Galliano megidézte a bűnös Párizst, de a vörös szőnyeg akkor is Zendayáé
2024. december 31. – 15:26
frissítve
Miközben a közéletben a földindulás éve volt 2024, a divat, a sztárvilág és a dúsgazdagok életében sem volt éppen eseménytelen, sőt! Tele volt meglepő fordulatokkal, váratlan bejelentésekkel, káprázatos és emlékezetes pillanatokkal. Szubjektív válogatásunkban azokat vesszük most végig, amikről úgy gondoljuk, hogy a legmeghatározóbbak voltak, majd halvány kísérletet teszünk arra, hogy bemutassuk, mire számíthatunk 2025-ben.
Az év tervezője:
Mondhatnánk azt is, hogy ez az év egyértelműen Gallianótól Gallianóig tartott, mert amíg 2023-at Pharrell Williams nyerte a párizsi Pont Neuf hídon rendezett, sztároktól hemzsegő Louis Vuitton Men's showjával, addig az idei évet a divatipar egyik legbefolyásosabb tervezője hozta le.
John Galliano januárban az év első teliholdja és a párizsi Pont Alexandre III híd alatt rendezte meg a Maison Margiela divatháznak kreált Artisanal kollekció bemutatóját, amivel egy francia alvilági csehó zord hangulatát idézte meg a 30-as évek Párizsából. A porcelánbaba arcúra sminkelt modellek extrém vékony derekúra húzott fűzőben, teliszoknyás áttetsző ruhákban, szakadt harisnyákban, túlméretezett vinil kesztyűkben vonultak a kifutón, a díszes Edward-kori kalapok Galliano 2005-ös őszi Dior-show-jának formáit idézték.
A nagy divatmagazinok pedig „egy lélegző Toulouse-Lautrec-festményként” írták le a bemutatót, aminek végén meglepetésre gótikus hangulatú fűzős gumiszerű ruhában, tükörsimára sminkelve bevonult a Trónok Harcából és a Star Warsból ismert brit színésznő, Gwendoline Christie. Galliano valódi színházi élményt nyújtó bemutatója egész évre beleégett a divatrajongók fejébe és lelkébe, és bár a végső üzenete az volt, hogy „sétáljunk vele, offline”, az Artisanal show pillanatok alatt körbefutott a közösségi médiában, és 2,1 millió megtekintést hozott a Youtube-on.
És ha ez nem lett volna elég, Galliano a Met-gálára újrakreálta egy régi Dior ruháját Zendayának, aki aztán egy másik vintage szettet is elővett tőle ugyanazon az estén, Kim Kardashian pedig szintén egy Galliano-tervezésű, lehetetlen derekat faragó, ezüst fűzős Margiela-ruhában jelent meg. Ezek után a legendás brit tervező bejelentette, hogy 10 év után otthagyja a Maison Margielát. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy a 64 éves Galliano máshova igazolna, így simán lehet, hogy az idei volt az utolsó kollekciója, egy utolsó, de annál emlékezetesebb bemutatóval.
Az év kampánya
Papíron egyébként az ír születésű Jonathan Anderson (Loewe) lett az év tervezője, zsinórban másodszor választotta őt jutalmazta a rangos díjjal a British Fashion Council. Anderson idén új szintre emelte divat és a jelmeztervezés kapcsolatát, miután a Challengers és a Queer jelmezei is feltűntek a Loewe kampányaiban.
Előbb Zendaya Challengersben feltűnt I TOLD YA pólójára csavarodott rá mindenki, aki menő akart lenni idén, de Anderson mutatta meg, hogyan lesz élére vasalt James Bondból laza, magabiztos és ultramenő Daniel Craig. A színész David Sims fotóin egyszerre áraszt művészi és hippi hangulatot a kényelmes kötött pulcsiban, cargo nadrágban és bőrdzsekiben. A kampány épp akkor szólt az egyedi stílusról, amikor a közösségi médiából ömlik a tökéletesség- és a fiatalságkultusz. Anderson a Queer jelmeztervezőjeként újra Luca Guadagnino rendezővel dolgozott együtt, ugyanúgy, ahogy a Challengers teniszfilmen is, utóbbinak is elég nagy hatása volt az évre, kritikánkat a filmről itt találja.
Az év vörös szőnyeges pillanatai
Ami (vagy inkább aki) viszont Gallianóban és Andersonban is közös, az nem más, mint a method dressinget tökéletesre fejlesztő Zendaya. Igen, ki kell mondani, Zendaya idén sem tudott hibázni, őt senki nem tudta überelni idén, elsősorban a Dűne: Második rész premierjére választott '95-ös Thierry Mugler vintage robotruha miatt, de a Met-gálára választott összeállításai miatt sem.
A színésznő, akinek stílusfejlődéséről ebben a cikkben írtunk részletesen, kaméleonként tud átváltani mesebeli hercegnőből fiús tinibe vagy férfias, öltönyös szettekbe, bármit vesz fel, jól áll neki, a Challengers hatására pedig begyújtott még egy kicsit az újra fellángoló sportos divat alá is.
Zendayán kívül nagyot ment idén Lady Gaga is, ő finomított a filmek témáját és jelmezeit a vörösszőnyegen visszaidéző method dressingen, a Velencei Filmfesztiválra például egy mélyen dekoltált fekete, fűzős Christian Dior couture ruhában ment, szettjében csak egy denevérfül formájú fekete csipkemaszk utalt a Joker című filmre.
És ha már vörös szőnyeg, nem lehet kihagyni az év method dressing duóját, Cynthia Erivót és Ariana Grandét a Wicked beharangozó turnéja alatt, Erivo például egészen vadakat villantott, neon körmei és limezöld ruhája pedig már átvezet az év jelenségébe is.
Az év jelensége
Ha csak egyet lehet választani, akkor azt mondanám, hogy az év jelensége a brat summer, de az az igazság, hogy már az idei Szigeten is látszott, hogy '24 inkább a mikrotrendek éve volt. Akkor arról írt az After rovatunk, hogy míg tavaly egyértelműen a Barbiecore és a western mixe uralkodott, idén jóval nehezebb volt egy nyertes trendet kihirdetni, viszont több őrület is divatban maradt. Ősszel aztán annyira a felszínen maradt a Charli XCX által a világra zúdított brat, hogy még az amerikai elnökválasztásig is eljutott. Feltűnt Kamala Harris választási kampányában, irtózatos mennyiségű mémben, de a Néprajzi Múzeum is készített róla egy Insta-posztot. A brat kifejezést választotta 2024 év legfontosabb szavának a Collins Dictionary.
„A brat több mint egy rendkívül sikeres album, a brat egy kulturális jelenség, ami világszerte brat summer esztétikaként és életmódként honosodott meg”. Az ő meghatározásuk szerint a brat olyan valaki, aki magabiztos, független és hedonista, van nála cigi, egy Bic öngyújtó és mondjuk egy pántos fehér felső melltartó nélkül.
Az év visszatérői
Továbbra is tombol a ‘90-es évek őrülete, aki vagy ami eddig nem tért vissza, az most még gyorsan felült a hájpra: a világ leghíresebb egykori elnöki gyakornoka, Monica Lewinsky például egy irodistáknak szánt kollekcióhoz adta az arcát. Eleve Lewinsky személye is hatalmas '90-es évek utánérzés, ő az, aki 25 évesen Bill Clinton elnöki gyakornoka volt, kettejük viszonya pedig a világ egyik leghíresebb szexbotránya. A most 51 éves Lewinsky jobban néz ki, mint valaha, zaklatásellenes szervezet stratégiai tanácsadójaként dolgozik, az irodista szettek között pedig egy tetőtől talpig tűzpiros is van, a fotón „Monica F˙˙king Lewinsky” felirattal. A hazai kormányablakok dolgozói – akiknek szeptember óta kötelező az iskolai ünneplőre emlékeztető – egyenruhában ülni a pult mögött, esetleg itt tudnak inspirálódni.
Az év nagy visszatérője Pamela Anderson, aki amellett, hogy szintén maga a két lábon járó '90-es évek, az év meglepetését is szállította azzal, hogy smink nélkül jelent meg az Oscar-gálán, és aztán sok más hollywoodi eseményen is. A meglepetést elsősorban az okozza, hogy a Baywatch piros fürdőruhás szexszimbóluma már akkor plasztikáztatott, amikor az még nem volt annyira elterjedt, mint ma. Andersonért egyébként mindenki odavan, még Beyoncé is kidobott egy videót az amerikai elnökválasztás napjára, amin Pamela Andersonnak öltözve buzdít szavazásra.
Még egy lapáttal rátesz erre, hogy ősszel visszatért a híres-hírhedt Victoria’s Secret, Tyra Banks-szel, Cherrel, Gigi Hadiddal és Kate Moss-szal, és a nevével összefonódott, heroin chic néven elhíresült vékonyságkultusszal.
Visszatért, vagyis inkább sose ment ki a divatból a világ legcsúnyábban öregedő cipőfajtája, az UGG csizma is, hogy egy újabb generáció tanulhassa meg egy életre, hogy ez a korszak sosem megy ki a divatból.
Úgy tűnik, 2024 végképp bebizonyította, hogy ugyanazt éljünk, mint 25 éve, és a jelenlegi ideál szerint a nő akkor szép, ha vékony. Visszatért a fűző, Kim Kardashian összeállt a Dolce&Gabbanával, hogy Sophia Lorent játszva húzza extrém vékonyra a sajátját, a fél világ Ariana Grande fogyása miatt aggódik, az pedig, hogy mindenki Sydney Sweeney mellével van elfoglalva, csak azt mutatja, hogy semmi nem változott.
A jövés-menés éve
2024 akár így is bevonulhatna a divattörténelembe, akkora volt a fluktuáció a vezető divatházak élén. A nagy magazinok már egy ideje írnak a high fashion válságáról, amit egyértelműen jelez a sok csere. Ezek közül a legjelentősebb változás, hogy júniusban távozott a Chanel kreatív igazgatói székéből Virginie Viard, Karl Lagerfeld korábbi jobbkeze, de a luxusdivatház félévig tartó találgatások után decemberben jelentette be, hogy az olasz Bottega Venetától igazol új kreatívot, így lépett az év utolsó pár hetében a francia ház élére Matthieu Blazy. Coco Chanel 1910-ben alapított luxusmárkája így Lagerfeld halála óta már a negyedik kreatív igazgatóval próbálkozik.
25 év után elhagyta a Valentinót Pierpaolo Piccioli, helyette Alessandro Michele ült be a kreatív igazgatói székbe. Megrázta azért az iparágat az is, hogy John Galliano 10 év után elhagyta a Maison Margielát, de lelépett Kim Jones a Fenditől és Hedi Slimane is a Céline-től. A Givenchy leigazolta Sarah Burtont, a GAP Zac Posent, Tom Ford pedig Haider Ackermannt. A Bulgari új pozíciót hozott létre, így lett Mari Katranzou a bőráruk és kiegészítők kreatív igazgatója.
Az év testpozitív pillanata
Nicola Coughlan, a Bridgerton főszereplője arra a megjegyzésre, hogy milyen bátor, hogy bevállalta a meztelen jeleneteket, azt válaszolja, hogy „ő büszke tagja a tökéletes mellűek közösségének”. Kritikánkban azt írtuk, hogy Coughlan tényleg baromi szexi, a Bridgertonban is, amiben ráadásul 37 évesen játszotta el a 20 éves Penelopét. Mellette tényleg csak biodíszlet Luke Newton, aki ugyan simán hozza a Bridgerton szépfiúitól elvárt szépfiúságot, sokkal több szerep nem jut neki.
Nem különösebben érdekli a soványságkultusz Rihannát sem, aki most épp a mami stílust értelmezi újra, meg is mutatta, hogy attól, hogy egy nő terhes lesz, nem kell eldobnia a saját stílusát, ehhez egyébként tippeket is adtunk ebben a cikkben.
Az év luxuseseménye
Hét hónapnyi extravagáns előünneplés után a nyáron megtartották az évszázad esküvőjét Mumbaiban, ahol India leggazdagabb emberének fia több ezer vendég előtt feleségül vette az ország egyik legjelentősebb gyógyszeripari cégének örökösnőjét. Anant Ambani és Radhika Merchant háromnapos, hindu szertartás szerint megtartott esküvőjén ott volt mindenki, aki számít Bollywoodtól Hollywoodig és még azon is túl, színészek, énekesek, miniszterelnökök és volt miniszterelnökök, ismert sportolók és üzletemberek is.
A hatalmas bulit a Jio World Convention Centre-ben tartották, kétnapos ünnepségsorozat is követte. A vendégseregből természetesen nem hiányozhattak a Kardashian testvérek, Kim és Khloé tetőtől talpig indiai viseletbe öltözve ünnepelték az ifjú párt, de ott volt Nick Jonas, a feleségével, az egyik legismertebb és legjobban fizetett indiai színésznő-modell Priyanka Choprával, Tony Blair és Boris Johnson volt brit miniszterelnökök, és ott volt Law Roach, Zendaya stylistja is. Felhívnám a figyelmet a vőlegény tornacipőjére (középen, szakállal), felesleges tehát felülni azoknak a pletykáknak, amik szerint kimegy a divatból az elegáns és a sportos stílusok keveredése, ez egyszerűen nem igaz!
Mit hoz az újév?
Egyelőre annyit tudunk, hogy 2025 színe a tejcsokoládé, azaz a mocha mousse lesz a Pantone választása szerint. Az intézet 26 éve minden évben kiválaszt egy kiemelkedő színárnyalatot, ami meghatározza majd a következő év trendjeit az öltözködéstől a lakberendezésig. Az intézet választása tehát a színskála 17-1230-as árnyalatára esett, ez a tejcsokoládé vagy a tejeskávé színét idéző barna árnyalat, ami a négy érzékszervből háromra is hat, és a hétköznapi élvezetet helyezi előtérbe.
2025 színét Mikulás napján jelentették be, és ki is világították így a London Eye-t, és több más nevezetességet is. Igen, tudom, nemcsak a csokoládé juthat eszünkbe erről a színről, de minden nézőpont kérdése, Orbán Viktor például egy fantasztikus évet vár. Legyen ön is optimista, boldog új évet kívánunk!