Először figyeltek meg egy távoli galaxist haldoklás közben

2021. január 12. – 16:39

Egy nemzetközi kutatócsoportnak sikerült megfigyelnie egy haldoklás folyamatában lévő távoli galaxist. Ehhez az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Chilében lévő Alma teleszkópja által gyűjtött adatokat elemezték – írja az MTI. Az eredményeiket a Nature Astronomy című szaklapban tették közzé.

Az ID2299 jelű galaxis olyan távoli, hogy 9 milliárd évbe telik, míg fénye elér a Földre. Az ellipszis formájú galaxis nagyon ritka jelenséget él át, amelyet sohasem figyeltek még meg ilyen távolságból – mondta Emanuele Daddi, a Saclay Nukleáris Kutatóközpont asztrofizikusa, a tanulmány társszerzője.

Az ID2299 a csillagképződéshez szükséges gáza több mint felét kibocsátotta. Ez óriási arány, évente 10 ezer Nap tömegével egyezik meg – mondta Daddi. A jelenséget a kutatók szerint az idézhette elő, hogy a galaxis egy másik galaxissal ütközött.

Mindeközben az ID2299 ugyanennyi gázt használt új csillagok képzésére szintén nagyon magas arányban, a Nap tömegének mintegy 550-szeresének megfelelő mértékben. Összehasonlításképpen: a Tejútrendszer évente három napnyi tömegű gázt termel. Ilyen körülmények között a galaxis néhány tízmillió év alatt sterillé válik.