Két új dinófajt fedeztek fel a Wight-szigeteken

2021. szeptember 29. – 12:52

frissítve

Csontokra bukkantak a tudósok a Wight-szigeteken: szerintük két, eddig felfedezetlen nagy ragadozó dinófajt találtak meg, írja a Sky.

A csontok több mint 125 millió évvel ezelőttről származnak. A dinók, akikhez a csontok tartoztak, a kutatók szerint szoros kapcsolatban állnak a Szpinoszaurusszal, mindemellett pedig szokatlan, krokodilszerű koponyával rendelkeztek. Utóbbi lehetővé tette, hogy szárazföldön és vízben is tudjanak zsákmányra vadászni.

Balra a Riparovenator, jobbra a Ceratosuchops – Fotó: Anthony Hutchings

A Southamptoni Egyetem kutatói elemezték a leleteket, arra jutottak, hogy valóban korábban ismeretlen dinófajokról lehet szó. A tanulmány vezetője, Chris Barker szerint nemcsak a hozzájuk legközelebb álló szpinoszaurusztól, a Baryonyxtól térnek el a talált koponyák, hanem még egymástól is.

Az egyik faj a Ceratosuchops inferodios nevet kapta, ami nevében utal egyrészről az állat szarvas-dudoros fejformájára, másrészről pedig arra, hogy a gémhez hasonlóan vadászik, szárazföldön és vízparton egyaránt. A másik faj a Riparovenator milnerae nevet kapta Angela Milner paleontológus tiszteletére (ő nevezte el a Baryonyx dinókat).

A csontokból hiányoznak darabok, de a kutatók szerint mindkét állat nagyjából kilenc méter hosszú lehetett – ebből egy méternyit vett el hatalmas koponyájuk.