Népszínházat és minőséget akar Bakos-Kiss Gábor Győrben a többi mellett Ödön von Horváth, Goldoni, Yasmina Reza és Lionel Bart darabokkal; valamint több, határon túlról meghívott rendezővel. A Győri Nemzeti Színház új igazgatója július 1-jén vette át a teátrumot. Zakariás Zalán rendező lesz a művészeti vezető, „az ízlésünket tükrözi a repertoár és a rendezőválasztás”, mondta a Telexnek a Győrben most bemutatkozó direktor.
Az előzményeket vélhetően utoljára foglaljuk össze, hisz mindez mostantól történelem. De a teljes képet így ismerhetik meg azok is, akik a győri színházi élet eseményeit nem követik. Forgács Péter szerződése idén lejárt, ezért az önkormányzat pályázatot írt ki az igazgatói posztra. Négyen indultak, Forgács mellett az a Bakos-Kiss Gábor is, aki mostantól a Győri Nemzeti Színházat vezeti. Amikor híre ment a városban, hogy Bakos-Kiss a Nemzeti Színházból pályázik a győri igazgatói posztra, többen biztosra vették, hogy megvan a győztes. Nem is a végeredmény keltett meglepetést, hanem az, hogy erről Forgács és a másik két pályázó dr. Dézsi Csaba András polgármester Facebook-bejegyzéséből értesült. A győri színházat több mint egy évtizedig vezető (volt) igazgató közleményben reagált, ebből akkor – március 5-én – országos hír lett, a Telex is foglalkozott a témával.
A polgármester Facebook-bejegyzéséhez rengeteg komment érkezett akkor, a többi mellett Csáki Judit színházkritikus is beszállt a vitába, vele üzenetváltásba került dr. Dézsi Csaba András is. A kommentelők egyik része (Csáki is) Vidnyánszkyt és körét emlegette a háttérben, a városvezető viszont a döntőbizottság szavazati arányára hivatkozott. Bakos-Kiss Gábor kilencből kilenc szavazatot kapott, Forgács Péter pályázatát ketten hozták volna ki győztesnek. Mivel március óta nem nyithatott ki a színház, így az igazgatóváltás vihara is elcsitult. Forgács Pétertől június 3-án az évadzáró társulati ülésen felállva és vastapssal búcsúztak a kollégái, s a rendezvényen ott volt a polgármester, ő köszönte meg a távozó direktor munkáját.
Egy hónappal később megérkezünk a jelenbe. Hibridnek nevezte a 2021/2022-est évadatot Bakos-Kiss, ami alatt azt értette, hogy a Covid-járvány miatt elmaradt, tavalyi premierekből is átemel néhányat a mostani évadba. Ilyen a Szerelmes Shakespeare vagy a Vidnyánszky által rendezett Bánk bán. Az első győri sajtótájékoztatóján mesterét, Kerényi Imrét idézte: aki 33 éves koráig nem nyilatkoztatja ki magát, ne várja, hogy keresztre feszítsék. A pályázaton való indulását is ezzel indokolta a negyvenes Bakos-Kiss, Zakariás Zalán pedig az élet ajándékának nevezte barátja és pályatársa felkérését. „Talán azért, amit eddig megoldottam. Hogy úgy csináltam darabokat magyar és román nyelvterületen, hogy nem volt semmink, de átmentünk sziklákon, hegyeken, éjszakákon. Most itt van körülöttem sok-sok ember, egy teljes épület…”
A szerda késő délutáni sajtótájékoztatón nem mutattak be új színészeket, egy-két nevet említett csak Bakos-Kiss, akik fiatalok, s majd az évad közben darabokra érkeznek. Látva azonban, hogy a rendezők terén szinte csak új emberekben gondolkodik, nyilvánvaló volt a kérdés, amit a Telex feltett a direktornak: A győri színészek mire számítsanak? „Komolyan gondolom, hogy lakva ismerszik meg az ember, így az első évad során a társulat minden tagja marad, s utána ülünk le. Kinevezésem híre után ugyanakkor mindenkivel egyenként már beszéltünk, így alakítottuk ki a szereposztásokat is.”
A Forgács-éra tehát véget ért Győrben, az is látszik – s elmondta minden, vezető pozícióban lévő művész –, hogy mindent nem égetnek fel a múltból, a több tagozattal bíró vidéki színházban marad próza, opera, musical, s természetesen a Győri Balett is, amelyet egy éve már Velekei László igazgatása fémjelez. A győri bérletesek kapnak egy előadást ingyen, ők dönthetnek arról, melyiket választják, cserébe azért, hogy a bérletük árát nem kérték vissza a meglehetősen csonka évad közben. Mi úgy értelmeztük, a nagyszínházi premierek közül is választhatnak, ezek a következők lesznek: Ödön von Horváth: A végítélet napja (rendező Zakariás Zalán), Carlo Goldoni: Mirandolina (rendező: Vladimir Anton), Lionel Bart: Olivér! (musical, rendező: Tóth Tünde), Erkel Ferenc: Bánk bán (rendező: Vidnyánszky Attila), Szente-Galambos-Juhász: Puskás (rendező: Szente Vajk), Marc Norman – Tom Stoppard – Lee Hall: Szerelmes Shakespeare (rendező: Bagó Bertalan). Lesznek ezen kívül gyermek- és kamaraelőadások is, a színház honlapján bárki megtekintheti.
A város és színház legendás színésze és operaénekese, Bede-Fazekas Csaba (akit a színház művészeti tanácsába is felkért az igazgató), azt mondta a sajtótájékoztatón, „olyan jó érzés úgy bejönni, hogy az embernek nem kell semmi rosszra gondolni”. Hamar kiderült, mire gondolt: „hogy nyugodt, baráti, szerető légkör vesz körül”; „ezt reméljük és megelőlegezzük az új igazgatónak”.
Bakos-Kissnek két éve van bizonyítani a győriek előtt, a pályázat ennyi időre szólt. A helyi színészeknek pedig ezek szerint egy, hogy megmutassák magukat az őket jó eséllyel még nem nagyon ismerő rendezőknek.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.