Alig pár év után megy a kukába a kormány ügyiratkezelő rendszere
2021. szeptember 4. – 07:39
frissítve
A 2021. szeptember 4-én 07:39 perckor az „Alig pár év után megy a kukába a kormány ügyiratkezelő rendszere” címmel megjelent cikkszemlénkkel kapcsolatban az alábbi helyreigazító közleményt tesszük közzé:
Cikkükben valótlanul híreszteltük, hogy „a rendszer eredeti célja az volt, hogy az államigazgatáson belül a papíralapú ügyiratkezelést felváltsa az elektronikus ügyiratkezelés. A különböző minisztériumok, állami hivatalok közötti aktamozgatást folyamatosan digitalizálni kellett”. A valóság ezzel szemben az, hogy a KÉR nem a hivatalok közötti iratok „aktamozgásokat” digitalizálta, hanem az érintett szervekhez postán érkező iratokat. Az egységes kormányzati ügyiratkezelő rendszerbe (EKÜR) bevont szervek egymás között elsődlegesen elektronikus csatornákon kommunikálnak, de az esetlegesen papíralapon kézbesíteni szükséges küldemények sem a KÉR-en keresztül mozogtak, hanem a futárszolgálat továbbította azokat.
Cikkünkben valótlanul híreszteltük, hogy „minden hivatalos iratot egy agglomerációs településen lévő központba kellett kiszállítani, hogy ott szkenneljék be és hitelesítsék azokat, ahelyett, hogy helyben digitalizálták volna őket”. A valóság ezzel szemben az, hogy a KÉR nem az agglomerációban van, hanem a Budapest, VIII. kerület, Orczy tér 1. szám alatt, a Magyar Posta Hírlap Logisztikai Központja mellett. A küldeményeket nem kellett szállítani, mivel a meghatározott postafiókok esetében a Posta ezt közvetlenül a KÉR-be vitte kézbesítés helyett.
Cikkünkben valótlanul híreszteltük, hogy „a kormányzatban folytatták a papíralapú ügyintézést”. Valóság ezzel szemben az, hogy a hivatalok a KÉR által digitalizált iratokkal dolgoztak tovább.
A kormány megszüntette az egységes kormányzati ügyiratkezelő rendszer érkeztető programját, a KÉR-t, erről augusztus közepén jelent meg rendelet a Magyar Közlönyben, írja a Jelen lap.
A rendszer eredeti célja az volt, hogy az államigazgatáson belül a papíralapú ügyiratkezelést felváltsa az elektronikus ügyiratkezelés. A különböző minisztériumok, állami hivatalok közötti aktamozgást folyamatosan digitalizálni kellett, a KÉR az ügyiratok elektronikus érkeztetését oldotta volna meg. De a kormány ezt úgy oldotta meg, hogy minden hivatalos iratot egy agglomerációs településen lévő központba kellett kiszállítani, hogy ott szkenneljék be és hitelesítsék azokat, ahelyett, hogy helyben digitalizálták volna őket, írja a lap.
A Jelen szerint ez szerepelt az eredeti tervekben, de a gyakorlatban életszerűtlennek tűnt, így a kormányzatban folytatták a papíralapú ügyintézést, a 2016-ban elindított programot pedig most megszüntették.
A lap értesülései szerint a program megtervezése, létrehozása és működtetése több milliárd forintba kerülhetett.
A Belügyminisztérium minderről azt írta a lapnak, „a közigazgatási szereplőknél bekövetkezett informatikai fejlesztésekkel lehetővé vált a központi érkeztetés helyett helyben, a címzett szervezetnél való hiteles elektronikus másolat készítése a beérkező papíralapú küldeményről”.
Frissítés: A Belügyminisztérium öt nappal a cikk megjelenése után a hírekre úgy reagált, „a 16,56 millió darab ügyirat intézése nem csőd, 166 millió oldalnyi dokumentum digitalizálása a rendszer használata nélkül ilyen gyorsan, pontosan és hatékonyan nem történhetett volna meg. A KÉR létrehozására és működtetésére fordított források többszörösen megtérültek az ügyintézési idő lerövidülésével, az ügyfelek adminisztrációs terheinek csökkenésével, az eljárások és a szervezeti folyamatok egyszerűbbé válásával.”