Csetbot formájában támad fel a kilencvenes évek legendás Kaland-Játék-Kockázat sorozata

2021. április 30. – 00:06

frissítve

Csetbot formájában támad fel a kilencvenes évek legendás Kaland-Játék-Kockázat sorozata
Forrás: Freeway Fighter / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Dacára annak, hogy a koronavírus-járvány idején nem igazán lehet társaságba menni, a videójátékok mellett a társasjátékok is reneszánszukat élik, 2020-ban a körülmények ellenére 20 százalékos növekedést produkált ez a piac. Az otthoni feszültségoldásra, és a képernyőktől való elszakadásra tökéletesen alkalmas társasok mellett az olyan hardcore asztali szerepjátékok is népszerűbbek lettek, mint a Dungeons & Dragons, ami a virtuális térben is tökéletesen helyt tudott állni, és a tavalyi lezárások ellenére az eddigi legjobb évét hozta.

Ebben a helyzetben nem is tűnik annyira furcsának, hogy a manapság már kevéssé ismert, és jócskán meghaladott, ám pár évtizede őrülten népszerű lapozgatós játékkönyv-sorozatot, a Kaland-Játék-Kockázatot is újra előszedték néhányan. A Tűzhegy varázslóját magam is leporoltam, és bár még mindig élveztem a lapozgatós játékmenetet, az egész sokkal macerásabbnak érződött, mint tizensok éve a délutáni napköziben. Ezen a problémán segíthet most a magyar Talk-A-Bot nevű cég új kísérlete, melyben

a sorozat eredeti szerzőjének közreműködésével, elsőként adaptáltak chatbotra egy Kaland-Játék-Kockázat könyvet, Az országút harcosát, amivel a Messengeren már jó ideje lehet játszani (itt érhető el), a napokban pedig Viberre is megérkezett.

Félelmetes fantáziajáték, a főhős Te vagy!

A Kaland-Játék-Kockázat könyveket valószínűleg nem nagyon kell bemutatni senkinek, aki a '90-es években volt fiatal, a rendszerváltás utáni években a sorozat iszonyú népszerű volt Magyarországon. De talán nekik sem árt, ha kicsit felfrissítjük az emlékezetüket velük kapcsolatban. Az eredetileg Fighting Fantasy néven futó sorozatot a leginkább a terepasztalos Warhammer játékok miatt ismert Games Workshop alapítói, Steve Jackson és Ian Livingstone indították útnak 1982-ben a már emlegetett A Tűzhegy varázslójával, amit aztán a következő években egy rakás újabb könyv követett.

Ian Livingstone, a Kaland-Játék-Kockázat könyvek egyik szerzője. Forrás: Talk-A-Bot
Ian Livingstone, a Kaland-Játék-Kockázat könyvek egyik szerzője. Forrás: Talk-A-Bot

A Kaland-Játék-Kockázat könyvek alapkoncepciója nem volt túlságosan újszerű, ám az alkotók mégis egy rakás újítást tudtak hozni a műfajba, így az a rengeteg megjelenő kaland ellenére sem igazán fáradt el – még úgy sem, hogy azért bőven voltak rosszabbul sikerült darabok is köztük. A széria nagy előnye volt, hogy a játékmechanikáit tekintve sokkal hozzáférhetőbb volt a már akkor is népszerű Dungeons & Dragonsnál, de még az annál egyszerűbb Tunnels & Trolls játékkönyveknél is. Ahogy az a magyar kiadású könyvek hátlapján is szerepelt,

a játékhoz nem kell más, mint egy ceruza, egy radír, két dobókocka, no meg némi szerencse.

Ez persze nem jelentette azt, hogy végig lehetett rohanni rajtuk – elég volt egy rossz döntés, vagy pár szerencsétlen dobás ahhoz, hogy a karakterünk elhalálozzon, és a már érintett sztoripontok feljegyzése (vagy térkép rajzolása) nélkül is elég sokat lehetett ide-oda lapozgatni a könyvekben, mire eljutottunk a sztori végére. Pont emiatt elég nagy élmény volt végigjátszani egy-egy könyvet, és még azokat az ordító logikai bukfenceket is simán figyelmen kívül tudta hagyni az ember, hogy a barlangokban minden szörny külön szobákban vár türelmesen a sorára ahelyett, hogy egyszerre támadna rá a hősre. Mondjuk ez azóta is pontosan ugyanígy van minden filmben és videójátékban, úgyhogy ezt talán meg lehet bocsátani.

Kellemeset a hasznossal

Mint azt annak idején még az Indexen írtuk, a sorozat 30. évfordulójának alkalmából, a Kaland-Játék-Kockázat könyvek rendszere mára erősen retróvá vált, és sem a videójátékokkal, sem a rengeteget fejlődött társasjátékokkal nem igazán tudja felvenni a versenyt – elég csak az általunk is tesztelt, rendkívül komplex Homályrévre gondolni, ami még a mai szerepjátékos felhozatalt is simán veri. Az viszont biztos, hogy a nosztalgiafaktorra építkezve ma is sokakat meg tud mozgatni.

Ez abból is jól látszik, hogy a vállalati chatbotokkal foglalkozó magyar Talk-A-Botnál nemcsak felmerült, hogy meg lehetne csinálni a Mad Max-es áthallásoktól hemzsegő Az országút harcosának chatbotos verzióját, hanem meg is valósították a projektet. A Talk-A-Bot alapvetően két dologgal foglalkozik,

  • egyrészt a vásárlókkal, érdeklődőkkel kapcsolatos kommunikációt automatizálják a saját chatbotjuk segítségével – ez lehet olyan, statikus infóra vonatkozó kérdés, hogy hol van a legközelebbi ATM, de olyan dinamikusan változó is, ami például egy konkrét áru pillanatnyi darabszámára, vagy árára vonatkozik;
  • másrészt pedig cégen belüli kommunikációt digitalizálnak – több száz embernél már rengeteg belső kérdés merülhet fel bónuszra, leépítésre, lakáshitelhez szükséges keresetigazolásra, vagy akár titkosított bérpapírokra vonatkozóan is, a chatbotokon keresztül ezeket mind el lehet intézni akár egy okostelefonról is.

Mint azt kérdésünkre írták, ezek az eszközök ma egy korszerű vállalat részét képezik, és közepes vállalati mérettől már nagyon gyorsan megtérülnek, a koronavírus-járvány hozta kontaktus nélküli ügyintézés pedig fel is erősítették a hatásukat. Ebből persze nem következik, hogy Kaland-Játék-Kockázat könyveket ültessenek át a chatbotjukba, ez a cég alapítójának, Kalydi Gergelynek a fejéből pattant ki, aki aztán végig is vitte a projektet. Kalydi elmondása szerint, a cégnél rengeteg gémer és szerepjátékos dolgozik, beleértve ebbe őt is, Az országút harcosa pedig a gyerekkori kedvence. Innen jött az ötlet, hogy mi lenne, ha új köntösbe csomagolnák ezt az oldschool klasszikust.

Kalydi Gergely, a Talk-A-Bot alapítója, és a projekt gazdája. Forrás: Talk-A-Bot
Kalydi Gergely, a Talk-A-Bot alapítója, és a projekt gazdája. Forrás: Talk-A-Bot

Mint mondta, a technikai megvalósítás nem volt nehéz, a kreatív munka nagyobb kihívást jelentett. A könyv első felének elkészítése után keresték meg a Kaland-Játék-Kockázat könyvek atyját, Ian Livingstone-t, aki elsőre ugyan meglepődött, de nyitott volt a chatbotos verzióra, amihez több ötlettel hozzá is járult, tavaly decemberben pedig Twitteren hivatalosan is áldását adta a projektre. A szerző azt is elmondta, hogy a szerepjátékokra és a Kaland-Játék-Kockázat könyvekre nem szabad kizárólag szabadidős tevékenységekként gondolni, bizonyították már, hogy fejlesztik a műveltséget, a problémamegoldást, a kritikai gondolkodást és a kreativitást is.

„Mikor elindítottuk Az országút harcosának chatbotos változatát, csak a játék formátumát változtattuk meg. A tartalma ugyanaz maradt, a struktúráért és a mögötte álló technológiáért pedig a Talk-A-Bot játékrajongó szakértői felelnek. Úgy gondolom, hogy jó esélye van annak, hogy ezzel újabb generációk is élvezhetik a játékot, illetve annak pozitív hatásait”

– mondta Ian Livingstone.

A virtuális országút robotharcosa

Mivel korábban én is játszottam a könyv formájú Az országút harcosával, elég izgalmasnak tűnt a projekt, és bár a játék végső otthonának szánt Viberen a cikk írásakor még nem lehetett elérni a játékot, Messengeren ki is próbáltam. Az első szembetűnő dolog az volt, hogy karaktert alkotni jóval egyszerűbb: míg alapesetben ehhez kockákkal kellene dobálni, aztán az így kapott értékekhez különböző számokat kellene adni, itt egyetlen kattintással generál nekünk (és az autónknak) egy karakterlapot a chatbot. Ez egyrészt kényelmes, mert gyorsan megvagyunk vele, másrészt kicsit kiábrándító, mert nem adja vissza azt az élményt, ami a könyveknél megvolt.

Itt a későbbiekkel ellentétben még virtuális kockadobás sincs – ami amúgy sajnos később is csak annyi, hogy egy gombnyomás után a játék generál egy értéket a mi karakterünknek, és az aktuális ellenfélnek –, pedig ez valamennyit biztos hozzátehetne az élményhez.

Ennél sokkal jobban idegesített, hogy az amúgy egy az egyben átültetett szövegben lépten-nyomon emojik vannak, amitől az egész történet olyan, mintha egy ironikus memét olvasnék. Erről meg is kérdeztem Kalydit, aki elmondta, ez alapvetően a sztori feldolgozhatóságát hivatott segíteni, de sokat tanácskoztak erről, és volt olyan verzió is, ahonnan ezeket kigyomlálták. Neki úgy túl száraznak tűnt a szöveg, de mint írta, a visszajelzések is vegyesek voltak, úgyhogy majd a játékosok eldöntik, hogy tetszik-e nekik a dolog, vagy sem. A különféle illusztrációk érzésre jobban illeszkedte a sztorihoz, az eredeti könyv rajzai mellett pedig monokróm gifek is helyet kaptak a játékban, köztük például azzal, amikor a Mad Max – A harag útjában Max figyelmezteti Furiosát, hogy a sivatag közepén szenvedő, segítségért kiáltozó nő csaléteknek van odatéve.

Jól sikerült találkozás a játék legelejéről. Forrás: Freeway Fighter / Facebook
Jól sikerült találkozás a játék legelejéről. Forrás: Freeway Fighter / Facebook

Miután durván tizenöt perc után véget ért az első kalandom, mert leütöttek az út szélén, és elvitték a kocsimat, azzal is szembesültem, hogy a könyveknél meglévő csalások itt bizony fizetős prémiumhoz vannak kötve. A veterán Kaland-Játék-Kockázat-játékosok közül alighanem mindenki forgatott legalább egyszer a kockán, vagy lapozott vissza az előző lépéshez, ha elrontott valamit. Itt erre csak 0,99 euró kifizetése után van lehetőség, ami nem nagy összeg, de egy ingyenes, chatbotos játéknál így is elrettentő lehet. Kalydi erről elmondta, hogy ezen a téren kísérleteztek, és Livingstone-nal is agyaltak azon, hogy hogy lehetne pénzt csinálni ebből a játékból, és végül ehhez az elemhez kötötték a mikrotranzakciókat.

Mint írta, ez még kísérleti fázisban van, simán lehet, hogy később mondjuk a nyelvi csomagokért, vagy új könyvekért kell majd fizetni – ez utóbbira van is esély, egy másik Kaland-Játék-Kockázatos szerző, Jonathan Green ugyanis már érdeklődött náluk.

A játék közben az is felmerült bennem, hogy oké, tök jó, hogy ez létezik, de mitől lehet jobb, mint a Steamen, vagy okostelefonon ingyenesen elérhető többi Kaland-Játék-Kockázat adaptáció, amik kifejezetten egy ehhez kitalált környezetben működnek. Erről is megkérdeztük Kalydit, aki szerint a chatbot legnagyobb előnye az, hogy nem kell hozzá külön letölteni semmit, bárhol, bármikor lehet vele játszani. Facebook Messenger vagy Viber persze ehhez is kell, de ezek jelenleg közel 2 milliárd ember mobilján ott vannak, és naponta használjuk is őket.

A viberes verzió egyébként valószínűleg jobb felhasználói élményt nyújthat majd, egyrészt mert jobban vissza tudják majd adni a könyv stílusát, másrészt pedig mert oda még regisztrálni sem kell, elég hozzá egy telefonszám. Daniela Ivanova, a Rakuten-Viber európai üzletfejlesztési igazgatója elmondta, hogy izgatottan fogadják Az országút harcosát Viberen és örülnek, hogy további értéket nyújthatnak azon felhasználók számára, akik szeretnek a napi jövés-menés közben játszani. A Viberre egyébként külön matricacsomag is érkezik a játékhoz, Ivanova pedig azt írta, hisznek abban, hogy Ian Livingstone alkotása sikeresen életre kelhet a platformon, mert az üzenetküldő alkalmazások kiváló csatornái a telefonos játékoknak és a tradicionális tartalmak teljes digitalizációjának egyaránt.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!