Pengés farkú, kutyaméretű dinoszauruszfajt fedeztek fel Chilében

2021. december 1. – 21:40

Eddig ismeretlen, pengés farkú, kutyaméretű dinoszauruszfaj fosszíliáit fedezték fel Chilében – írja az MTI a Nature alapján.

Egyes dinoszauruszoknak tüskés, másoknak bunkóban végződő farkuk volt, amelyet fegyverként használhattak. Az új faj egyedeinek azonban minden korábban ismert állatfajjal ellentétben hét pár penge helyezkedett el a farka két oldalán az ősi azték harcosok fegyveréhez hasonló módon – közölte Alex Vargas, a tanulmány vezető szerzője.

Forrás: Mauricio Alvarez via AP

A növényevő állat különböző fajok jellemvonásainak kombinációját mutatta, ami korábban megtévesztette a paleontológusokat. Mivel hátsó fertálya, beleértve a farokfegyvert, hasonlított a sztegoszauruszokéhoz, a kutatók a Stegosaurus elengassen nevet adták neki.

Miután Vargas és kollégái megvizsgálták a koponyatöredékeket és elvégeztek öt különböző filogenetikai elemzést, arra jutottak, hogy a sztegoszauruszoknak csak távoli rokonuk lehetett a faj. Ehelyett az anklyoszauruszok családjának déli féltekén élő ritka rokona volt. Vargas az „anklyoszauruszok elveszett ágának” nevezte a fajt.

A fosszília 72–75 millió éves lehet, a csontok alapján felnőtt egyedről van szó. Orrától a farka végéig mintegy két méter hosszú volt, de marmagassága csak az ember combjáig ért volna – mondta Vargas. A farok vélhetően védekezőeszközül szolgált a nagyobb ragadozókkal szemben, de valószínűleg a kiálló, páncélszerű csontok is elrettentették a támadókat, mivel meglehetősen „rágóssá” tették az állatot – tette hozzá.