A vadászati kiállítás szervezői nem árulják el, hogy milyen tanulmányokra fizettek ki több tízmillió forintot

2021. november 10. – 13:50

Másolás

Vágólapra másolva

Egy veszélyhelyzeti kormányrendeletre hivatkozva több mint 45 napig elhalasztotta a Hvg.hu közérdekű adatigényléseinek teljesítését a vadászati kiállítást szervező állami cég. Végül azzal utasították el a több tízmilliós forintos szerződésekkel kapcsolatos adatigénylést, hogy ezek olyan döntés-előkészítő anyagokra vonatkoznak, amelyek kiadását a törvény szerint megtagadhatják, ha az adat „további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálja”.

A lap augusztus 11-én küldött közérdekű adatigénylést a vadászati kiállítást szervező Egy a Természettel Nonprofit Kft.-hez, amelytől azt akarták megtudni, hogy pontosan milyen munkákért és tanulmányokért fizettek ki több mint 83 millió forintot. A rendezvény honlapján elérhető beszámoló szerint például célpiacok felmérésével, haszonelemzéssel, attitűdfelméréssel és egyéb kutatásokkal bízták meg a PWC Nonprofit Kft.-t volt, amely bruttó 18,415 millió forintot kapott ezekért a szolgáltatásokért. A Századvég Gazdaságkutató Zrt.-nek pedig bruttó 64,897 millió forintot fizettek kutatási feladatokra.

A szervezők először határidő-hosszabbítást kértek a válaszadásra, mondván: a törvény szerinti 15 helyett 45 napos határidővel tudják csak teljesíteni az adatigénylést, és egy veszélyhelyzeti kormányrendeletre hivatkoztak. Ezt később még 45 nappal meghosszabbították, ugyanarra a rendeletre hivatkozva. (Az Alkotmánybíróság már áprilisban kimondta, hogy csak úgy a járványra hivatkozva nem lehetne visszatartani a közérdekű adatokat.)

A vadászati kiállítás a Hungexpón – Fotó: Fotó: Németh Sz. Péter / Telex
A vadászati kiállítás a Hungexpón – Fotó: Fotó: Németh Sz. Péter / Telex

Végül 31 nappal később, október végén, a vadászati kiállítás vége után részben teljesítették a Hvg.hu adatigénylését. Ebből például kiderült, hogy a kiállítás hivatalos dalának költsége nettó 2,3 millió forint volt. Azonban a nagyobb összegű szerződések részleteit, így a megrendelt kutatásokat sem nem hozták nyilvánosságra, mivel azokat döntést előkészítő anyagoknak minősítették. A „célpiacok felmérése” témájú PWC-s anyag állításuk szerint „az országokkal kapcsolatos kommunikációs csatornák felépítésével kapcsolatos döntéseket” alapoznak meg, ahogy a Századvég-kutatás is ilyen jövőbeni döntéseket szolgál.

Ahogy korábban írtuk, a kiállítás kommunikációs feladataira összesen több mint 3 milliárd forint ment el. A kiállításhoz szükséges applikációk megvalósítása 125 millió forintba került, és szoftverfejlesztésre is több mint 600 millió forintot költöttek. A vadászati kiállítással kapcsolatban felmerült kérdéseket, ebben a cikkben jártuk körbe részletesen, a kiállításról készült fotóriportunkat pedig itt tudja visszanézni.