Oltással próbálják megelőzni az Alzheimer-kór kialakulását brit és német kutatók

2021. november 15. – 16:20

frissítve

Újfajta megközelítéssel, antitestalapú kezeléssel és fehérjealapú oltás próbálják kezelni és megelőzni az Alzheimer-kórt brit és német tudósok – írja az MTI. A Leicesteri Egyetem, a Göttengeni Orvostudományi Egyetem és LiFeArc című orvostudományi kutatási alapítvány kutatói a Molecular Psychiatry című folyóiratban ismertették az eredményeiket.

A kutatók az Alzheimer-kóros betegek agyában kialakuló plakkokban lévő béta-amiloid fehérje egy oldódó formájára összpontosítottak mind az antitestalapú kezelés, mind az oltóanyag esetében. „Klinikai kísérletekben az amiloid plakkokat az agyban felbontó egyetlen potenciális kezelés sem igazán sikeres az Alzheimer-kór tüneteinek csökkentésében. Ezért döntöttünk más megközelítés mellett. Egerekben azonosítottunk egy antitestet, amely semlegesíti az oldódó béta-amiliod megcsonkított formáját, de nem kötődik a fehérje vagy a plakkok normális formáihoz” – idézte Thomas Bayer professzort a Leicesteri Egyetem közleménye.

A kutatók ezt az antitestet oly módon alakították át, hogy az immunrendszer ne ismerje fel idegenként, hanem elfogadja azt. Létrehozták a béta-amiloid egy szerkesztett formáját, amelyről úgy vélték, hogy felhasználható egy oltáshoz, ami az immunrendszert arra ösztönözi, hogy TAP01_04 típusú antitesteket termeljen – mondta Mark Carr professzor, a tanulmány egyik szerzője.

Amikor a kutatók tesztelték a szerkesztett béta-amiloid fehérjéket egerekben, azt találták, hogy az egerek termeltek TAP01 típusú antitestet. A göttingeni kutatócsoport ezeket az antitesteket és a létrehozott béta-amiloid oltást két egérkísérletben vizsgálta. Azt találták, hogy mind az antitest, mind a vakcina segített helyreállítani az idegsejtfunkciót, növelte az agyban a glükózanyagcserét, valamint csökkentette a béta-amiloid plakkokat.