A Forma−1 történetének emlékezetes fejezete lehet az idei világbajnokság

2021. augusztus 4. – 22:57

A Forma−1 történetének emlékezetes fejezete lehet az idei világbajnokság
Esteban Ocon a Magyar Nagydíj eredményhirdetésén a Hungaroringen 2021. augusztus 1-jén – Fotó: Peter Fox / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Verstappen és Hamilton csatájával az F1 újra izgalmas lett, a szezon felénél mindössze 8 pont választja el őket, és megjósolhatatlan, hogy kinek sikerül jobban a hajrá. Az olyan váratlan és meseszerű győzelmek is megkavarhatják a bajnokságot, mint Esteban Oconé a Hungaroringen. Az Alpine francia versenyzője a jövő egyik nagy sztárja lehet, de rögös volt az út az első győzelemig.

Az idei Forma–1-es világbajnokság félidejéhez érkezve kijelenthetjük, hogy bejött, amit a szezon kezdete előtt jósoltunk: Max Verstappen és Lewis Hamilton kiélezett párharcának köszönhetően újra izgalmas az F1. Utoljára talán 2012-ben volt ennyire nyílt a küzdelem a bajnoki címért, akkor mindössze 3 pont választotta el a végén Sebastian Vettelt és Fernando Alonsót.

De ha nem számítjuk Verstappenék csatáját, akkor sincs miért panaszkodnunk, rengeteg jó futamot láthattunk eddig, ezek közül is kiemelkedik a kaotikusan induló és Esteban Ocon meglepetésgyőzelmével záruló Magyar Nagydíj. Érdekes sztori Oconé, az ő pályafutása is hasonlóan kalandosan alakult, mint honfitársáé, Pierre Gaslyé, aki tavaly úgy szerezte meg élete első F1-es futamgyőzelmét Monzában, hogy a Red Bull korábban lefokozta a gyenge eredményei miatt.

Eladták a családi házat, hogy versenyezhessen

Az algériai és spanyol felmenőkkel bíró Ocon is gokartozással kezdte a versenyzői pályafutását, sok más F1-pilótához hasonlóan, 2008-ban meg is nyerte az egyik francia korosztályos bajnokságot. Azt az Anthoine Hubert-t előzte meg, aki 2019-ben halálos balesetet szenvedett a belga F2-es futamon.

Ocon gyerekkori példaképe nem valamelyik francia F1-es pilóta, Alain Prost vagy Jean Alesi volt, hanem Michael Schumacher, sisakja is pont ugyanolyan piros volt, mint a hétszeres világbajnoké. Szülei rengeteg áldozatot hoztak, hogy finanszírozni tudják Ocon karrierjét, még a házukat is eladták, hogy előteremtsék az ehhez szükséges pénzt. Egy ideig lakókocsiban élt az Ocon család, azzal jártak versenyről versenyre.

A gokartos sikerek után Ocon 2012-ben feljebb lépett, és Forma-autózásra váltott. 2014-ben már az F3-as Európa-bajnokságban versenyzett, ahol Max Verstappen volt az egyik legnagyobb riválisa. Kilenc győzelmet aratva ebben a kategóriában is bajnok lett, de Verstapennel ellentétben neki még sokat kellett várnia az F1-es bemutatkozásig, pedig abban az évben tesztelhette a Lotus F1-es kocsiját.

Amikor a Lotus alá tartozó Gravity Sport menedzseriroda felkarolta, úgy tűnt, végre sínre kerül Ocon karrierje, nem kell többet aggódnia az anyagiak miatt. Csakhogy a Gravity tönkrement, és ezzel veszélybe került Ocon jövője is. Szerencséjére azonban a Mercedes és Toto Wolff (aki azóta is a menedzsere) látott benne fantáziát, így 2015-től már a Mercedes pilótaprogramjának tagjaként versenyzett. Még ekkor sem volt biztos, hogy eljuthat az F1-ig, először a GP3-ban és a német túraautó-bajnokságban, a DTM-ben kapott lehetőséget, ahonnan azért ritkán kerülnek be az F1-be.

Kitúrta a gazdag papa fia

2016-ban jött el az áttörés, amikor Ocont ültették be a mezőny leggyengébb autójának számító Manorba, miután az indonéz Rio Haryanto szponzorainak elfogyott a pénze. Kilenc futamon indulhatott Ocon, és bár pontot nem szerzett (legjobb eredménye egy 12. hely volt Brazíliában), a Force India szerződést ajánlott neki a következő évre. A jóval tapasztaltabb Sergio Pérez csapattársaként sem vallott kudarcot, első teljes évében 8. lett az összetettben, 87 pontot gyűjtve.

Ez is már jelezte a tehetségét, de igazán akkor figyelt fel rá a világ, amikor a 2018-as Belga Nagydíj időmérőjén harmadik lett. Ekkor már lehetett tudni, hogy remek eredményei ellenére nem kap új szerződést a Force Indiától, a csődbe jutott csapatot ugyanis Lawrence Stroll kanadai üzletember vásárolta fel, aki saját fiát, Lance Strollt akarta beültetni az autóba. Emlékezetes jelenet, ahogy a belga időmérő végén a pole-t megszerző Hamilton a kamerák előtt azon sajnálkozik, hogy Ocon helyét olyan versenyző kapja meg, akinek több pénze van. Máshol sem jutott hely Oconnak, így jobb híján a Mercedes tartalékversenyzőjeként töltötte a 2019-es évet.

Megint felrémlett annak a lehetősége, hogy Ocon pályafutása végleg zátonyra fut.

2020-ban végül a Renault (az Alpine elődje) szerződtette le Ocont. Döcögősen kezdte az évet, akkori csapatársa, Daniel Ricciardo folyamatosan jobb volt nála, de a szezon vége felé sikerült egy nagyot villantania, a Szahír Nagydíjon második helyre hozta be a Renault-t. A Magyar Nagydíjig Fernando Alonso is jobban állt nála a pontversenyben, de a győzelméért járó 25 ponttal éppen megelőzte a spanyol világbajnokot. Az Alpine-nak a lehető legjobbkor jött a hungaroringi győzelem, tavaly sokkal jobban ment nekik, összesen 3-3 dobogós helyezést és negyedik helyet gyűjtöttek, míg idén egy 6. hely volt a legjobb eredményük a magyar versenyig.

Esteban Ocon a Szahír Nagydíjon – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images
Esteban Ocon a Szahír Nagydíjon – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images

Az új aranygeneráció tagja

Ocon jövője biztosítottnak látszik, az Alpine hosszú távon számol vele, a szezon elején hároméves szerződést írtak alá. (Furcsa helyzet, hogy menedzsere egyben a Mercedes csapatfőnöke is.) A Mercedesnél valószínűleg nem lenne számára hely a következő években; szinte biztosra vehető, hogy a másik protezsáltjukat, George Russellt fogják beültetni, ha egyszer lecserélik Valtteri Bottast. A Ferrarinál Charles Leclerc-re, a Red Bullnál Max Verstappenre, a McLarennél pedig Lando Norrisra építenek.

Nehéz még megmondani, hogy mire lehet képes jövőre a radikálisan új szabályok szerint épülő 2022-es autókkal az Alpine, jelenleg nemcsak a Mercedes és a Red Bull, hanem a McLaren és a Ferrari is messze előttük jár. Nem titkoltan azért szerződtették Alonsót, hogy felkészüljenek az új korszakra, a spanyol is megmondta visszatérése előtt, hogy 2022-re kell koncentrálniuk, akkor kell versenyképesnek lenniük. A francia csapat 2006-ban nyert utoljára világbajnokságot, pont Alonsóval. Abban bíznak, hogy ez a párosítás megint nyerő lehet, csak esetleg már Oconnal a főszerepben.

Bárhogyan alakul is a következő év, a Hungaroringen mutatott higgadt versenyzésével Ocon végleg bebizonyította, hogy neki is helye lehet az F1 következő aranygenerációjának névsorában.

Két verseny alatt fejre állt a bajnokság

Visszatérve Max Verstappen és Lewis Hamilton párharcára: nem túlzás, hogy rég volt ennyire kiélezett és fordulatos a világbajnokság, tavaly a szezon ugyenezen szakaszában már 54 pont volt a két pilóta között. Hamilton ugyan 8 ponttal vezeti a bajnokságot, de egy bő hónapja nagyon más volt még a helyzet.

Max Verstappen és Lewis Hamilton a Brit Nagydíj sprintfutamán – Fotó: Mark Thompson / Getty Images
Max Verstappen és Lewis Hamilton a Brit Nagydíj sprintfutamán – Fotó: Mark Thompson / Getty Images

Amikor Verstappen július 4-én megnyerte az Osztrák Nagydíjat, már 32 ponttal vezette a világbajnokságot a címvédő előtt. Lehengerlő formában volt a Red Bull abban az időszakban, öt versenyt nyertek zsinórban, négyet Verstappen és egyet Sergio Pérez. A Mercedesnek nem igazán volt válasza a Red Bull dominanciájára, Monacóban és az osztrák versenyeken nyers tempóval, míg Franciaországban egy remek taktikai húzással verték meg őket.

A Red Bull fölénye azért is lehetett aggasztó a Mercedes számára, mert nemcsak a hagyományosan nekik fekvő pályákon voltak gyorsak, hanem gyakorlatilag mindenhol. Úgy tűnt tehát, hogy Verstappen jó úton halad a világbajnoki cím felé, és 2013 után megszakadhat az addig legyőzhetetlennek hitt Mercedes egyeduralma, Hamiltonnak pedig legalább még egy évet kell várnia, hogy megszerezze a rekordot jelentő nyolcadik világbajnoki elsőségét.

A Mercedes lemaradásának okairól itt írtunk részletesen, röviden a lényeg:

  • A Mercedesnek idén nagyobb gondot okoz a gumimelegítés, ami az utcai pályákon jelent hátrányt, de a padlólemezre vonatkozó 2021-es szabálymódosítás is (szűkebb, kevésbé barázdált lehet az elem) is a rivális Red Bullnak kedvez.
  • A Red Bull folyamatosan fejleszt, új alkatrészeket próbál ki és vet be, a Honda-motort is erősebbé és megbízhatóbbá tették, míg a Mercedes – legalábbis a csapat állítása szerint – alig nyúlt idei autójához, és már a 2022-es autóra koncentrál.
  • Hogy ilyen szoros a világbajnoki küzdelem, abban annak is szerepe van, hogy Sergio Pérez személyében végre olyan csapattársa van Verstappenek, aki folyamatosan ott tud lenni az élmezőnyben, és értékes pontokat vehet el a két Mercedestől.

Ezután jött a brit és a magyar verseny. Silverstone-ban hiába nyerte meg a sprintfutamot Verstappen, a rendes versenyen nullázott, miután ütközött Hamiltonnal. Az esetért kapott 10 másodperces büntetés ellenére Hamilton behúzta a Brit Nagydíjat, és 7 pontra megközelítette a hollandot. A kaotikus Magyar Nagydíjon Hamilton második lett, míg Verstappen a sérült autóval csak 9., így helyet cseréltek a tabellán.

Megjósolhatatlan, kinek jön ki a lépés a hajrában

Most négyhetes nyári szünet következik, a világbajnokság majd augusztus 29-én, Belgiumban folytatódik, még 12 verseny van hátra. Kiszámíthatatlan, hogy Verstappennek vagy Hamiltonnak sikerül-e jobban a szezon második fele, akár egy-egy hibán is elmehet a világbajnokság. Azért is nehéz jósolni, mert a járvány miatt tavaly szinte az összes Európán kívüli verseny elmaradt, márpedig nagyrészt olyan pályák jönnek innentől, ahol 2019-ben mentek legutóbb, a 21. verseny helyszínét pedig még nem is jelölték ki.

A futam rajtja a Magyar Nagydíjon – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images
A futam rajtja a Magyar Nagydíjon – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images

Az biztos, hogy a silverstone-i és a hungaroringi fiaskó után nagyon össze kell kapnia magát a Red Bullnak, ha vissza akarják szerezni a vezetést a pontversenyben. Ami nem lesz könnyű, mivel Spában hagyományosan jól szerepel a Mercedes, az utolsó hat versenyből négyet megnyertek, tavaly ráadásul kettős győzelmet arattak. Utána egy sötét ló, a Holland Nagydíj következik, az F1-be 1985 után visszatérő zandvoorti pályával és annak döntött kanyarjaival. A kanyargós, dimbes-dombos pálya talán a Red Bullnak feküdhet jobban. Monza és Szocsi megint a Mercedesnek kedvezhet, az olasz pályán 2013-ban, még Sebastian Vettellel tudott nyerni a Red Bull, Oroszországban pedig egyeduralkodónak számít a Merdecedes, mióta F1-es versenyt rendeznek ott. Törökországban Hamilton nyert tavaly egy emlékezetes esős versenyen, Suzuka szintén a hétszeres világbajnok és a Mercedes felségterülete lehet, ha az elmúlt évek eredményeit nézzük.

Amerikában, Mexikóban és Brazíliában viszont a Red Bullnak állhat a zászló. Szaúd-Arábia is idén debütál, a Dzsiddában kialakított pálya az F1 leggyorsabb utcai versenypályája lesz. Az utcai pályákon eddig a Red Bull ment jobban, ezért látatlanban a szaúdi versenyt is nekik adnánk oda. A szezonzáró idén is Abu-Dzabiban lesz, ahol Verstappen tavaly nagyon simán tudott nyerni, igaz, akkor már lefutott volt a bajnokság. Sok múlhat a második számú pilótákon is; eddig sem Pérez, sem Bottas nem volt igazán meggyőző, de talán a mexikóiban több a potenciál, bár sokszor volt peches, és még mindig nem szokott össze teljesen a Red Bull-lal.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!