Általában kutyákat fertőző koronavírust azonosítottak malajziai tüdőgyulladásos betegekben

2021. május 21. – 18:37

frissítve

Eddig ismeretlen, általában kutyákat fertőző koronavírust azonosított egy kutatócsoport több, 2017 és 2018 között tüdőgyulladással kezelt malajziai beteg mintájának validációja során. Ez az első olyan eset, hogy emberi páciensben mutattak ki egy kutya- és macskaféléket fertőző koronavírust, ha pedig sikerül megerősíteni, hogy kórokozóról van szó, akkor ez lehet a nyolcadik olyan koronavírus, amely az emberi szervezetben is betegséget vált ki – írja az MTI.

A Clinical Infectious Diseases szaklapban megjelent tanulmányban a kutatók a Malajzia keleti részén található Szaravak tartományban tüdőgyulladással kezelt betegek mintáit vizsgálták. A páciensek túlnyomó része olyan vidéken élő gyerek volt, aki rendszeresen találkozott háziállatokkal. A vírus szekvenálása során kiderült, hogy egy új típusú, kutya- és macskaféléket fertőző rekombináns alfakoronavírusról van szó, amely a CCoV-HuPn-2018 nevet kapta.

A kutatók azt gyanítják, hogy a vírus nem pusztán jelen volt a gyerekek testében, hanem a megbetegedésükhöz is hozzájárult, és bár mindannyian túlélték a tüdőgyulladást, az, hogy emiatt kórházba kerültek, önmagában is jelzésértékű lehet. Ezt persze egyértelműen jelenleg nem tudták bizonyítani, azt viszont kiemelték, hogy a genetikai összetétele alapján valószínűleg jelenleg nem terjed emberek között. A tudósok egy olyan egyedi tulajdonságot is felfedeztek a vírusban, amely nem hasonlít a kutya- és macskaféléket fertőző koronavírusokra, ami arra utal, hogy a vírus valószínűleg nem sokkal korábban ugorhatott át az állatokról az emberre.

Egészen pontosan az N fehérjében bekövetkezett változásokat emeltek ki, amely a jelenlegi koronavírus-járványért felelős SARS-CoV vírus esetében is jelentős változásokhoz vezetett az után, hogy átugrott az emberre.

A kutatók kiemelték, hogy további kutatásoknak kell vizsgálniuk, hogy az új koronavírus terjed-e emberről emberre, de azt is hozzátették, hogy ez a tanulmány is bizonyítja az állati eredetű koronavírusok egészségügyi kockázatait, illetve megfigyelésük fontosságát. Jelenleg hét koronavírusról ismert, hogy emberi betegséget okoz – közülük négy közönséges náthát, a másik három a SARS, a MERS, illetve a Covid-19 nevű kórért felelős.