Az nem elég egy színdarabhoz, hogy Mucsi Zoltán azt mondja: baszd meg!

2024. október 10. – 15:48

Az nem elég egy színdarabhoz, hogy Mucsi Zoltán azt mondja: baszd meg!
Fotó: Szolnoki Szigligeti Színház

Másolás

Vágólapra másolva

Az egyik első filmes csalódásom emléke a Nagyfater elszabadul, ahol az addig nagy színésznek tartott Robert De Nirót egy olyan vígjátékban láttam, amiben a férfimell és a naptej olyan, mint a sperma szintű poénok voltak a fő humorforrás. Ez az érzés köszönt vissza a héten a MOM Kulturális Központban, ahova a Szolnoki Szigligeti Színház hozta el 2023-as darabját, A fösvényt. Ezzel a darabbal tért anno vissza Mucsi a szolnoki színházba, ahol a pályáját kezdte. És a budapesti nézőknek most ez a darab mutatta meg, hogy

egyszerűen nem elég egy színdarabnak az, hogy Mucsi Zoltán tud káromkodni.

A történet Molière A fösvényén alapul – aki régen olvasta, vagy kihagyta az iskolai kötelezőt, annak röviden: van egy zsugori apa, akinek a pénz az első. Mindkét gyereke szerelmes lesz, de nem azokba az emberekbe, akikhez az apjuk adná őket. A történetet tovább nehezíti, hogy az apa, Harpagon, bejelenti, hogy elvesz egy fiatal lányt: pont azt, akibe fia szerelmes. Molière helyzetkomikuma aztán az érdekházasságok és a pénz fókusza körül bontakozik ki egészen a végkifejletig. A szolnoki színház ezt az egyébként tinifejjel tényleg nehéz nyelvezetű komédiát helyezte át egy új darabba, úgynevezett „modern köntösbe” bújtatva.

Minimalista díszlettel dolgozták fel a darabot, megpróbálva a drámái műfaj azon sajátosságát alkalmazni, hogy az mindig, minden korban aktuális tud lenni. Az utóbbi feladat viszont nem sikerül neki. A szolnoki A fösvény beragad a semmitmondásba, Mucsi sem lesz benne több, mint a férfi, aki káromkodik. A néző pedig nem kap belőle túl sokat, mármint abban az esetben, ha vár tőle valamit. A fösvény ugyanis látszólag egyedül azt használja ki, hogy minden színházban ül olyan néző, aki hajlandó nevetni a darabon, bármi is benne a poén.

A modern köntös

Mira szereti az öregeket, van is egy Biden-kép a szobájában – mondja az egyik karakter a színpadon, aztán nagy nevetésben tör ki a közönség. Mira az, akit Harpagon elvenne, és aki a házasságközvetítő szerint nem házasodott össze egy idősebb férfival, mert az „szemüveg nélkül akart aláírni” a házasságkötéskor. Joe Biden, ársapka, fake news, csirke far-hát: nagyjából pont ezekben merül ki az, mitől lett „modern” a modernizált A fösvény.

Félreértés ne essék: a modernizálásnak persze van szerepe a színházban. A népszerűségét egyre vesztő színháznak, a nehéz nyelvű, régi daraboknak szükségük van arra, hogy nyitni tudjanak a fiatal generációra. Az viszont nem mindegy, hogy ez hogyan történik.

Nem attól modern egy darab, hogy baszd meg!-elünk benne. Hanem attól, hogy tud rólunk szólni.

A szolnokiak Molière-jében ez viszont nem érződik. A szereplők hunglisht beszélnek és „offolják” őket, de mégis, egyetlen percre sem érezhető az, hogy ezeknek a szereplőknek bármi közük lenne hozzánk. A tallérból euró lett, Mariannából Mira, és nevethet egy jót a közönség azon, hogy „baszd meg” és „kurva”. Miközben az egész darab 2024-ben az érdekházasság kérdése köré szerveződik. Európai kultúrában senki nem offolja a másikat, miközben otthon várja, hogy az apja kijelölje, kihez menjen férjhez: és pont ez a katyvasz az, ami miatt A fösvény aztán semmit nem tud mutatni.

A helyzetkomikumok erőltetettek, a komédia elvész. A néző pedig, ha nem elég neki, hogy ülni lát valakit egy mobil vécén, hamar rájön, hogy nem ért semmit az ősmúlt és korunk furcsa keverékéből.

Fotó: Szolnoki Szigligeti Színház
Fotó: Szolnoki Szigligeti Színház

Az ilyen modernitás oltárán viszont elvész A fösvényből a helyzetkomikum. Felváltja azt a káromkodás, a kétértelműség, meg a karakterek olyan dühössége, amit néha nem is érteni, honnan jön. A darab egyik csúcsa a vége felé egy kínosan hosszan nyújtott és erőltetett félreértés. Ennek az egyik csattanója az, hogy Mucsi azt mondja, hogy „a kurva életbe”. Ha napjainkban ez a komédia, akkor ideje lenne visszamennünk a shakespeare-i színházak korába, és a csúnya szavakon nevetgélve néha egy-egy szotyihéjat köpnünk egymás nyakába.

A meg nem fogott megfogható

A leginkább zavarba ejtő a darabban mégis az, hogy lenne lehetősége mondani A fösvénnyel valamit, csak mégsem használja ki. Nem megy bele sem a korkülönbséges kapcsolat-házasság témájába (ha úgy tetszik, a sugar daddy vonalba). Se abba, hogy milyen nehézséget okoz a mostani generációknak önállóan talpra állnia, leválva a szülőkről.

A fösvény az első kérdést a karikaturisztikus öregábrázolásban meríti ki, a másodikhoz meg úgy igazán hozzá sem nyúl. Persze az érdekházasságra kimondanak a szereplők olyan gondolatokat, mint hogy „ezek elavult elvek”, de közben paradox módon mégis ezek határozzák meg a darab konfliktusát. A fejetlenség pedig odáig vezet, hogy egy veszekedésen belül elhangzanak olyan mondatok, mint hogy „ebben a helyzetben a fiúnak nem kell meghajolnia az apai tekintély előtt!” és az, hogy „az van, baszod, hogy szépen leszállsz a csajomról!”.

A fösvényben eltűnik minden, ami a komédiának, a drámának a szerepe. A karakterfejlődést, a motivációkat felváltja az, hogy Harpagonnak azért kell Mira, mert tetszik neki. Hiszen, mint azt elmutogatja, a hozományt is fel tudja ilyen esetekben váltani, hogy hátulról meg lehet húzni.

A legnagyobb karakterfejlődés az, amikor az egyik szereplő rájön, hogy őszintének lenni nem jó. Az eredetiben Harpagon rosszapa-karakterének ellenpéldája Anzelm: a darabban viszont az ő legfőbb tulajdonsága annyi, hogy van. A karakterábrázolást pedig valószínűleg az sem segíti, hogy sok helyen úgy érzi a néző, hogy a színészek megtanult szöveget mondanak vissza. Ez pedig egy darabnak sosem nagy dicséret.

Hihi-haha

A darab emellett tele van felesleges karakterekkel is, két ember veszekedéséhez 12 színész áll a színpadon. Ennek a negyedéről pedig azt sem tudja hirtelen a néző, hogy hallotta-e őket megszólalni egyáltalán bármikor. Hasonlóan kiheréltté válik a rendőr szerepe: az eredeti drámákban a rendőr karakterének visszatérő feladata, hogy megmutassa, az állam azért a végén mindig ott van, ha szükségünk van rá. A feldolgozott A fösvényben, amikor a rendőr előtt bűncselekményeket vall be az egyik karakter, az fejcsóválással válaszol, majd áll csendben.

Ugyanígy járnak közben a karakterek is. A káromkodáson túl Harpagon úgy válik a komikum középpontjává, hogy a nézők azon is nevetnek, amikor a pénzért cserébe a lánya halálát is elfogadná. Furcsa humorfaktor ez, miközben persze érteni, hogy a nevetés nem a karakternek, hanem Mucsinak szól: tőle elég egy „baszd meg” meg egy „unga-bunga”, és máris derül a közönség, hiszen tudja, hogy ilyenkor nevetni kell. Igaz, ennyi erővel a színész akár a Hahotából is olvashatna vicceket 130 percen át, akkor talán arra az egy szünetre se lenne szükség.

Fotó: Szolnoki Szigligeti Színház
Fotó: Szolnoki Szigligeti Színház

Kár az is, hogy amiből nyerhetne a darab mondanivalót, azt is arra használja, hogy inkább Szeszélyes évszakokat csináljon belőle. A hozzáadott úgynevezett poénok, mint például, amikor Kleant és Fless (eredeti darabban Fecske) lassított felvételben menekül, vagy amikor Vallér sokkolózik, az animációs mesék humorszintjét ütik meg. A Mucsi alakú gombaszobor, az Eiffel-torony a háttérben (értik, francia a darab!), meg a szereplők táncolgatása telefonról lejátszott zenékre pedig nyilván egyedül arra vannak, hogy azon is nevessen a közönség. Nevet is.

A darab története kiszámítható A fösvény ismerete nélkül is, de annál kevésbé érthető úgy. A történet elvész a „brit tudósokozás” és „fake és breaking news”-ozás között, Mucsi közönségnek kiszólása erőltetett, amit pedig jelenetben el lehetett nyújtani, azt el is nyújtják benne. Így aztán, miközben hallgatjuk, hogy „átmegy rajtad, mint gilisztán a táplálék”, meg hogy „ha a lovak a saját belüket húzzák, a szekeret is fogják”, könnyen jutunk arra, hogy ez a darab olyan, mint a karácsonyi vacsora, ahol a bolondozós nagybácsi már sokat ivott. Elhiszem persze, hogy azt is sokan élvezik. De színházban azért nem szeretném látni.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!