyítéka, hetekig tartó hercehurca után sikerült csak meggyőznie az Etsyt.

És ahogy másoknál, úgy nála sem garantálja semmi, hogy ezek után nem csaphat le bármikor ismét a mesterséges intelligencia – olyannyira nem, hogy rá az átmeneti siker után már újra le is csapott.

Az amerikai Etsyt 2005-ben alapították, hogy a kézműveseket összekössék a lehetséges vásárlóikkal. A platformon 2013 óta tömeggyártott cuccokat is lehet árulni, de a hangsúly továbbra is az egyedi tervezésű és gyártású dolgokon van, nem is véletlenül, mert ebben a szektorban messze a versenytársai előtt jár, és gyakorlatilag megkerülhetetlen, ha valaki a kézműveskedéssel keresi a kenyerét. Az Etsy régóta keményen szabályozza, hogy mit lehet kézműves termékként árulni, ahogy írják, a céljuk az, hogy a kereskedelem emberközpontú maradjon.

Ez nemes küldetés, de egy ekkora platformnál elég nehezen megvalósítható. Hiába távolított el az Etsy már 2022-ben is majdnem kétmillió hirdetést a szabályok megsértése miatt, a Which? nevű brit fogyasztóvédelmi szervezet tavalyi vizsgálata alapján gyakran előfordult, hogy eladók kézművesnek állítottak be Amazonon, Alibabán, eBayen és más oldalakon is elérhető termékeket, és sokszoros áron árulták őket az Etsyn. A szervezet erről tájékoztatta is a céget, és több ilyen felhasználó profilja el is tűnt emiatt, de az ügynek lett egy ennél sokkal fontosabb következménye is.

Az Etsy a tavalyi átláthatósági jelentése szerint 2023-ban ötször pontosabbá tette az ilyen hirdetések kiszűrésére szolgáló algoritmusait, és a gépi tanulást is kihasználva duplájára, közel négymillióra növelte az irányelvek megsértése miatt eltávolított hirdetések számát. Ezeket a keresőből is jobban tudták szűrni, a nagy presztízsű eladóknak fenntartott plecsniket pedig felülvizsgálták, hogy ne kerülhessenek rá olyan termékekre, amelyek szabályt sértenek. Így látszólag fontos lépéseket tett a cég, de az azóta eltelt bő egy év alapján nem biztos, hogy a jó irányba.

A gépi tanulásos algoritmusok felturbózása papíron a legégetőbb problémát oldotta meg, de hamar kiderült, hogy a nagy kereskedelmi oldalakon képekre vadászó bothadseregnek van egy nagy hátulütője. Tavaly nyáron népszerű eladók számoltak be arról, hogy a termékeiket magyarázat nélkül törölték, mire az Etsy bejelentette azt az átláthatósági jelentésben is szereplő intézkedést, hogy több embert szervez be a felülvizsgálati folyamatba, a szabálysértő hirdetéseket pedig a legfeljebb 48 órás felülvizsgált idejére nem törlik, csak a találatok közül távolítják el őket.

Egy néhány hete írt összefoglaló alapján ugyanakkor ez a gyakorlatban nem működik, az Etsy vezérigazgatója pedig a vállalat májusi negyedéves jelentésében arról beszélt, hogy az eladók fellebbezhetnek, ha a mesterséges intelligencia egy AliExpressen talált kép miatt törölte egy terméküket, de alapból ők azt feltételezik, hogy tömeggyártott terméket állít be a sajátjának, és leszedik a hirdetését.

A Telexet megkereső eladó által leírtak szerint viszont ez alapjaiban hibás megközelítés: az Etsyre feltöltött jó minőségű, nagy felbontású képeket semmi nem védi attól, hogy lenyúlják őket, így az évek alatt rengeteg eladó járt pórul ezzel:

a minimálisan vagy sehogy sem módosított képeket lehetetlen leszedetni más oldalakról, a mesterséges intelligencia viszont nem válogat, csak kiszúrja őket.

A tévesen szankcionált eladók persze könnyen bizonyíthatnák, hogy a termékeket valójában ők csinálták – és néha még erre sem lenne szükség, mert az algoritmus tévesen tesz egyenlőségjelet két dolog közé –, de az utóbbi pár hónap beszámolói alapján egyre nehezebbé vált a fellebbezés. A kétségbeesett fórumposztok után az illetékesekhez továbbított kérések akár hónapokig is megválaszolatlanok maradhatnak, és az is előfordul, hogy az ügyintézők azt tanácsolják az eladóknak, hogy tegyék fel új képekkel a terméket – beismerve, hogy a tévesen azonosított kép a gond, egyben elvágva az eladót egy bejáratott, értékelésekkel teli termékoldaltól.

A Telexet megkereső eladó azt írta, három hét tömény stresszre, több mint harminc emailre, több mint tizenöt csetes ügyintézésre, rengeteg fórumolvasgatásra és nyilvánvaló bizonyítékokra volt szükség, hogy visszaállítsák a termékét. És néhány órával később máris leszedték egy másik termékét is ugyanilyen okból. Az átmeneti elérhetetlenség önmagában is bevételkiesés, emellett hosszú távon is befolyásolja, hogy egy terméket hányan látnak, és a prémium plecsnik elvesztése is nagy gond, sokan viszont el sem jutnak a visszaállításig. Sőt, van, akinek az egész boltját törölték.

Ez azoknak sem jó, akik hobbiszinten kézműveskednek, és néha adnak el valamit az Etsyn, de nyilván azokra van a legnagyobb hatással, akiknek a megélhetésük függ attól, hogy lerombolja-e egy téves riasztás a gyakran tíz-tizenöt év alatt felépített reputációjukat a platformon. Az ügyben emiatt megkerestük a céget, hogy megtudjuk, jelenleg hogy néz ki a fellebbezési folyamat; hány ember dolgozik benne; hogy működik a képkereső algoritmus; és tervezik-e olyan rendszer bevezetését, amellyel előre kellene bizonyítani a kézműves termékekről, hogy tényleg azok.

Az Etsy szóvivője a válaszában leszögezte, hogy elkötelezettek a nem odavaló termékek eltávolítása iránt, és régóta használnak gépi tanulásos módszert ezek kiszűréséhez. Ezen túl nagyrészt az átláthatósági beszámolót idézte, és hozzátette, bíznak ugyan az általuk használt eszközökben, néha hibáznak, ezért is újították meg tavaly a fellebbezési központjukat, ahol az eladók gördülékenyebb folyamatban kérhetik a fiókjuk felfüggesztésének vizsgálatát. Arról nem írtak, hogy az eltávolított termékeknél hogy működik mindez, és a kérdéseinkre sem kaptunk választ.

Az nem meglepő, hogy az Etsynél a jelek szerint egyelőre nem tudták jól megoldani az automatizált moderálást, elvégre olyan gigacégek is küszködnek ezzel, mint a Meta. A cég a Facebook Marketplace-nél szintén nagyban támaszkodik a mesterséges intelligenciás automatizált rendszerekre – például a csalók kiszűrésénél –, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Az is aktuális probléma a Facebooknál, sőt, igazából minden nagy techcégnél, hogy egy vélt jogsértésnél csak a szerencsén múlik, hogy megnézi-e egy emberi moderátor a fellebbezésünket. Ennek hátteréről, és arról, hogy mit tehetünk egy ilyen helyzetben, ebben a cikkben írtunk részletesen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!