Forma–1-es pályákra terveznek 130-cal is repesztő e-bringásoknak versenysorozatot

2023. június 2. – 05:10

Másolás

Vágólapra másolva

Manapság már több elektromos kerékpárt adnak el, mint hagyományosat, és az e-bike-ok a sportban is kezdik megtalálni a helyüket. A tervek szerint jövőre egy új szakág indulhat be, az Electro Tourban a motorsportból ismert pályákon gyorsasági motorokat idéző kerékpárokon tekerhetnek.

Egy hivatalos teszten már 91 kilométer per órával is hajtottak egy ilyen gépen, de a 130-as tempót sem tartják elérhetetlennek.

Több lap is megemlékezett róla, hogy május 6-án, Monacóban az autós Forma–E nagydíj egyik szünetében egy elektromos rásegítésű kerékpárral háromkörös tesztet végeztek. Egy bemelegítő kör után jött a gyors kör, amelyet 3:38,833 perc alatt teljesített a bringás, 58 kilométer per órás átlagot hajtott tehát. Elsőre nem világrengető tempó, bő három kilométeren rásegítés nélkül is képes lehet egy profi bringás hasonló időre, de egy olyan sokkanyaros, lassításokkal és kigyorsításokkal tűzdelt pálya, mint a monacói, azért nekik is feladná a leckét. Azokon a pályákon, amelyeken több az egyenes, jelentősen nagyobb lehet a tempó.

A cikkek szerint a külső borítást kapó 11 kilós karbon elektromos bringa, a korábbi kazah profi bringás Andrej Kasecskin fejlesztése, és már tíz éve dolgozott rajta. A rásegítés akár 5000 wattot tud hozzáadni a kerékpáros teljesítmény mellett. A bicikli össztömegéhez képest ez kifejezetten erős motornak számít, és egyenesben hozzásegíthet a 130 kilométer per órás sebesség eléréséhez. Azt persze senki ne képzelje, hogy aki felül egy ilyen kerékpárra, annak csak húznia kell a gázkart, és száguld. Tekerés nélkül nincs rásegítés sem, ez különbözteti meg a motorozástól.

„Egy bárki számára elérhető pedelec, rásegítéses bringa névleges teljesítménye 250 watt, igaz, ezeknél is lehet 1000 watt körüli csúcsokat mérni például gyorsításnál, megindulásnál. Egy sportos, 80–90 kiló közötti férfi 200-300 wattot tud leadni 10-20 percen keresztül, az elektromos rásegítést pedig úgy kell elképzelni, mintha még egy jó fizikumú ember teljesítménye hozzáadódna az övéhez, így jön ki egy profi kerékpároséval összemérhető teljesítmény” – mondta megkeresésünkre Takács Tamás kerékpáros szakíró.

Egy, a teszten részt vevő bringához nagyon hasonlító gépről már január 5-én felkerült egy fotó Varjas István közösségi oldalára. Varjas neve sokaknak lehet ismerős, régóta foglalkozik kerékpárokba építhető, rejtett elektromotorokkal, és többször azt is sejtette, hogy ilyen rásegítéssel profi versenyzők is csalhattak már versenyeken. Az elmúlt években élénk vita folyt erről, amatőr futamon és utánpótlásversenyen volt is lebukás, de igazán nagy nevű kerékpáros nem akadt fenn az ellenőrzéseken.

A tervezett Electro Tour egyik rásegítéses kerékpárja – Fotó: Electro Tour
A tervezett Electro Tour egyik rásegítéses kerékpárja – Fotó: Electro Tour

A rásegítéses kerékpároknak azóta külön versenyeik is vannak, a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség például már világbajnokságot is rendez e-mountain bike-osoknak (Varjas kerékpárjai körül furcsa helyzet alakult ki ott), és a Giro d’Italiának is van például elektromos biciklis kísérőrendezvénye.

De vissza az Electro Tourhoz. Varjas titoktartásra hivatkozva nem nyilatkozott arról, hogy milyen szerepe van a fent látható kerékpár fejlesztésében, de az kiderült, hogy Pécs környékén már többször láttak hasonló biciklit tesztelni, és a 100 kilométer per órát is átléphették velük.

Az Electro Tour a tervek szerint 2024-ben indulhat el, a versenyeket Grand Prix-pályákon rendeznék 12 csapat számára, és csapatonként négy-négy fő indulna.

Takács Tamás szerint látványos versenyek jöhetnek össze. „Valószínűleg szériakerékpárokat használnának, tehát nem a bringák teljesítménye dönthet, hanem az, hogy kik ülnek rajtuk, mennyit tesznek hozzá saját erőből. Ilyen sebességnél a szélárnyéknak is nagy jelentősége van, nem véletlenül gondolkodnak csapatokban. A csapaton belül és azok között is nagy taktikázás lehet majd, és talán látványosabban is megmutatja ezt, mint egy nagy kerékpáros mezőnyön belül. Mivel ezek a kerékpárok távolból is irányíthatók, még azt is el tudom képzelni, hogy bizonyos helyzetekben bónuszwattokat, vagy éppen elvonásokat kapjanak a bringások, még inkább izgalmassá téve a versenyt.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!