A nők nagyobb eséllyel kapnak sokkot baleset után
2024. március 15. – 06:01
Köztudott, hogy az autók biztonsági funkcióit eredetileg a férfiak testi adottságaira fejlesztették ki, ez pedig azt jelenti, hogy az első üléseken ülő nők nagyobb valószínűséggel szenvednek súlyos vagy halálos sérüléseket egy ütközés esetén, és valószínűbb, hogy a baleset során az autóban rekednek. Egy amerikai kutatócsoport most azt vizsgálta meg, hogy milyen különbségek vannak az autóbaleset utáni traumás sérülések terén a férfiak és nők között – írja az EurekAlert.
„Azt találtuk, hogy az autóbaleset-sérülések mintázata és súlyossága eltér a férfiak és a nők között. A nők a sérülések súlyosságától függetlenül gyakrabban mutatják a sokk jeleit, mint a férfiak” – mondta Susan Cronn, a Wisconsini Orvosi Főiskola kutatója, aki a Frontiers in Public Health szaklapban számolt be a kutatócsoportja eredményeiről. „A sokkindex nemi különbségeire vonatkozó új felfedezések azt mutatják, hogy tovább kell vizsgálódnunk, hogy kiderítsük ezek okát.”
A kutatók azt akarták megérteni, hogy a férfiak és nők sérülési és halálozási különbségei a klinikai adatokban is jelen vannak-e, mert ez a tudás segíthet annak értékelésében, hogy egyformán jól működnek-e az autók biztonsági rendszerei mindkét nem esetében.
A kutatók több mint 56 ezer autóbalesetet szenvedő ember adatait elemezték, akik fele nő volt. A klinikai sérülésekre vonatkozó adatok lehetővé tették, hogy valós események adatait tudjanak elemezni, nem pedig kockázatbecsléseket, ahogy azt több, a témába vágó korábbi kutatás tette. Azt találták, hogy bár a férfiak összességében több sérülést szenvedtek, a nőket több medence- és májsérülés érte, és gyakrabban kerültek sokkos állapotba.
A legfontosabb eredmény az volt, hogy a nők gyakrabban mutattak 1,0-ás vagy annál magasabb értéket a sokkindexen. Ez még azokra a nőkre is igaz volt, akiknek kevesebb vagy kevésbé súlyos sérüléseik voltak a férfiakhoz képest. Az emelkedett sokkindex a nagy vérveszteség és a halálozás korai előjele is lehet.
„Eredményeink több dolgot jelenthetnek: lehet, hogy a női test kevésbé tud jól működni ilyen fiziológiai változások hatására; hogy bizonyos sérülések nagyobb hatással vannak a női testre; vagy hogy a női test máshogy kezeli a vérveszteséget, mint a férfi” – mutatott rá Cronn.
Ha kiderül, hogy a kutatók eredményei klinikailag relevánsak, egy nemek szerint differenciált sokkindex megváltoztathatja azt, ahogy elsősegélynyújtók és orvosok a betegekhez hozzáállnak – mondták a kutatók. A szakértők azt is remélik, hogy az eredményeik hasznosak lesznek az autóbiztonság továbbfejlesztésében.
A kutatók rámutattak tanulmányuk bizonyos korlátaira is, például arra, hogy az adatbázis nem tartalmazott diasztolés vérnyomásadatokat, amelyek segítenék a sokkindex pontosítását. További tényezők, amelyek nem szerepeltek az adatokban, a járművek mérete, az ütközések típusa és az ütközések dinamikájára vonatkozó teljes körű információ – olyan tényezők, amelyek segíthetnek jobban megérteni a balesetek során a nemek közötti különbségeket.