Oroszországban akkora a munkaerőhiány, hogy elítélteket keresnek a Lada-gyárba
2023. június 15. – 12:11
A tavaly szeptemberben elrendelt részleges katonai mozgósítás szokatlan helyzetbe hozta az orosz autóipart. Miközben több százezer munkaképes fiatalt soroztak be a hadseregbe, majd rövid kiképzés után az ukrán frontra küldték őket, mások viszont elmenekültek Oroszországból, idén áprilisra 3,3 százalékra, vagyis rekord alacsony szintre csökkent a munkanélküliségi ráta, egyúttal égető munkaerőhiány alakult ki.
Az átrendeződést a legnagyobb autógyártó, az AvtoVAZ is megérezte, ahol az Automotive News Europe cikke szerint felvették a kapcsolatos az orosz regionális börtönszolgálattal, hogy kényszermunkára ítélt rabokkal segítsen feltölteni a Lada-gyár személyi állományát.
A Szövetségi Büntetés-végrehajtási Szolgálat Szamara régióban működő kirendeltségétől származó információk szerint, a szervezet képviselői találkozón vettek részt az AvtoVAZ-nál, amelyen megállapodtak arról, hogy szeptembertől 28 százalékkal, 2024 januártól pedig 40 százalékkal szeretnék növelni az autógyártás ütemét és mennyiségét és ebben segíthetnek a kényszermunkások. Hogy pontosan hány rab kerülhet a Lada szerelőszalagjai mellé hamarosan, arról nem adtak ki nyilatkozatot és az AvtoVAZ nem kívánta kommentálni az értesülést.
Oroszországban tavaly összesen 450 ezer új autót állítottak elő, ami a Szovjetunió összeomlása óta regisztrált legalacsonyabb mennyiség. A Telexen korábban rendszeresen írtunk arról, hogy miként változtatta meg a nyugati autógyártók oroszországi elképzeléseit a tavaly február óta tartó orosz-ukrán háború. Cikkünkből kiderült, hogy milyen körülmények közt vált meg jelentős érdekeltségeitől, majd hagyta el Oroszországot az AvtoVAZ-ban addig többségi tulajdonos Renault-csoport, hogyan követte a Volkswagen, a BMW, vagy éppen a Mercedes, míg ebből a cikkből kiderül, hogy a Ladákat egy ideig bizonyos alapvető extráktól megfosztva forgalmazták, mert ezeket nem tudta beszerezni a gyár a nyugati embargó miatt és eközben sorra jelentkeztek be az Európában kevéssé ismert kínai tömeggyártók, hogy elfoglalják az orosz piacot.