A Magyar Közút bemutatta, hogyan lehet megnyeretni bármilyen tendert a preferált NER-es céggel

2024. január 16. – 15:13

Másolás

Vágólapra másolva

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben írt ki közbeszerzési eljárást személygépjármű-flotta beszerzésére, a tendert pedig, viszonylag kevés meglepetést okozva, a Mészáros M1 Kft. nyerte meg 1,4 milliárd forintos ajánlattal. Az Átlátszó most részletesen megvizsgálta, hogyan vezetett erre az eredményre a pályázat.

Amikor a közútkezelő felhívása megjelent a beszerzési tendereket meghirdető Ekr.gov.hu-n, a lap közbeszerzési szakértője regisztrált az elektronikus közbeszerzési rendszerbe, hogy hozzáférhessenek a kiírás részleteihez. Azt találták, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 db gépjármű beszerzésére keres beszállítót, köztük benzines és elektromos járművekre és kisbuszokra. A kiírás tartalmazta a gépjárművek szállítási határidejét is, amit 1-365 naptári napban határoztak meg, a nyertes cég vállalása szerint.

Az Átlátszó újságírói a korábbi hasonló elemzéseik során azt tapasztalták, hogy egy autóbeszerzési tendert látszólag úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket.

A cég ugyanis feltételezhetően már a kiíráskor rendelkezik a járművekkel, így akár a legrövidebb határidőt is vállalni tudja, ami behozhatatlan előnyt jelent a be nem avatott versenytársakkal.

A közútkezelő mostani kiírásában pedig a lap egy új elemre is figyelmes lett: az aránytalanul kiosztott pontszámokra. Míg korábban az időbeli vállalásokat arányosan pontozták (így ha például valaki 10 nap alatt vállalta a járművek leszállítását, dupla annyi pontot kapott, mint aki 20 nap alatt), most egy torzított pontkiosztási rendszert alkalmaztak: 1 és 15 nap között 100 pontot, 16 és 30 nap között 20 pontot, 31 és 60 nap között 5 pontot, 61 nap fölött pedig 1 pontot adtak a jelentkező cégeknek.

Pedig a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója ellenzi a pontszámok ilyen módon történő kiosztását, „tekintettel arra, hogy az torzíthatja a versenyt”. Ha mégis ilyen módszert alkalmaznak, iránymutatásuk szerint „a pontok egymáshoz viszonyítva arányos (pont)távolságban kell, hogy meghatározásra kerüljenek”.

A közútkezelő kiírása ennek tehát nem felelt meg, a hatósági ellenőrzésen mégis átment a tender. Az Átlátszónak nyilatkozó közbeszerzési szakértő szerint annak révén történhetett meg, hogy

az állami társaság a pontozási rendszert „elbújtatta” a dokumentumok között,

így az sem a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetményből, sem a pontszámítási módszer részletes leírását tartalmazó kiegészítő dokumentációból nem derült ki. Azt, hogy konkrétan milyen pontszámok járnak az egyes időintervallumokért, egyedül az EKR belső felületéről letölthető egyik Excel-tábla tartalmazta.

A közútkezelő felhívására Mészárosék mellett jól ismert piaci szereplők jelentkeztek: a Porsche ajánlata érvénytelen lett, a Mercarius 1,6 milliárd forintért vállalta volna a munkát, végül a Mészáros M1 Kft. 1,4 milliárdos ajánlata lett a nyertes. Mivel a Mercarius magasabb árat adott, nem volt jelentősége a szállítási ütemezési pontszámnak, de az Átlátszó elemzése rávilágít, hogy ennek következtében

a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos, tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább ajánlatot ad.

Az Átlátszó megkereste az állami közútkezelőt, hogy megtudja, miért alkalmazták ezt, még a Miniszterelnökség szerint is versenytorzító hatású pontkiosztási módszert az eljárás során, illetve hogy a Porschét miért zárták ki a tenderből. Válaszként azt írták, a lap közérdekű adatigénylést nyújthat be feléjük, amit az Átlátszó meg is tett.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!