Nagy magyar buszos piacnyitás: kilenc érdeklődőből egy maradt versenyben
2024. október 4. – 13:48
Összesen kilenc cég váltotta ki a teljes magyar helyközi buszos személyszállításra kiírt pályázat anyagát, ezek közül azonban csak egy cég fizette be a pályázati biztosíték összegét, és nyújtott be pályázatot: a Volánbusz – tudtuk meg az Építési és Közlekedési Minisztériumtól. Ha kedvezően bírálják el, a Volánbusz működtetheti ötezer buszával újabb tíz évig a hazai helyközi buszközlekedést.
A helyközi autóbuszos közszolgáltatást Magyarországon egy nagy és négy kicsi cég végzi 2024 végéig: a zömét a MÁV-val nemrég egyesült Volánbusz viszi egy ötezres buszflottával, továbbá négy kisebb vállalkozás, a G-Busline Kft., a Trans-Tour’90 Kft., a Trans-Vonal Kft. és a Weekendbus Zrt. segít be neki.
A Volánbusz kvázimonopóliumát már egy évtizede le kellett volna bontania a kormánynak, hogy az uniós személyszállítási szabályok szerinti versenyhelyzet érvényesüljön a buszos személyszállításban. Magyarország az elmúlt években azonban többször is haladékot kapott a piacnyitás megkezdésére. Idén év végén lejár a szolgáltatási szerződés a Volánnal, ezért a pályáztatást a kormány már nem halogathatta tovább.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Nemzeti Koncessziós Irodán (NKI) keresztül egy csomagban meghirdette Magyarország teljes területére a szolgáltatást, a jelentkezési határidő pedig néhány napja, szeptember 30-án járt le.
A minisztérium tájékoztatása szerint a pályázat kiírása után 9 cég váltotta ki a pályázati anyagot, ezek közül azonban végül csak egy cég fizette be a pályázati biztosíték összegét, illetve szeptember 30-án benyújtotta pályázatát. A pályázatot benyújtó cég a Volánbusz Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság. A pályázati anyag feldolgozása folyamatban van.
Ágazati szakmai körökben nem is tartották nagyon valószínűnek, hogy bármely európai buszos cég hirtelen összerántson jövő év elejére egy ötezres flottát, amivel el tudna indulni a MÁV-Volán ellenében, ezért esélyes volt, hogy cégnek nem lesz riválisa. Egy komolyabb versenyhez több kisebb vidéki régió buszos szolgáltatását kellett volna megpályáztatni, hasonlóan például a budapesti tömegközlekedéshez, ahol járatcsoportokat nyert el privát busztársaság.
A fővárosban a közösségi közlekedéshez kapcsolódó szolgáltatásokat három vállalat: a BKV, a Volán és az ArrivaBus látja el a BKK szolgáltatóiként. Szakértők megegyeznek abban, hogy ennek köszönhetően több az új busz és magasabb a szolgáltatási színvonal, mint azokban az években, amikor a BKV egyedül végezte a városi buszos személyszállítást.
Mint a Máv-Volán csoport közleményében áll, a társaság bízik abban, hogy pályázata sikeres lesz, és a jövő év első napján már az új, 10 éves közszolgáltatási szerződés alapján indíthatja autóbusz-járatait. A vállalatcsoport hisz abban is, hogy a folyamatosan fejlesztett autóbuszos járműállománnyal, a hazai kötöttpályás menetrenddel és tarifarendszerrel összehangolt szolgáltatásokkal, helyismeretével és az országos jelenlétével, a helyi, helyközi és távolsági közlekedésben szerzett tapasztalataival esélyes versenytársa az európai közlekedési piac legtőkeerősebb, legnagyobb szereplőinek is.
Az eljárásban kétszakaszos versenytárgyaláson választják majd ki a nyertest – az egy talpon maradt indulóból. Az első szakasz az előminősítésé, a második szakaszban az alkalmasnak minősített indulókkal lefolytatják a tárgyalásokat az ajánlataikról. Eredményhirdetés 120 napon belül várható, a szerződést pedig ezután 60 napon belül meg kell kötni.
Az elmúlt tíz évben számos uniós országban liberalizálták a belföldi buszos piacot. Mint az egy szakmai tanulmányból kiderül, a 2013-as német, a 2015-ös francia és 2017-es svájci piacnyitás sikeres volt, sőt, nem a vonatközlekedés kárára nőtt a buszos forgalom, amitől sokan tartottak. A liberalizáció fő céljai teljesültek: a jegyárak csökkentek, a mobilitási lehetőségek növekedtek, és élénkült a gazdasági aktivitás, ugyanakkor az idealisztikus többszereplős verseny jellemzően nem alakult ki, vagy nem maradt fenn tartósan.