Addig gombolgatja újra a BKK a 8 milliárdos fővárosi kerékpáros-fejlesztést, amíg lecsúszik a pénzről
2022. november 25. – 10:21
Budapest 2016-ban összesen bruttó 8,39 milliárd forint uniós támogatást nyert el kerékpáros-fejlesztésekre. A főváros a néhány nagy fejlesztés helyett inkább a sok kisebb beavatkozást pártolta, ezért a BKK-val és tizenhat kerületi önkormányzattal 12 konzorciumot hozott létre 12 fejlesztési projektre. Az évek múltak, a fejlesztések csúsztak, de még most se kezdődtek el, pedig jövőre lejár a határidő, és a főváros eleshet a pénztől. Utánanéztünk, hogy áll a dolog, és van-e esély a befejezésre.
A Fővárosi Közgyűlés 2016 októberében határozott arról, hogy 18 fővárosi kerülettel közösen, 23 fejlesztési programra támogatási kérelmet nyújt be a VEKOP-5.3.1-15 Fenntartható közlekedésfejlesztés Budapesten elnevezésű pályázatra. A pályázati keret 8,39 milliárd forint volt, amit végül 12 kerékpáros projektre nyert el Budapest. A fejlesztésekre a Fővárosi Önkormányzat 12 konzorciumot hozott létre az érintett kerületi önkormányzatokkal és a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK).
Menet közben előfordult, hogy a nyomvonalak helyi nyomásra megváltoztak, volt, hogy a közbeszerzési pályázaton a rendelkezésre álló forrásnál két és félszer magasabb ajánlat érkezett be a tervezett fejlesztésre, mindenesetre úgy elszaladt hat év, hogy a nagyszabású kerékpárút-építésre lényegében egy forintot sem költöttek még. Közben pedig vészesen közeledik a 8,39 milliárdos uniós forrás felhasználásának a határideje: a beruházásokat 2023 őszig már be kellene fejezni. A kerékpárosok száma is folyamatosan növekszik.
A nagy fővárosi kerékpáros-fejlesztés csúszásáról nem sok hír érkezett eddig. Legutóbb tavaly augusztusban jelent meg magyarázat a késlekedésre. A VEKOP-projekteket 2020-ban újragombolták, mert a rendelkezésre álló források kevésnek bizonyultak, írta akkor közleményben a BKK. Elemezték az egyes projektek és projektelemek készültségi fokát, forrásigényét, kockázatait, társadalmi hasznát, és ehhez társították a pénzügyi lehetőségeket. Az újrapályázás során két projektet visszaadtak, ezek forrásait a fennmaradók között osztották szét. A közlemény optimistán úgy fogalmazott: „új lendületet kapnak a kerékpáros fejlesztések Budapesten”.
Mivel ez a lendület az elmúlt évben nem igazán volt észrevehető, lekértük a BKK-tól, hogy állnak a projektek. A válasz szerint egynél sem indult el még a kivitelezés, van, amelynél még a kivitelezési közbeszerzés sem fejeződött be, sőt olyan is akad, amelynél még a tendereztetés sem kezdődött el. Nézzük egyenként!
III. és XIII. kerület: el sem kezdődött a közbeszerzés
A kivitelezési közbeszerzés sem indult el a III. és XIII. kerületben, ahol a budapesti közbringarendszerhez kapcsolódóan gyalogos- és kerékpárosbarát intézkedéseket terveznek a Bécsi út–Frankel Leó út–Nagykörút–Lehel utca–Róbert Károly körút–Árpád híd által határolt területen.
Részletesebben: a főútvonalak (Árpád fejedelem útja, Flórián tér, Vörösvári út, Bogdáni út, Népfürdő utca) kerékpározhatóvá tétele; forgalomcsillapítás, sebességcsökkentés (Belső-Óbuda); csomóponti korrekció, akadálymentesítés (Váci út, Vörösvári út kereszteződések); egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros-forgalomnak – ez szerepel a feladatok között.
De hogy ezekből mi marad, azt a beérkező árajánlatok után határozzák meg. A közbeszerzés 2022 decemberében indulhat, a kivitelezés várhatóan 2023 júniusában kezdődhet meg a BKK válasza szerint.
XI. kerület: nem fejeződött be a tender
Ebben a kerületben elindult ugyan a kiviteli közbeszerzés, de nem fejeződött még be. Az előző tenderen a tervezett tartalomra a rendelkezésre álló forrásnál két és félszer magasabb ajánlat érkezett, ezért a BKK új közbeszerzési eljárást indított. A fejlesztés tartalmát le sem írták lapunknak, azt ugyanis majd azután határozzák meg, ha beérkezett az új ajánlat. A BKK abban reménykedik, hogy a kivitelezés itt várhatóan 2023 májusában kezdődhet el.
Rákos-patak menti kerékpárút: nem fejeződött be a tender
A Rákos-patak menti összefüggő útvonal építése több kerületet is érint (X., XIV. és XVII., valamint XIII.). A BKK tájékoztatása szerint a kiviteli tervezés lezárása folyamatban van (azaz nem zárult le).
Ha minden jól megy, a kivitelezés várhatóan 2023 júliusában kezdődhet. Azt, hogy pontosan mi és hol épül, még nem tudni, mert a műszaki tartalmat a beérkező árajánlatok után határozzák meg, mint ahogy azt is, hogy a forrásnál magasabb árajánlatok érkezésekor melyik elemet tudja megvalósítani a BKK, és melyiket nem.
IX.–XIX. kerület, Üllői úti kerékpársáv: nem kezdődött el a kivitelezés
Itt a következő a terv: a kerékpáros-infrastruktúra (kerékpársáv) az Üllői út Corvin körút–Jahn Ferenc utca közötti szakaszán; kerékpáros-infrastruktúra a Hunyadi utca Üllői út–Zalaegerszeg utca közötti szakaszán, valamint kerékpártámaszok és zárt kerékpártárolók telepítése. Ennél a projektelemnél egyelőre folyamatban van a Támogatási Szerződés módosítása (feltehetően a tervezettnél hosszabb Üllői úti szakasz miatt). A kivitelezés várhatóan 2022 novemberében kezdődhet a BKK szerint.
XX. kerület: nem indult el a kivitelezés
Itt közlekedésbiztonsági fejlesztéseket terveznek a Helsinki út és a Kossuth Lajos utcai csomópont környezetében, illetve Pesterzsébet központjában, valamint a Török Flóris, Topánka, Baross utcához kapcsolódóan és a Török Flóris utca és a Nagykőrösi út területen. A támogatási szerződést itt is módosítani kell, feltehetően a Kossuth Lajos utcai nyomvonalváltozás miatt (ne menjen a kerékpárút a sétálóutcába). A kivitelezés, ha minden jól megy, várhatóan 2022 novemberében kezdődhet.
Frissítés:
A kérdések megválaszolása óta megjelentek a munkagépek az első helyszínen, Pesterzsébeten, írta Balogh Samu, a főpolgármester közlekedéspolitikáért felelős első számú embere, egyben kabinetvezetője a közösségi oldalán. Mint hozzátette, a kőbányai és kispesti projekt indítása is csőben van, a téli időjárás függvénye a munkák pontos kezdete.
A fejlesztés térképe:
XV. kerület: nem kezdődött el a kivitelezés
A kerületben a következő közlekedésbiztonsági fejlesztéseket tervezik: meglévő úthálózaton a kerékpározás támogatását szolgáló forgalomtechnikai beavatkozások; fő hálózati elemek kialakítása; forgalomcsillapított övezetek kialakítása;
egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros-forgalomnak; több M3-felüljáró kerékpárral való megközelítésének javítása. A BKK szerint a kivitelezési szerződés aláírása „folyamatban van”. A kivitelezés várhatóan 2023 februárjában kezdődhet.
X. kerület: nem indult el a kivitelezés
A tervezett kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztésekre 2022 tavaszán a BKK eredményes közbeszerzési eljárást folytatott le, ezután pedig megkötötte a kivitelezési szerződéseket. A munka azért nem kezdődött még el, mert „folyamatban van” a támogatási szerződés módosítása. Ez után a kivitelezési munkák várhatóan 2022 novemberében kezdődnek.
Részletesebben a tervek: a meglévő úthálózaton a kerékpározás támogatását szolgáló forgalomtechnikai beavatkozások; fő hálózati elemek kialakítása; forgalomcsillapított övezetek kialakítása; egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros-forgalomnak; csomópontok felülvizsgálata, átalakítása; kerékpáros vasúti átjáró a Kőér utca–Gyömrői út csomópontban; automata kerékpárosforgalom-számláló berendezések telepítése.
Kerékpárosklub: Kifejezetten aggódunk
A kerékpáros-fejlesztéseket a kezdettől fogva figyelemmel kísérő Magyar Kerékpárosklub elnöke, Kürti Gábor azt közölte lapunkkal, hogy kifejezetten aggódnak a VEKOP-projektek miatt. Hat éve zajlik a folyamat, és a legtöbb eleme úgy van az utolsó pillanatban, hogy még nem kezdték el a kivitelezést, aminek jövő őszig be kellene fejeződnie.
Kürti szerint bármilyen történelmi mértékű kerékpárosforrásnak tűnt 2016-ban a 8 milliárd forint, az áremelkedések és csúszások miatt folyamatosan árazódtak ki belőle az elemek.
Meglepődne, ha 2023 őszéig az egész keretet el tudná költeni a főváros, tette hozzá. A szoft forgalomtechnikai részek talán mind elkészülhetnek, de az építéssel járó komolyabb részek miatt aggódnak, hiszen most épp egy téli munkavégzési szünet is jön, mondta.
Kürti reméli, hogy minél több dolog valósul meg, de leginkább azt, hogy a következő uniós költségvetési ciklus projektjeinél már a kiválasztásnál érvényesülnek a kerékpározás szempontjából nézett hasznossági szempontok. 8 milliárd forintból rengeteg akut problémát kezelhettek volna, a hálózati hiányok sorát lehetett volna befoltozni. Lesz persze haszna minden elemnek, de bízik benne, hogy tanul ebből a város, és a jövőben már összeérnek a stratégiai célok az ilyen nagyságrendű forrásokkal.