A sátán országútján annyi baleset történt, és annyiszor ellopták a 666-os táblákat, hogy végül átszámozták az utat
2021. december 3. – 04:57
Bár a Pécset és Kaposvárt összekötő 66-os főút is elég híres a maga módján, az amerikai párjáról talán egy fokkal többen hallottak már világszerte. A Santa Monica és Chicago közötti, közel négyezer kilométeres utat egy időben az Egyesült Államok főútjának tartották. Forgalmi szempontból ma már jelentéktelen, de kulturális hatása annál nagyobb. Az amerikai 66-os út a szabadság szimbóluma lett, és olyasfajta zarándokúttá vált, mint az El Camino.
Az USA szövetségi országúthálózatát 1926-ban alakították ki, a helyi utakat egy nagyobb hálózatba integrálták, az államokat összekötő, országos szintű útvonalakat pedig beszámozták. Ekkor született meg a 66-os út, amelynek hatodik keresztútja a teljesen logikusnak tűnő 666-os számot kapta, amivel nem is lett volna semmi baj, ha nincs a bibliai Jelenések könyve. Ebben a magát Jánosnak nevező szerző így ír a látomásáról:
„Itt van helye a bölcsességnek! Akinek van értelme, számítsa ki a fenevad számát, mert egy embernek a száma az. Az ő száma pedig hatszázhatvanhat.” (Jelenések 13:18)
A leginkább elterjedt értelmezés szerint a 666-os számmal ábrázolt fenevad az a személy vagy lény, aki Krisztus tanításai ellen cselekszik. Emiatt a 666-os számot a keresztény kultúrában többnyire a sátánnal azonosítják. Egyesek olyan mélyen hisznek ebben, hogy egyenesen irtóznak ettől a számtól. Az ő fóbiájuknak még külön nevet is adott az orvostudomány: a hexakosioihexekontahexafóbiát.
A 666-os útnak ez lett a keresztje, a sátán országútja és a pokolba vezető országút név ragadt rá, amit a gyakori balesetek és a paranormális jelenségekről szóló legendák csak még tovább erősítettek. Az út az új-mexikói Gallup városánál ágazik le a 66-os útról, és 312 kilométer hosszan szeli át a sivatagos tájat. Útközben áthalad a navahó indiánok rezervátumán. Colorado állam délnyugati csücskében érinti Cortez városát, majd a Utah állambeli Monticello városában ér véget, ahol belecsatlakozik a 191-es főútba. Az utat később déli irányban, Arizona államon keresztül egészen a mexikói határig hosszabbították meg. Ez a szakasz meredek emelkedőkkel és hajtűkanyarokkal van tele, és helyenként 10 mérföld/órás sebességkorlátozás van érvényben.
Az amerikai úthálózat bővülésével a 66-os út jelentősége fokozatosan csökkent, és 1985-re a szövetségi úthálózatból is kivonták, majd a 66-os elnevezését is megszüntették. Emiatt a 666-os út (és a többi mellékútvonal is) „árván maradt”, de a nevéhez már nem nyúltak hozzá. 1992-ben a 666-os út arizonai részét átszámozták, és a 191-es főúthoz sorolták, ettől fogva a 666-os ismét Gallupnál ért véget.
A 666-os utat már 1997-ben az Egyesült Államok húsz legveszélyesebb autóútja közé sorolták, az ezt követő években pedig még több baleset történt itt. Bár az út utahi és coloradói szakasza biztonságosabb volt az átlagnál, a déli részein sok volt a halálos kimenetelű baleset. 2001-ben az új-mexikói szakaszon 84 balesetben összesen 15-en vesztették életüket, ami jelentős növekedés volt az előző évekhez képest: 1997 és 2000 között 16-an haltak meg közlekedési balesetben itt. A balesetek mellett a folyton ellopott, 666-os számú útjelző táblák is állandó bosszúságot okoztak az állami útkezelőknek.
Az út rossz hírnevét a hozzá kapcsolódó városi legendák is fokozták. A rémtörténetek a semmiből felbukkanó, majd a semmibe eltűnő szellemkamionokról, az autósokat éjszaka leszorító fekete járműről és más, megmagyarázhatatlannak tűnő parajelenségekről szóltak. Egy Ray Begaye nevű új-mexikói állami törvényhozó még egy olyan határozatot is megfogalmazott, amelyben azt állította, hogy sokan azért nem hajlandók az úton közlekedni, mert attól félnek, hogy a sátán irányítja a 666-os út mentén zajló eseményeket.
A 2002-es új-mexikói kormányzóválasztást a demokrata Bill Richardson nyerte. Amikor 2003 januárjában hivatalba lépett, az első kormányzói beszédében számos, az állam számára fontos témáról beszélt, köztük a 666-os út sorsáról is. Bejelentette, hogy támogatja az út felújítását és átszámozását. Nem sokkal később a coloradói és utahi közlekedési tisztviselőkkel együtt egy javaslatot is benyújtott az út átszámozásáról. Az ilyen ügyekkel foglalkozó szövetségi ügynökségnél még azzal is érveltek, hogy a 666-os szám sátánnal való összekapcsolása rontja az útvonal mentén fekvő városok gazdasági életképességét.
Az ügynökséget meggyőzték az érvek, és szabad utat adtak az átszámozásnak. A 666-os út hivatalosan 2003. május 31-ig létezett, az új száma pedig a 491 lett. Amikor eldőlt, hogy új számot kap az út, a táblalopások még gyakoribbak lettek, és kisvártatva az eBayen kezdtek el feltünedezni a 666-os táblák. Az átszámozás óta egyébként csökkent a balesetek és halálos áldozatok száma az úton, de ez inkább az útjavításoknak és szélesítéseknek köszönhető, és nem az ördög elűzésének.
Felhasznált források:
- JOURNEYS; The End of the Road For 'Devil's Highway' (The New York Times)
- U.S. 666: „Beast of a Highway”? (Federal Highway Administration)
- Road Trip Guide: Tackling the Devil's Highway (Travel Leisure)