A film, amit egyszerre mutattak be a saját folytatásával – az egyikből világsiker lett, a másikból a világ bukása
2024. május 10. – 05:00
Megvan a Kör című horrorfilm az elátkozott videókazettáról, amit ha megnézel, egy hét múlva nagyon csúnya és erőszakos halált halsz, mert eljön érted a tévéből kimászó fekete-fehér szörnykislány? (Ha nincs, akkor most mondom, hogy sokkal félelmetesebb az egész, mint ahogy az előző mondatból tűnik.) Sokan tudják, hogy a kétezres évek elején az egész műfajt felrázó film valójában nem eredeti, hanem egy óriási sikerű japán horror feldolgozása – azt viszont már kevesen, hogy ez a japán horror a világ talán legfurább premierjén mutatkozott be, egyszerre a saját folytatásával, ami akkora bukás lett, hogy később megpróbálták teljesen kitörölni a sorozattá növő történetből.
A történet egy Szuzuki Kodzsi (Koji Suzuki) nevű japán író regénytrilógiájával kezdődik: a Kör (Ring, vagy Ringu), a Spirál (Rasen) és a Hurok (Loop) című könyvek 1991-ben, ’95-ben és ’98-ban jöttek ki, és óriási sikert arattak Japánban. Természetfeletti horror keveredett bennük disztópikus sci-fivel, és az egész – ahogy később a film – egy elátkozott videókazetta körül forgott, aminek a megnézése elkerülhetetlen, és elég véres halállal jár, egy héten belül. Már az első regény nagy siker lett, készült belőle tévéfilmes és képregényes feldolgozás is. Amikor teljes lett könyv formában a trilógia (pontosabban az első trilógia, mert a 2010-es évek elején Szuzuki írt még három könyvet a sorozathoz, és még tíz évvel később két képregény-sorozatot is), már annyira népszerű volt a Kör világa, hogy egyértelmű volt a következő lépés, a mozifilm.
A producerek nem bíztak semmit a véletlenre, egyszerre forgatták le az első és a második film adaptációját. Az ilyesmi nem is annyira ritka amúgy a filmiparban, ha megvan a kellő anyagi háttér a dupla forgatáshoz, meg az önbizalom, hogy kíváncsi lesz a közönség a folytatásra, egy csomó pénzt meg lehet spórolni ezzel. Így forgatták le például egy füst alatt a teljes A Gyűrűk Ura-trilógiát, az Avatar vagy a Vissza a jövőbe második és harmadik részét, illetve a legutóbbi két Avengers-filmet. De már jóval korábban, az 1930-as években szokás volt ez Hollywoodban, a Wikipedia egészen hosszú listát vezet a saját folytatásukkal egyszerre forgatott filmekről.
A japánok még egy lépéssel tovább mentek: a Kört és a folytatást, a Spirált nemcsak együtt forgatták, de egyszerre is mutatták be. Mármint két külön filmként, amiket két jeggyel lehet megnézni. Mivel akkor már mind a két könyv jó pár éves volt, a harmadik meg épp akkoriban került a boltokba, tulajdonképpen egészen logikus várakozás volt, hogy a rajongók tömegei majd egymás után nézik meg a két, egyszerre moziba került filmet. Aztán nagyon nem ez történt. A Kör óriási siker lett, akkora, hogy Hollywood is felfigyelt rá, és a 2002-es amerikai feldolgozással világszinten is a horror újhullámos klasszikusává vált, megnyitva az utat a távol-keleti horror világhódító útja előtt. A Spirál pedig ezzel párhuzamosan óriásit bukott.
A két könyv, és így a két film is, nagyon erősen különbözik stílusban, hangulatban – és úgy tűnik, hogy az ilyesmi működik akkor, ha a két történet között három évet vár az olvasó, de akkor nem, ha csak három percet, vagy napot a néző. A Spirál azzal kezdődik, hogy feltámasztja az első film végén legyőzött főgonoszt, és megöli az első rész főhősét (ráadásul úgy, hogy ezt nem is látjuk, csak elmondják, hogy meghalt autóbalesetben). Aztán az addigi misztikus, természetfeletti horror, bosszúvágyó szellemekkel és hasonlókkal, egy hirtelen húzással átvált sci-fibe, ahol a félelmetes gyilkos valójában egy vírus, és néha klónozzák a szereplőket. Bár elvileg ez senkinek nem kellett volna hogy meglepetést okozzon – elvégre a második regény akkor már hároméves volt –, a mozinézők teljesen kiakadtak, és úgy döntöttek, hogy egyszerűen nem vesznek tudomást a második filmről, számukra csak az első létezik.
A Spirál akkorát bukott, hogy maguk a filmesek is megpróbálták kitörölni a kollektív emlékezetből, és azonnal elkezdtek egy új folytatást készíteni helyette. Ez volt a Kör 2., 1999-ben, ami teljesen figyelmen kívül hagyta a Spirál eseményeit, visszatért benne az első film teljes stábja, és annak hangulata, stílusa is. A siker is visszatért: az év második legnagyobb mozis bevételét hozó filmje lett Japánban, az éppen aktuális Pokémon-film után. Még ebben az évben kijött a Spirál tévésorozat-verzióban is, ami már elszakadt a regény cselekményétől, ezzel végképp felülírva az eredeti folytatást. Innentől aztán már sínen volt a sorozat, három év múlva jött a hollywoodi feldolgozás, és azzal a világsiker. Azóta a sorozat már 14 filmnél tart, a legutóbbi 2022-ben a Sadako DX, ami horror-vígjáték stílusban folytatja éppen az elfelejtett folytatás, a Spirál sztoriját.