A kormány és a főváros együtt újítja fel a pesti alsó rakpart Kossuth tér és Margit híd közötti szakaszát
2021. február 12. – 12:43
frissítve
Kis túlzással történelmi ritkaságú az a pillanat, amikor ugyanattól boldog Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere és a kormány, pontosabban Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára, ráadásul ez valami olyasmi, amiben mindkét fél aktívan részt vesz. Nem más ez, mint a megújuló pesti alsó rakpart, annak is a Kossuth tér és Margit híd közötti szakasza. A fejleményekről ugyan mindkét fél külön-külön számolt be a Facebook-oldalán, de érzékelhető örömmel, nem csoda hát, hogy még a nap is kisütött, hidegbetörés ide vagy oda.
Az örömködés annak köszönhető, hogy ma megjelent az európai uniós közbeszerzési értesítőben a pesti rakpart Margit híd és Parlament közötti szakaszának megújítására vonatkozó eljárás. Ehhez, írja Fürjes, a kormány még tavaly év végén a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának döntése szerint 787 millió forintot folyósított a Fővárosi Önkormányzatnak. A támogatási szerződést még 2017-ben kötötte a kormány és az önkormányzat. „A műszaki tartalmat a Főváros és a Kormány közös városfejlesztési fóruma tavaly rögzítette, a Városháza és a BFK azóta is szorosan együttműködött a beruházás kapcsán.” A kivitelezésről a Fővárosi Önkormányzat gondoskodik.
Fürjes Facebook-posztja szerint a fejlesztés célja a „rakpart újjáépítése és összefüggő Duna-parti sétány létrehozása. Ez azt jelenti, hogy ez a rész északról a Jászai Mari téri szakaszhoz, délről pedig a Parlament előtt a Kossuth Lajos térhez kapcsolódna. Így végre méltó Duna-parti környezet fogadja a Budapestre látogatókat és az itt élőket.”
Karácsony Gergely azt írta, hogy a rakpartok gyalogosbarát megújítását ezzel a szakasszal kezdik el, „mintegy 500 méter hosszú szakasz hiányzó gyalogos kapcsolatának megteremtésével. A tervek tavalyi év elején érkeztek be a hivatalba, de mivel ezek még az előző városvezetés elképzeléseit tükrözték, és nem egyeztek az új városvezetés elvárásaival, ezért a projekt áttervezése mellett döntöttünk. Ennek során szélesítettük a járdát, növeltük a forgalomcsillapított szakasz hosszát, kivettük a szalagkorlátot az útpálya mellől, és talajkapcsolatos fák ültetését kértük. A meglévő út felújításával egyidőben összefüggő, 4-5 méter széles gyalogos sétányt alakítunk ki a forgalom 30km/h-s csillapításával.”
És akkor nézzük a fontosabb változásokat:
- A Kossuth Lajos tér 2014-ben megvalósított arculatának megfelelő elemeket (burkolatokat, utcabútorokat, kandelábereket) használnak majd a sétányon, ami a Parlament előtti rakpartszakaszhoz csatlakozva a Margit hídig kiépül, így a rakpart végigjárható lesz a Duna Arénától a Cipők a Duna-parton emlékműig. Átépítik a Markó utcai lehajtó támfalát is, hogy a sétánynak helyet tudjanak biztosítani.
- Új fasort (35 fával) is létesítenek az Olimpia park, képviselői irodaház és a Jászai Mari tér előtti szakaszon.
- Megmarad a 2x1 sávos útpálya, de szűkítik a keresztmetszetet, és mérséklik a maximális sebességet 30 km/h-ra.
- Számos parkolóhelyet megszüntetnek azon a szakaszon, többségüket gyalogosfelületek váltják fel.
- A bringásoknak nem lesz kerékpársáv, mert nem fér el, ezután is a felső rakpartot lehet majd használni a biztonságos közlekedésre.
Az építkezés kezdetét idén júniusra ütemezték, és 2021. december 31-én tervezik befejezni.
A Kossuth Lajos tértől délre eső, a Bálnáig tartó rakpartszakasz megvalósításának finanszírozásáról még tartanak az egyeztetések a főváros és a kormány között, így erről még nincs döntés – írta posztjában Fürjes Balázs.