Az eddig tervezett 19%-nál nagyobb taxitarifa-emelés is jöhet
2022. március 24. – 17:23
A tarifaemelésről és számos más taxisok által felvetett javaslatról tárgyalt ma a fővárosi önkormányzat vezetése, a BKK, és a fővárosi személytaxi-szolgáltató vállalkozások és érdekképviseletek több képviselője.
A tárgyalásról kiadott közlemény szerint miután 2018. július 1. óta nem volt változás a tarifaelemekben (alapdíj 700 Ft, kilométerdíj 300 Ft, percdíj 75 Ft), miközben a nemzetgazdasági átlagkeresetek, az infláció és az üzemanyagok ára jelentősen növekedett, a felek egyetértettek abban, hogy szükséges a jelenlegi hatósági ár felülvizsgálata.
Mint írják, a BKIK korábbi, 19%-os tarifaemelési javaslathoz képest nagyobb emelésre van szükség, ezt elfogadta a fővárosi önkormányzat. Az új mérték „a 23-24%-os sávban lehet”, az időközben végbement gazdasági környezet romlása miatt, de a pontos számról még folytatódik a tárgyalás. Ami biztosnak tűnik: a tarifaemelésről áprilisban dönt a fővárosi közgyűlés, és május 9-én léphet hatályba az új tarifa.
A tarifaemelés mellett több kérdésben is megállapodás született a közlemény szerint:
- A taxidrosztokon kívül is lehessen majd világító szabadjelzővel várakozni
- Minősített 4 évszakos gumiabroncsokat is lehessen majd használni
- Elektromos gépjármű is lehessen taxi, de csak olyan, ami egy teljes feltöltéssel legalább 150 km megtételére alkalmas
- A visszaélések kiszűrése érdekében javasolt a taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtása során előzetesen az alvázszámot is vizsgálni
- A műszerfalon elhelyezett tarifatájékoztató táblázat színeinek felcserélése: fekete fólián, fehér grafika kivitelben
- A sárga szín esetén a jelenleginél szélesebb „tűréshatár” bevezetése javasolt, beleértve például a kisebb krómozott felületeket, hűtőrácsot is
- 2024. január 1-től kizárólag EURO 6-os gépjárműveket lehessen új taxiként üzembe helyezni
A taxisok valamilyen automatikus tarifakorrekciót is szeretnének, amely évente figyelembe veszi a fogyasztói árak, üzemanyagár és a nemzetgazdasági helyzet változását, különös tekintettel az üzemanyag árának tartós, 20%-os növekedése esetére.
A BKK pedig vállalta, hogy 2020-21-hez képest az átlagos havi összes ellenőrzések számát 190-ről tervezetten 240-re emeli, különös tekintettel az engedély nélküli személyszállítást végzőkre.
Egyetértettek a felek abban is, hogy taxiként a forgalomba helyezéstől számított 15. év végéig lehessen használni egy személygépjárművet, ezt közösen kezdeményezik a kormánynál.