Tízmilliókkal számlázott túl egy temetői alvállalkozó, de nem kérik tőle vissza a pénzt
2023. október 22. – 09:02
Vagyoneltolódás – így nevezte a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló Budapesti Közművek azt, hogy egy temetői alvállalkozónál több tízmillió túlfizetés keletkezett, amit azonban nem kérnek vissza tőle, hanem utólagos ledolgozást tesznek lehetővé – írja a Népszava. A Harmat Kert Kft. 2012 óta partnere a Budapesti Temetkezési Intézetnek (BTI), majd miután az beolvadt a Budapesti Közművek Zrt-be, annak dolgozik tovább. A cég jellemzően temetőgondozási és zöldfelület-fenntartási feladatokat vállat több kerületben, de dolgozott a Főkertnek is.
Az érintett ügyben Márta Imre, a BKM vezérigazgatója írta alá az 1,2 milliárd forintos keretszerződést 2022 májusában – ez a budapesti köztemetők zöldfelület-fenntartására vonatkozott. A cég hat alvállalkozó bevonásával akarta elvégezni a 450 hektárnyi temető rendben tartását.
Idén tavasszal a BKM-nél belső ellenőrzés indult, mert a temetővezetők közül többen jelezték, hogy gond van az elvégzett munkával, az hiányos, és több képviselő, polgármester is jelezte a A Fővárosi Közgyűlés szeptemberi ülésén, hogy gond van a fenntartással.
A közművel felügyelőbizottsága aztán júniusban soron kívüli vizsgálatot rendelt el az ügyben. A teljesítésigazolásokat 2022 májusáig visszamenőleg vizsgálta a belső ellenőrzés, és helyszíni kontrollt is tartottak. Végül arra jutottak, hogy „a temetővezetők jelzéseit nem vették figyelembe a számlakiállítást megalapozó teljesítési igazolások aláírásakor”, „a vállalkozó szava döntött a temetővezetőkével szemben”. Az igazolások jóváhagyója azzal védekezett, hogy nem ismerte a teljesítményigazolásokra vonatkozó szabályokat. Végül az érintett dolgozó munkaviszonyát megszüntették, a temetők gondozására pedig nem írtak ki új tendert, azt házon belül oldották meg – írja a Népszava a felügyelőbizottság számára készült, „a vitás helyzet rendezéséről” szóló előterjesztésből.
A lapnak azt írták: „Szakítva az elmúlt évtizedek gyakorlatával, a temetői zöld felület fenntartását elsősorban saját munkavállalókkal és saját gépparkkal fogja elvégezni. A társaság ezért 50 új munkavállalói státuszt hozott létre, s megkezdte a szükséges kertészeti eszközök beszerzését is.” Ennek ellenére a Harmat Kerttel 2022-ben kötött keretszerződés nem szűnt meg, 2024 májusáig hatályban marad.
A Népszava birtokába jutott egy 2023. április 26-án felvett jegyzőkönyvből is, melyből kiderült, hogy a BKM és a Harmat Kert Kft. még a felügyelőbizottság ülése előtt megállapodást kötött. Eszerint „a felek elfogadták a vizsgálat eredményét, sőt megerősítik, hogy a szerződéses kapcsolatban 68 698 320 forint vagyoneltolódás következett be a vállalkozó javára a teljesített munka és a kifizetett díj között”, ami azt jelenti a lap szerint, hogy ennyivel számláztak túl. A megállapodás értelmében a cég „a fennálló keretszerződés hatályán belül pótlólagos munkákat végez pénzügyi teljesítés nélkül”.
A BKM a lapnak azt is írta, hogy a sírgondozási szolgáltatást is ellátják, és válaszuk szerint idén, az eddigiektől eltérően osztva írták ki a pályázatot, hogy minél több piaci szereplőt vonhassanak be. Végül ez nem jött össze, mert a budai, az észak-pesti, a dél-pesti és az Új Köztemető sírgondozási és sírápolási szolgáltatásaira kiírt tenderek mindegyikére a Harmat Kert szerzett megbízást.
A Budapesti Közművek a Népszava vasárnapi cikke után a Telexnek azt írta, hogy „az érintett vállalkozóval kötött keretszerződés hónapokkal ezelőtt kimerült, további munkákat már nem kapott. A hibásan elvégzett munkálatokat a vállalkozó – hosszas pereskedés helyett – az érintett időszakban már pótolta. Cikkükben tévesen szerepel az, hogy ledolgozhatja, ez már a Budapesti Közművek reklamációját követően azonnal megtörtént. A vizsgálat megállapította, hogy ezzel a Budapesti Közműveket anyagi kár nem érte. A társaság ezen intézkedések, így különösen a szavatossági jogok érvényesítése révén elkerülte az esetleges anyagi károkat. Ezen lépések mindenben megfelelnek az üzleti életben és közszolgáltatói gyakorlatban szokásos polgári jog által biztosított megrendelői magatartásnak, a társaság vezetése a helyzetek kezelése során minden tekintetben az elvárt és gondos magatartást tanúsította. Fontos kiemelni, hogy a vállalkozó a feltárt hiányosságokat saját költségére korrigálta, a munkákat a szerződés lejárta előtt további térítés nélkül ismételten elvégezte” – írták.
Frissítés 2023. 11. 06. 6:36
Cikkünk megjelenése után lapunkat megkereste a Harmat Kert Kft. képviselője. „Ügyfelem nem számlázott ki a BKM részére jogosulatlanul egyetlen egy tételt sem.(…) A Cikkel kapcsolatban kiemelem, hogy Ügyfelem a BKM által kiírt nyílt közbeszerzési eljárás során nyerte el a munkát, jogszerűen. Kiemelem továbbá, hogy Ügyfelem minden szerződéses kötelezettségének maradéktalanul eleget tett 2023. augusztusáig, a keretösszeg kimerüléséig. Hangsúlyozom, hogy Ügyfelem mindig vitatta, ha munkájával kapcsolatban bármilyen hiány vagy hiba lenne és ezt többször is jelezte a Budapesti Közművek Zrt. felé. Ügyfelem soha semmilyen érdemi kimutatást vagy igazolást nem kapott a Budapesti Közművek Zrt.-től arról, hogy mik voltak a BKM által állított és hivatkozott hibák, hiányok. Ügyfelem sohasem ismerte el azt, hogy túlszámlázott volna, mint ahogy azt sem ismerte el, hogy szerződésszegést követett volna el.”
A képviselő szerint ügyfele „kizárólag a szerződésszerűen elvégzett munkák ellenértékét számlázta ki a BKM részére, ezáltal nem történt túlfizetés”, és azt is állítja, hogy ügyfele „szerződésszerűen teljesített és szerződésszerűen állította ki teljesítési igazolásait. Ügyfelem kizárólag a szerződésszerűen elvégzett munkák ellenértékét számlázta ki a BKM részére”. Meglátása szerint „A Cikk valótlanul állítja, hogy ‘A hibásan elvégzett munkálatokat a vállalkozó…’ Ügyfelem a szerződéses kötelezettségeinek maradéktalanul eleget téve teljesített, mindig vitatta, ha munkájával kapcsolatban bármilyen hiány vagy hiba lenne és ezt minden esetben jelezte a BKM felé.”