Új kacsacsőrű dinoszaurusz nemzetséget találtak Japánban

2021. április 28. – 15:44

Új kacsacsőrű dinoszaurusz nemzetséget találtak Japánban
A Yamatosaurus illusztrációja – Fotó: Masato Hattori.

A kacsacsőrű dinoszauruszok egy új nemzetségét és faját azonosították Japán egyik déli szigetén, írja az MTI és a Phys.

A japán és amerikai szakemberek a Scientific Reports című folyóiratban írtak a Yamatosaurus izanagii felfedezéséről. A kacsacsőrű dinoszauruszok több mint 65 millió évvel ezelőtt, a késő kréta időszakban élő növényevők voltak. A dinók maradványait Észak-Amerikában, Európában, Afrikában és Ázsiában tárták fel.

Egyes nemzetségeiknél a koponya elülső része lapos és széles csőrt formázott, hogy az állat könnyebben tudjon leveleket és gallyakat enni. A Yamatosaurus fogszerkezete eltér az eddig ismert kacsacsőrű dinoszauruszokétól, valószínűleg más típusú növények megrágására specializálódott.

A szakemberek szerint az új nemzetség bizonyítékot adnak egy evolúciós lépésre, mivel a most megtalált dinoszauruszok mellső lábai és vállai is másképpen fejlődtek, mint társaié, így ők már két lábról négy lábra tudtak ereszkedni.

A Yamatosaurus részleges maradványait 2004-ben fedezte fel egy amatőr fosszíliavadász egy nagyjából 71-72 millió éves üledékrétegben a japán Avadzsi-szigeten. A fosszíliát egy Hjógo prefektúrabeli múzeum őrizte a mostani vizsgálatig.