Gigantikus üstökös látogat a Naprendszerbe

2021. október 2. – 10:59

Gigantikus üstökös látogat a Naprendszerbe
Fantáziarajz az üstökösről – Kép: Wikipedia / NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva (Spaceengine)

Egy új tanulmány szerint pár éven belül a belső Naprendszerbe érkezik a Bernardinelli-Bernstein üstökös, a látogatásra máris izgatottan készülnek az asztrofizikusok. A ritka esemény jelentőségét az adja, hogy a Bernardinelli-Bernstein (amit a csillagászatban C/2014 UN271 jelzéssel is ismernek) kozmikus mércével igen közel merészkedik a Naphoz, illetve az, hogy az egyik legnagyobb ismert üstökösről van szó. Pontos méreteit még nem tudni, de legalább száz kilométer széles, és könnyen lehet, hogy nemcsak az egyik, hanem konkrétan a leghatalmasabb üstökös, amit az emberiség valaha felfedezett.

Az arxin.orgon megjelent tanulmány modellezte az üstökös pályáját, és arra jutott, hogy az égitest, ami éppen a Naprendszer határán található Oort-felhőt szeli át, 2031-ben közelíti meg legjobban a Naprendszert. A fényes csóvát húzó üstökös a Földre nem jelent veszélyt, és szabad szemmel nem is lehet majd látni, de távcsővel igen. Jelenleg körülbelül 19,5 csillagászati egységnyire (CSE) van a Földtől, egy CSE nagyjából 150 millió kilométer, a Nap és a Föld átlagos távolsága. Az üstökös a legnagyobb közelsége idején a becslések szerint 11 CSE-re közelíti meg a Napot, de ezzel még mindig a Szaturnusz pályáján kívül marad. A publikáció szerint a Bernardinelli-Bernstein üstökös utoljára 3,5 millió éve járt a belső Naprendszerben, akkor 18 CSE-ig jutott.

Az égitest felfedezése az elmúlt évtized egyik csillagászati szenzációja volt. Az univerzum sötét energiájának nyomait kutató Dark Energy Survey (DES) projekt 2013 és 2019 között rengeteg felvételt készített a déli égboltról, és feltérképezte 300 millió galaxis elhelyezkedését. A hatalmas munka mellékes hozadéka volt közel 800, korábban ismeretlen objektum felfedezése. A C/2014 UN271 ezek egyike volt, nevét a DES-ben dolgozó Pedro Bernardinelliről és Gary Bernsteinről kapta, akik 2014-es félvételeken kiszúrták az üstököst.