Ha valamilyen csoportidentitást kell mondanom, hogy ki is vagyok én, akkor inkább az ellenzéki időt mondom
2024. november 4. – 18:30
„A barátaim inkább az egykori demokratikus ellenzékből kerülnek ki. Ez az identitásom is. Ha valamilyen csoportidentitást kell mondanom, hogy ki is vagyok én, vagy mire vagyok büszke, vagy mi volt a meghatározó az életemben, akkor inkább az ellenzéki időt mondom” – ezek a gondolatok Demszky Gábor A visszakapcsolt diktafon című könyvében olvashatók. Fontos mondatok ezek egy olyan embertől, aki a Kádár-rendszerben több mint 20 évet töltött el aktív ellenzékiként, de aztán húsz éven át, öt cikluson keresztül Budapest főpolgármestereként irányította a fővárost.
Még a vele készült életinterjú-kötet nagyobb részét is a főpolgármesterség ideje teszi ki, de úgy tűnik: Demszkynek is fontosabb az azt megelőző, egyszersmind meghatározó, és megalapozó időszak.
Eredetileg Jancsó Miklós filmrendező kérte meg Demszkyt, hogy beszéljen az életéről, a főpolgármesteri évekről, az ellenzéki tevékenységéről, de rákérdezett a családra, a nagyszülőkre, a dédszülőkre is. Még az is szóba került, hogy a kalandos történetekből film készül Nyikita Mihalkov rendezésében. Ez végül elmaradt, de könyv formájában mégis megjelent Keleti Éden címmel. A diktafont most Maróti Zsolt és Szőts Zoltán Oszkár kapcsolta vissza, innen a könyv címe is. A két kérdező egy interjúkötetet állított össze a beszélgetésből, amelyben a spektrum ismét elég széles időben és térben egyaránt: a felmenők éppúgy szerepelnek benne, mint a gyerek- és ifjúkor, az ellenzéki évek, és a húszévnyi városvezetés, de hatalmas utazást teszünk a könyvben a Felvidéktől egészen szovjet Közép-Ázsiáig, ahol Demszky nagyapja még a szovjet újvilág felépítésében segédkezett.
Az ellenzéki identitás
A Multiverzum Kiadó egyfajta tankönyvet tett le az asztalra. A klasszikus kérdés-felelet interjúformát ugyanis olyan magyarázó, keretes anyagok szakítják meg, amelyek a fiatalabb generációk számára is érthetővé tesznek sok mindent a megelőző korszakokból. Az elmúlt húsz évben ugyanis felnőtt egy olyan nemzedék, amelynek már egyáltalán nem magától értetődők az olyan fogalmak, mint például a Gulag, a Nékosz, a szamizdat, vagy a rendszerint csak SZER-ként emlegetett Szabad Európa Rádió.
A könyv október elején tartott, kissé zavarba ejtő első bemutatóján a Dohány utcai Magvető Caféban legkevésbé magáról a könyvről esett szó. Demszky Gábor és beszélgetőtársa, Betlen János újságíró leginkább a nyolcvanas éveket, benne a közösen megélt ellenzéki múlt emlékeit elevenítette fel. Rendőrverésről (ami persze nem úgy volt igaz, hanem amúgy), felfüggesztett börtönbüntetésről, Krassó Györgyről, a szamizdatozás veszélyes, egyben romantikusan kalandos mindennapjairól sztorizgattak, de levetítették a francia televízió korabeli filmjét is, az Aki sétálva szerkeszt című anyagot, ami az egyedüli mozgóképes dokumentum a demokratikus ellenzékről.
Az identitását az ellenzékiségben, az ellenzéki létben fellelő Demszky Gábor legtöbb története is innen, ebből a szcénából származik, gyakorlatilag innen eredeztethető minden magyarázó elv és viszonyítási pont az életében. Az is, ami megelőzte ezt a korszakot, de az is, ami követte. Már egy hatvanhetes, szovjetunióbeli pionírtábori kaland is a későbbi rendszerkritikus attitűdöt előlegezte meg. Kazah barátjával együtt – egy bocsánatos diákcsíny miatt – haza akarták küldeni a táborból, és bár Demszky maradhatott, a történet mégis az egész rendszer lényegét érintő kellemetlen emlékként rögzült benne: „Amikor a következő években a szovjet rendszerről hallottam, a (…) hazaküldött kazah kisfiú képe jelent meg előttem. Nekem ugyan beszélhettek…”
Éjszakákon át tartó házibulik
Persze ’68 az igazán meghatározó élmény a politizálást akkor még inkább csak a családi asztalnál művelő tinédzser Demszkynél, de az input már megvan. Csak az interjú készítői nem igazán vannak képben a korai magyar kulturális ellenállás mibenlétét illetően. Példaként két kérdés, amik minimum kioltják egymás érvényességét. „Úgy érted, már ekkor, diákként a későbbi demokratikus ellenzék liberális gondolatai álltak hozzád közel?” – hangzik a kérdés, majd pár bekezdéssel később a következő: „És ez az életérzés táplálta a csírázó magyarországi antikommunista ellenzéket is?”
És egy igazi deheroizáló, a felesleges hőskultuszt elimináló, ha tetszik, vérbeli önkritikus megjegyzés még mindig a kezdeti ellenzékiségről, amit mások sokszor a fejükhöz vágtak, de amit Demszky mégis büszkén vall. Vagyis hogy ez a közösség „barátok, feleségek, szeretők egymást közelről ismerő csoportjaiból alakult ki, mert máshogy nem is jöhetett volna létre a demokratikus ellenzék”. Éjszakákon át tartó házibulik sora formálta a valóban potens ellenzéket, még ha egy meglehetősen zárt szubkultúráról beszélünk is.
A személyes emlékek szerepe, felidézése nélkülözhetetlen a korszak underground létformájának megértéséhez. Bizonyos értelemben ekkor még sokáig a Gutenberg-galaxis praktikái előtt járunk, a szóbeli hagyományozódásnak, a gossip-kultúrának, a naplóírásnak fontos szerep jut ebben a szubkultúrában. Az öndokumentálás végét a valódi szamizdat hozta el, ennek pedig az igazi atyamestere Demszky Gábor volt. Talán nem véletlen, hogy a most kiadott életútinterjú legizgalmasabb, legélettelibb része is ezt a korszakot idézi meg. Az ellenzéki lét magyar genezise bomlik ki a szemünk előtt a könyv lapjain.
Hatósági vegzálások, elfogadhatatlan eszközök
A váltás tudatos volt, állítja a könyvben Demszky: „Végiggondoltam, hogy szakítani fogok előző életemmel.” Az interjúkötetnek ez a része bár komolyabb újdonságokkal nem szolgál, de a személyesség hitelességével megtámogatva az interjúalany valóban érdekesen beszél arról a korról, amit az egyetemről való kirúgás, a kényszerűségből vállalt budapesti taxizás, a vidéki szociológusi terepmunka színesített, hogy aztán végül rátérjen a hardcore ellenzéki aktivitás leglényegére, a szamizdatozásra, és mindarra, ami mindebből következett: a kommunista belső elhárítás, a III/III-as ügyosztály apparátusából verbuválódott személyi követők durvaságára, a házkutatásokra, a hatósági vegzálásra.
Demszky memóriája itt kicsit szelektívvé válik, és nem említ egy lényeges részletet, pedig a kor megértéséhez idekívánkozik egy fontos adalék: a lengyel hadiállapot 1981-es bevezetése után az egész szocialista táborban keményedett a rendszer. A represszió mindenhol súlyosabbá vált, a cseh ellenzéket is megregulázták, és erre tett kísérletet a magyar vezetés is, bármennyire az volt is a hivatalos szólam, hogy „mártírokat nem gyártunk”. A személyi követők fent említett durva akciója a demokratikus ellenzék tagjai ellen ugyanis nemcsak fizikai atrocitásban, mozgáskorlátozásban nyilvánult meg, hanem „trágár és antiszemita gyalázkodást szórtak rájuk, sőt családtagjaikra és kisgyerekeikre is”.
A fenti idézet abban a levélben szerepelt, amit a korabeli főügyésznek küldtek olyan, a hivatalos kultúrpolitika által is megbecsült személyek, mint például Illyés Gyula, Gobbi Hilda, Major Tamás, Kocsis Zoltán vagy éppen Jancsó Miklós. Az aláírók „megdöbbenéssel értesültek arról, hogy a szélsőséges jobboldal törvényen kívüli módszerei 1982-ben újra megjelenhettek Budapest utcáin”, és határozottan azt várták el a hatóságoktól, hogy az atrocitásoknak azonnal vessenek véget. A levél olyan hatásos volt, hogy a szégyenteljes akciósorozatot a hatalom valóban egyik napról a másikra beszüntette.
Apák és fiúk
Az illegális lapkészítés miatt azonban nem csak a hatalommal gyűlt meg a rendszerellenzékiek baja. Mint Demszky felidézi, kiközösítette őket a magyar reformkommunista értelmiség is. Ez utóbbiakban élt ugyanis egy tévhit, hogy a radikális követelések miatt még azok az erőtlen reformintézkedések sem valósulhatnak meg, amiket szorgosan javasoltak a hatalom képviselőinek.
Sokszor hangzik el az a vád a demokratikus ellenzékkel szemben, hogy a hatalom védernyője alatt tevékenykedtek, az emlékezetes „Apák és fiúk” dolgozat is ebből a gondolatból táplálkozott. Demszky szülei középkáderek, édesapja külkereskedő, édesanyja minisztériumi alkalmazott volt, vagyis nem a hatalom felhőrégiójában éltek, de részei voltak a rendszernek. Demszky azt mondja erről, hogy „ők amúgy egyfajta védelmet jelentettek”. Talán azért, mert – mint fogalmaz – a rendszer nem akarta eszkalálni a terrort.
Bár a könyv interjúkötet, mégis kissé művinek tűnnek az anekdotikus, egyfajta végső formába merevedett történetek előtt sorakozó kérdések, mintha nem is két kérdező és egy interjúalany élő viszonya tükröződne a leírtakból. Felsejlik, hogy a válaszok talán előbb lettek készen, mint a kérdések, vagy inkább egy időben születtek egy jó tollú szerkesztő segítségével. A kérdezők személyes arcéle sem különösebben tűnik élesnek, stílusuk inkább egynemű, vagy pontosabban alig megkülönböztethető a válaszok hangnemétől.
A könyv legfajsúlyosabb részét mindenképpen az ellenzéki éveket tárgyaló fejezetek adják, ez amúgy a legérdekesebb rész az anyagban. Nem véletlen, hogy Demszky is egyfajta igazodási pontként, referenciaként említi életének ezt az időszakát, ahogy a cikk elején szereplő idézetben is olvasható. Különösen szembetűnő ez akkor, amikor a könyv amúgy legnagyobb részét kitevő, húszévnyi, öt cikluson átívelő főpolgármesterségről szóló részekre térünk át. Ezek a rendkívül alaposan adatolt fejezetek a legapróbb részletekig felidézik ezt a korszakot, mindez mégsem teszi érdekessé ezt a részt; egyfajta kásahegyen kell átrágnia magát az olvasónak.
Az önálló Budapest élén
A felidézett pár évnyi aranyakor, amikor Budapest tényleg a saját törvényei, szándékai és elképzelései szerint tudott fejlődni, és ezzel szembeállítva a vég nélküli koalíciós huzakodás a szocialistákkal, majd a Fidesz teljes ellenszelében kormányzott főváros képe nem a legüdítőbb olvasmány. Mivel ez volt az az időszak, amikor még az 1990-ben megalkotott önkormányzati választási törvény szerint folyt a voksolás, és állt fel a közgyűlés a fővárosban, érdemes ilyen szemmel is olvasni ennek a 20 évnek a krónikáját.
2010 előtt még pártlistákra lehetett szavazni, ezt állította vissza a Fidesz 2024-ben; a közgyűlésben pedig rendre olyan háromosztatú politikai tér alakult ki, ami erősen hajaz a mai budapesti pártmegoszlásra, már ami az arányokat illeti. A 2010 előtti fővárosi választásokon egyharmad– egyharmad arányban jutott mandátumhoz az MSZP, a Fidesz és az SZDSZ. A mostani képviselő-testület ennél jóval inkább megosztott, bár az egyharmados arányok nagy vonalakban most is felfedezhetők. Talán érdemes a 2010-es évek előtti fővárosi pártcsaták történetét ebből a szempontból is tanulmányozni majd.
És végül egy kis bulvár: a magánéleti szál sem marad elvarratlan az interjúkötetben. Ilyen kendőzetlen nyíltsággal ritkán találkozhatunk politikusi önéletírásokban feleségekről, barátnőkről, szerelmekről, mint ebben a kötetben.
Demszky Gábor: A visszakapcsolt diktafon, életútinterjú.
Multiverzum Kiadó, Budapest, 2024.