Most bárki kipróbálhatja, milyen a Telexnél dolgozni

2021. szeptember 16. – 08:06

frissítve

Most bárki kipróbálhatja, milyen a Telexnél dolgozni
Illusztráció: szarvas / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Aki bármikor is gondolt olyat a Telexet vagy más hírportált olvasva, hogy a kutyaütő újságíróknál sokkal jobban tudná csinálni ezt a média nevű bolhacirkuszt, annak van egy jó hírünk: most eljött az ő ideje. Készítettünk egy játékot, amiben bárki kipróbálhatja, milyen nálunk dolgozni, vagy legalábbis milyen dilemmák elé kerül az ember újságíróként vagy szerkesztőként. Cikket írni azért nem kell benne, annyira nem élethű.

A játékot a Globsec nevű, szlovákiai központú független szervezettel együttműködve hoztuk össze, a NewsGamer motorját használva. Ezzel a Globsec régiós projektjéhez csatlakoztunk, amelynek célja felhívni a figyelmet a hamis információk veszélyeire, a minőségi újságírásra és a közösségi média problémáira. Mi ebből leginkább az újságírásra koncentráltunk, de azért érintettük a többi kérdéskört is.

Akinek volt már dolga „kaland, játék, kockázat” típusú, interaktív lapozgatós könyvekkel, annak ismerős lesz a koncepció: a játékosnak döntési helyzetekben kell választania a lehetőségek közül, a döntések pedig hatással vannak a játék számértékeire, amiktől a végeredmény függ. A játék három ilyen változót figyel: Olvasottság, Hitelesség és Kassza, és ahogy a valóságban is, ezek nem feltétlenül mozognak együtt.

Egy képernyőkép a játékból – egy döntési helyzet szerkesztőként
Egy képernyőkép a játékból – egy döntési helyzet szerkesztőként

A játékban két „pálya” található, az Újságíró és a Szerkesztő. A két útvonalon teljesen más a történet, de a feladat ugyanaz: nyolc döntési helyzetben helytállni (vagy akár még többen, mert aldöntések is előfordulhatnak). A dilemmák egy része mindennapinak mondható az újságírók életében, de akad ritka és különleges helyzet is, amikor nagyon észnél kell lennie a médiamunkásnak. Egyébként mindegyik dilemmát megtörtént események ihlették (persze eléggé megváltoztatva vagy általánosítva). A döntési helyzeteket természetesen nagyon leegyszerűsítettük, hogy két-három válaszlehetőségben megfoghatók legyenek, a valóságban azért jóval összetettebbek és árnyaltabbak ezek a szituációk.

Minden döntést érdemes jól átgondolni, mert a lapozgatós játékokban megszokott „beteszem az ujjam a lapok közé, és ha rosszul döntöttem, visszalapozok” módszer itt nem működik. Segítségül a Telex etikai kódexét tudjuk ajánlani, de azért mindenképpen tanulságosabb saját kútfőből nekiállni. A játék a NewsGamer oldalán elérhető, nincs más hátra, mint ide kattintani.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!