Gyapjas mamut maradványában kutatnak ősi vírusok után orosz tudósok

2021. február 16. – 20:54

Paleovírusok után kutatva tanulmányozzák pleisztocén kori állatok maradványait a novoszibirszki Vektor kutatóközpont szakemberei egy jakutföldi múzeumban, írja az MTI.

A kutatók kedden kezdték meg a munkálatokat a jakutszki Mamut Múzeum gyűjteményében lévő maradványokon, amelyeket a jakutföldi permafroszt (állandóan fagyott talaj) őrzött meg a jelenkornak. A szakemberek több mint 50 mintát gyűjtöttek be egy 4450 évvel ezelőtt élő verhojanszki-ló és egyéb ősi állatok maradványaiból – írja a The Siberian Times.

A novoszibirszki Vektor kutatóközpont és a jakutföldi Északkeleti Szövetségi Egyetem kutatói a következő napokban egy csaknem 29 ezer éves gyapjas mamut, egy ősi fogolymadár és különböző rágcsálók maradványaiból vesznek mintákat. A tetemek a permafroszt olvadásával kerültek a felszínre Jakutföld északi részén. Felfedezésükkor mindegyiken végeztek bakteriológiai vizsgálatot, de ősi vírusok után kutatva sosem tanulmányozták őket.

A mintákat Novoszibirszkbe fogják szállítani, ahol nukleinsav-izolálást és teljes genomszekvenálást fognak végezni rajtuk, hogy feltárják a bennük lévő mikroorganizmusok biológiai sokféleségét. A Vektor Virológiai Központ célja, hogy paleovírusok felkutatásával megnyissa az utat az oroszországi paleovirológia előtt és vezető kutatásokat végezzen a vírusok evolúciója terén.

A Vektor Állami Biológiai és Virológiai Központ az orosz koronavírus elleni vakcinák fejlesztésében is részt vesz, az EpiVacCorona elnevezésű vakcinát ők állították elő.

Mi akkor is kérdezünk, ha valaki nem akar válaszolni Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogass