Európában tavaly minden harmadik utasnak késve indult a gépe
2023. január 8. – 12:21
Európában tavaly az utasszállító repülőgépek jelentős része késett, majdnem minden harmadik utasnak pontatlanul indult a gépe a légi utasok jogaival foglalkozó, németországi székhelyű vállalat, az AirHelp kutatása szerint.
Az MTI azt írja, hogy a késések és a járatkiesések 2022-ben körülbelül 244 millió embert érintettek Európában, ami az egész évben repülőre szállt 795 millió utas 31 százalékát jelenti. Ez az arány a koronavírus-világjárvány előtti évben, 2019-ben csak 24 százalék volt, tehát akkor a repülővel utazók 24 százalékának késett a gépe. A két év összehasonlításához érdemes hozzátenni, hogy 2019-ben még jóval többen, 1,12 milliárdan repültek egy év alatt. Tehát a késések úgy lettek gyakoribbak, hogy az utasszállítók még mindig kevesebb járatot indítanak, mint a pandémia előtt.
Tomasz Pawliszyn, az AirHelp vezetője azt mondta, hogy nyáron a repülőterek és a légitársaságok nincsenek felkészülve a légi közlekedés újbóli berobbanására. Pawliszyn szerint 2023-ra sem várható javulás, sok késésre lehet számítani, mert a munkaerőhiány továbbra is komoly gondot okoz az ágazatban, és sztrájkok is nehezítik a kiszámítható légi közlekedést.
A koronavírus-járvány idején az ágazatban dolgozó vezetők tömegével váltak meg alkalmazottaiktól, vagy küldték őket alacsonyan fizetett kényszerszabadságra. Emiatt sok munkavállaló inkább maga lépett ki egy idő után. A koronavírus-járvány után viszont újra szükség lenne rájuk, de az elment alkalmazottak már nem feltétlenül akarnak ismét a légi közlekedésben dolgozni. Összesen 2,3 millióval dolgoztak kevesebben tavaly júliusban a légiiparban, mint 2019-ben. Hasonló tendencia figyelhető meg a vendéglátásban, ott is a világjárvány után több alkalmazottra lenne szükség, de már sokan nem mentek vissza előző munkakörükbe dolgozni. A témáról bővebben írtunk tavaly nyáron ebben a cikkünkben.