2020. november 13. – 22:46
frissítve
Százmilliók játszanak vele, itt mutatnak be exkluzív részleteket az új Star Warsból és a Tenetből, miközben csak gép kell hozzá, ami elviszi. A gyártója háborúzni indult az Apple ellen, miközben tízmillió ember ül le elé, hogy megnézzen egy animált rappert egy virtuális koncerten. Ez a Fortnite, ami három éve létezik, de még mindig egy óriási tényező a szórakoztatóiparban, sőt, egyre nagyobb. És most kapott egy ráncfelvarrást is a konzolok új generációja miatt.
Miről beszélünk, amikor Fortnite-ról beszélünk?
A Fortnite: Save The World nevű játék először 2017-ben bukkant fel, fizetni kellett érte, és minimális sztorija is volt: a világot ellepik a zombik, nekünk meg erődöket kell építeni, meg csapdákat telepíteni, hogy a minden este rendszeresen érkező támadást ki tudjuk védeni. Nem volt túl izgalmas. Vagyis most sem túl izgalmas, ugyanis a Save The World még mindig létezik, választható opció a Fortnite-ban, de egy másik játékmód sokkal nagyobb figyelmet kapott. A Battle Royale mód lényege az volt, hogy ugyanebben a játékvilágban 100 játékost összeeresztenek, és aki utoljára életben marad, az nyer. A Fortnite manapság szinte kizárólag a Battle Royale-t jelenti, főleg azért is, mert ez még mindig ingyenes, és bődületesen népszerű.
Mi a játék menete?
100 játékos a világ bármely pontjáról, és a világ majdnem bármilyen, naprakész konzoljáról és számítógépéről beszáll egy repülő buszba, ami elszáll egy sziget felett. A léghajóból ki kell ugrani és landolni a sziget egy bizonyos pontján. A földön elszórva, és különböző ládákban fegyverek vannak, aminek a segítségével le kell lőni a többieket. Pár perccel a kezdés után elindul a vihar, ami egyre jobban beteríti a szigetet, egyre kisebb területre terelve a játékosokat, akik a lövöldözés, rohangálás, és ugrálás mellett tudnak még építkezni, falakat felhúzni, motorcsónakot, és a játék legújabb változatában autókat vezetni. Csak egy ember (illetve két- vagy négyfős csapat) maradhat a végén.
De ez miért izgalmas?
Mert feszült. Ahogy telik az idő, egyre kevesebb a játékos a pályán, egyre kisebb a terület, viszont egyre nagyobb a tét, és feltehetőleg a felszerelésünk is egyre jobb, ezért jobban kell mérlegelni, hogy mennyire megyünk bele egy-egy hajmeresztőbb helyzetbe. A taktikánk bármi lehet: építhetünk magunknak egy óriási tornyot, ahonnan távcsöves puskával vadászunk a többiekre, megpróbáljuk elütni őket kamionnal, kifüstöljük gránátokkal, vagy akár addig lapítunk egy bokorban észrevétlenül, amíg a komolyabb játékosok el nem intézik egymást.
Miért kell erről most írni cikket?
Az új generációs konzolok megjelenésével (PS5, Xbox Series S és X) a Fortnite is kapott egy ráncfelvarrást, amitől még szebb, még gyorsabb, még pengébb lett, nagyobb felbontásban, nagyobb képfrissítéssel, részletesebb grafikával. Az új Xbox Series X-en például hatalmas a minőségi ugrás az előző verzióhoz képest: nem kell malmozni a töltőképernyőnél, és nem kell hunyorogni, hogy messzire ellássunk. És különben is: nem írnánk egy 3 éves játékról, ha nem lenne még mindig tényező. A Fortnite és a hozzá hasonló PUBG sikere még a Call Of Duty-sorozatot is befolyásolta annyira, hogy ott is készült egy ingyenes, battle royale-változat. És a Fortnite még mindig ott van a legnépszerűbb játékok között szinte minden platfomon, szóval ha valaki venni fog, vagy ajándékba, – ne adj isten, hogy ennyire előszaladjak, de – karácsonyra kap egy új konzolt, és szétnéz az elérhető játékok között, nagyon hamar bele fog ütközni a Fortnite-ba. És a top kategóriás játékok messze tízezer forint feletti árához képest barátságos lesz az ingyenesség.
Ez most egy erőszakos játék?
Igen is, meg nem is. Igen, mert az a lényeg, hogy pofán lőjük a másikat, a másikkal szembeni agresszió a játék alapja. De nem is, mert egyértelművé van téve, hogy ez nem a valódi világ reprodukciója, ahogy mondjuk a látványra szuperrealista Call of Duty-ban, vagy akár a sokkal földhözragadtabb PUBG-ben. A Fortnite világa egy szimuláció, nincsenek hullák, nincsenek hús-vér emberek, nincsen vér. Az egész esztétikája egy rajzfilmet vagy egy karikatúrát idéz, tele van harsány színekkel, furcsa helyszínekkel, sci-fi-elemekkel, idétlen ruhákkal, és olyan valószerűtlen dolgokkal, amik még jobban elemelik a valóságtól azt, amit látunk. Ha a Red Dead Redemption 2 mondjuk valósághűségből 10-es, akkor a Fortnite kábé egy 2-es.
De miért lehet ezt ennyi ideig játszani?
Az ingyenesség mellett azért is vannak rengetegen, akik a mai napig játszanak a Fortnite-tal, mert a mobiljátékokhoz hasonló, addiktív a felépítése: a győzelemért, vagy a különböző, éppen hogy küldetésnek nevezhető feladatok teljesítéséért XP-t kapunk, szinteket lépünk, és ilyenkor járnak bizonyos jutalmak. A Fortnite harsány színei és hangjai miatt elég jó és diadalittas érzés szinteket lépni és fejlődni.
A másik ok az, hogy a fejlesztők folyamatosan változtatják a küldetéseket, a térképet, az alaphelyzeteket. A játék, akárcsak mondjuk a tévésorozatok, évadokra épül, és évadról évadra teljesen megváltozhat a játék helyszíne és hangulata. Pár hónappal ezelőtt az egész játékvilágot elárasztotta a víz, és megjelent egy csomó cápa, amiket meg lehetett lovagolni. Halloween idejére az egész pályára lila köd borult, és ha a karakterünk meghalt, szellemként visszatérhettünk zrikálni a többieket. Jelenleg éppen egy szuperhős-központú szezon fut, a Fortnite szigete leginkább a Titkos háború elnevezésű képregényes sztorira hasonlít, ahol egy szupergonosz összeboronálta a világ rengeteg hősét és gonoszát, hogy egy különböző darabokból összerakott bolygón üssék-verjék egymást.
Ebben a világban a cikk írásakor megtaláljuk Vasember, azaz Tony Stark házát, Thor kalapácsát, Rozsomák ott kolbászol az erdőben, sőt, Chadwick Boseman tiszteletére egy Fekete Párduc-szoborral is emlékeztek a nemrég elhunyt színészre.
A Fortnite folyamatos változásban van, és ha esetleg megunnánk valamit, vagy nem tetszene, csak pár hetet kell várni, hogy megújuljon. Talán még az is egy komoly ok lehet a népszerűség fenntartására, hogy nem is rossz simán csak nézni a Fortnite-ot, ahogy más játszik vele. Én például sokszor azon kaptam magam, hogy hosszú percekig követtem azt a játékost, aki engem kinyírt. Egyszerűen túl nagy benne a dilifaktor, és a véletlen is nagyon nagy szerepet játszik benne. És ha megunjuk az egyszerű battle royale-t, mindig vannak új multiplayer módok is.
Ha ez ingyenes, akkor hogy éri meg ez a cégnek?
Attól, hogy nem kerül semmibe a játék, pénzt költeni még lehet rá. Hivatalosan a Fortnite fizetőeszköze a V-buck, amit forintért lehet vásárolni, a virtuális pénzt meg olyasmikre költeni, mint megvásárolható gúnyák, táncok, emotikonok, fegyverdíszítések és így tovább. Az ingyenes változatban ugyan kapunk néhány jutalmat simán az aktív játékért, de ha előfizetünk egy úgynevezett battle passra, vagyis kb. egy évadra szóló bérletre, akkor annak a tízszerese üti a marunkat. Persze ha meg akarjuk újítani ezt a bérletet, akkor megint költeni kell rá – kivéve ha eleget játszottunk, és összejött annyi jutalom, hogy finanszírozni tudjuk a következőt.
Megpróbálom egyszerűbben: képzeljük el, hogy mondjuk a BKK havi bérlete úgy működik, hogy minél többet közlekedünk vele, annál kevesebbe fog kerülni a következő havi bérlet, sőt, lehet, hogy ingyen is lesz, ha nagyon megtoljuk. És hát ezért is éri meg egy játékosnak annyira megtolni, mert különben az őrületes, nagyjából 3000 forintnak megfelelő befektetése kárba vész.
Lehet venni olyasmit a játékban, amitől ügyesebb leszel?
Ez a szép a Fortnite-ban, hogy nem. Az, hogy milyen jó vagy, csak rajtad múlik. Minden vásárlás csak esztétikai, attól nem célzol jobban, hogy egy óriási hotdognak nézel ki, de attól igen, ha gyakorolsz, vagy tutorialokat nézel a Youtubeon.
Jó, de ez eddig csak egy mérsékelten érdekes játék.
Az amúgy, csak éppen nagyjából 1-2 éve annyira népszerű lett, hogy a szórakoztatóipar is felfedezte magának. Konkrétan a játékon belül debütálnak slágerek, itt lehet megnézni filmek előzeteseit először, megjelenik a Marvel és a Disney. Tavaly, a legutóbbi Star Wars-film ugye arról szólt, hogy a császár visszatér, és egy csomó kámzsás zombival megpróbálja elhitetni velünk, hogy megérte erre a filmre annyit várni – na de a premier előtt a Fortnite-ban jelent meg egy olyan apró mozzanat, egy hangfelvétel az uralkodótól, amire a film bevezető szövege csak utal. Megismétlem: a világ egyik legismertebb mozis sorozatának befejező része csak utal valamire, amit temérdek Fortnite-játékos a saját fülével hallott.
Mik voltak még?
2020 tavaszán egy koncertre lehetett eljutni, ami Travis Scott pár perces performansza volt a játékban. Az Epic Games saját adatai szerint 12,3 millió játékos nézte egyszerre idén áprilisban, ezzel a játék a saját rekordját döntötte meg, mert a hülye sisakban koncertező Marshmello-ra 2019-ben csak 10 millióan voltak kíváncsiak. Drake állítólag rendszeresen játszik. DJ-zett már Diplo, itt lehetett megnézni a Tenet egyik előzetesét is először. A készítők nemrég létrehoztak egy külön pályát, ahol nem léteznek fegyverek, viszont van egy kifejezett nagyszínpad. Ha a járvány így megy tovább, nagyjából ilyen megoldások lesznek a koncertezésre 2020-21 fordulóján. És erre nem akkor kell kirakni a megtelt táblát, ha 80 ezren vannak, jelenleg ugyanis 350 millióan játszanak rendszeresen a Fortnite-tal. Jelenleg egy olyan promóció fut, hogy ha pénzt költünk a játékban, azért kaphatunk ajándékba előfizetést a Disney+-ra, a Disney streamingszolgáltatójára.
Mi ez a sztori, hogy összebalhéztak az Apple-el?
Az Apple operációs rendszerein már pár hónapja nem érhető el a Fortnite. Az Epic ugyanis megelégelte, hogy a cég minden egyes tranzakcióból részesedést vesz le, és mivel a Fortnite életerejét gyakorlatilag az adja, hogy milliók vesznek apró, egyenként minimális pénzbe kerülő dolgokat, ez összességében egészen szép összeg volt. Az Epic lecsökkentette a direktben tőle megvett V-buckok árát, az Apple pedig bosszúból kihajította a rendszereiből a játékot. A Google is leszedte a Google Play áruházakból, de ott meg lehet kerülni, és telepíteni a gyártó honlapjáról. Erről az egész mizériáról itt írtunk részletesen.
És milyen a next gen Fortnite?
Egy Xbox Series X-en próbáltam ki, és minden egyes dolog igaz rá, amit már, előző generációs játékokról írtunk a konzoltesztes cikkben: gyorsabb és szebb. Crossplatform játékok esetén érezhető volt, hogy PS4-en vagy PC-n a játék gyorsabban töltött be eddig, mint egy Xbox One-on: amíg a haverjaim a térképen nézték, hogy merre és hogyan menjünk, addig én még mindig a loading képernyőt bámultam. Most ez az idő drasztikusan lecsökkent, és a grafika részletgazdagsága is sokkal szembetűnőbb, már a léghajóbuszról az egész szigetet rendesen meg lehet nézni magunknak. A játék akkor sem akad, ha sok játékos van egyszerre a képernyőn, vagy sok dolog történik egyszerre. És itt általában mindig sok dolog történik egyszerre.