Múlt hét óta bárki megnézheti, hogy hogyan követi őt a Facebook a nap 24 órájában, akkor is, ha éppen nem használja az alkalmazást. A világ legnagyobb közösségi média portálja múlt kedden élesítette a „Facebookon kívüli tevékenységeid” nevű menüpontot a beállítások között, mind a 2 milliárd felhasználója számára, akik így megtudhatják, mely weboldalak és alkalmazások szolgáltatnak információt róluk a vállalatnak, írja a Washington Post.
A Facebook értesítést kap minden egyes alkalommal, ha a felhasználója elolvas egy cikket, vagy megvásárol egy cipőt, sőt attól függően, hogy a felhasználó milyen ébresztőóra alkalmazást használ, még azt is megtudhatják, hogy hánykor ment el aludni, és hánykor ébredt fel. Ha pedig intelligens kapucsengőt használ, azt, hogy mikor nyit ajtót. Akkor is, ha nincsen megnyitva a Facebook a böngészőben vagy az alakalmazásban. A cég ezeket az információkat a hirdetései személyre szabására használja fel állításuk szerint.
Az alábbi linken ön is megtekintheti, hogy mely weboldalak és alkalmazások jelentettek önről a Facebooknak. Ezen cikk szerzőjéről például legalább 616 weboldal és alkalmazás szolgáltatott információt 2019 augusztusa óta Mark Zuckerberg vállalatának. A Washington Post újságírói közül volt olyan, akit közel ezer oldalon és applikáción keresztül figyelt a Facebook.
Szinten minden nagyobb oldalon követnek minket a „sütiken” keresztül, így például az összes nagyobb hazai és külföldi hírportálon, de a Washington Post cikkében példaként hozták fel a Ring nevű intelligens kapucsengő alkalmazást, valamint egy egészségbiztosító és egy spermavizsgálattal foglalkozó cég honlapját is, ezen cikk szerzőjéről pedig az amerikai külügyminisztérium honlapja is küldött információt a Facebooknak.
Ez önmagában nem jogellenes, és messze nem csak a Facebook él ezzel a módszerrel. A Pew Research 2019-es felmérése szerint az amerikai facebookozók 74 százaléka nem tudott arról, hogy az oldal adatokat gyűjt róluk, hogy aztán személyre szabott hirdetéseket jeleníthessenek meg.
Zuckerberg még 2018 folyamán, a Cambridge Analytica-botrány csúcsán tett arra ígéretet, hogy lehetővé teszi a Facebook felhasználói számára előzményeik törlését. Ezt most, ha nem is 100 százalékosan, de meg lehet tenni, és azt is megtilthatjuk az oldalnak, hogy a jövőben is halomra gyűjtse az adatokat a mindennapi életünkről.
Vagy nem. Ugyanis, két akadálya is van az információgyűjtés letiltásának. Az egyik, hogy ha az adott weboldalra a Facebook-fiókunkkal regisztráltunk, akkor a tiltás után nem fogunk tudni a Facebook-fiókunkkal belépni arra az oldalra. A másik gond, hogy a Facebook egyáltalán nem garantálja, hogy a tiltás után nem gyűjt több adatot az adott oldaltól rólunk.
Mint az a fenti képernyőfelvételen is látszik, azt írják, hogy az adott oldal szolgáltatásaiból „így is megkaphatnak tevékenységeket”, amiket mérési célokra és hirdetési rendszereik továbbfejlesztésére használnak fel, azonban ezek már nem lesznek hozzákapcsolva a felhasználó fiókjához.
Ha úgy dönt, hogy szeretne megszabadulni a Facebook személyre szabott hirdetéseitől, akkor két dolgot tehet:
- a feljebb linkelt oldal tetején az „Előzmények leválasztása” gombra kattintva törölheti azokat az információkat, melyeket a Facebook a múltban az ön által használt weboldalaktól és alkalmazásoktól megszerzett, és az ön fiókjához kötött.
- ugyanazon oldal jobb szélén a „A jövőbeni tevékenységek kezelése” menüpontra kattintva pedig megtilthatja a Facebooknak, hogy a jövőben az ön fiókjához kösse azokat az információkat, amiket az ön által használt honlapoktól és applikációktól begyűjt.