A Sony megmutatta, mivel küzdenek a mérnökei

2021. december 7. – 08:52

A Sony megmutatta, mivel küzdenek a mérnökei
Fotó: Sony Corp.

Másolás

Vágólapra másolva

A Sony hétfőn zárt körű bemutatót tartott, ahol a cég több technológiai részlege is felfedte, mivel foglalkozik. A Sony Technology Day nevű rendezvényre a Telex is meghívást kapott.

A másfél órás bemutatón nagyrészt Japánból bejelentkező részlegvezetők és mérnökök magyarázták, mi tölti ki mostanában a napjaikat. A nyitóbeszédet maga Toru Katsumoto, a Sony CTO-ja (technológiáért felelős alelnöke) tartotta, és a „tehetség és technológia” szófordulatot majdnem annyiszor használta pár perces beszédében, ahányszor egy átlagos Witcher-epizódban elhangzik az, hogy „végzet”. Hogy a japán vezető beosztásúak szeretnek jól hangzó hívószavakat halmozni – akár a mondanivaló kárára –, az Katsumoto előadása után nyilvánvalóvá vált: eléggé szűk marokkal mérték a konkrétumokat.

Az előzetes sajtóanyag azt ígérte, hogy a vállalatnak a következő 3-5 évben fontos technológiákról lesz szó, de előkerültek már használt megoldások is, például a PlayStation 5 haptikus visszacsatolású (azaz a játékélménnyel összhangban rezgő) kontrollere, ami már több mint egy éve piacon van. A bemutatót három részben prezentálták, és talán a legelső volt a legérdekesebb, ami a fizikai és a virtuális világ kapcsolatával foglalkozott. Ezt a blokkot a Crystal LED nevű videófal újabb verziójának demójával kezdték. A ledfal színhelyes és szinte tükröződésmentes, ezért a Sony szerint alkalmas arra, hogy a filmiparban változó tartalmú háttérként szolgáljon, akár dinamikusabb jeleneteknél. A bemutatott felvétel, amiben a fal tartalma igazodott a kamera mozgásához, valóban életszerűbb volt, mint amikor annak idején Az Onedin családban pontosan látni lehetett, hogy melyik, elvileg a szabadban játszódó drámai dialógust vették fel a stúdióban. Persze Az Onedin család a hetvenes években készült, szóval legyen is életszerűbb egy ledfal, de ehhez képest is meggyőző volt az eredmény (már amennyire meg tudtam ítélni egy ledfalat a laptopom ledfal/100 méretű kijelzőjén keresztül).

A másik érdekesség ebben a blokkban az EPTS (Electronic Performance Tracking System) nevű rendszer volt, amivel egy focimeccset lehet valós időben követni, és a pályán történteket vizualizálni. A rendszer követi a játékosok mozgását, a helyzetüket folyamatosan elemzi (például testtartásukból megbecsüli, merre rúgják a labdát), valós időben a pályára rajzolt vonalakkal, síkidomokkal jelzi a játékosok helyzetét, és az általa begyűjtött adatokból hamar lehet egész pofás videojátékos látvánnyal rekreálni virtuálisan egy valódi meccset. Európában a Series A-ben éppen most kezdik használni (egyelőre főleg a videobíró munkáját segíti), de a tervek szerint az NBA-ben és az amerikai baseball ligákban is bevetik majd az EPTS-t.

Egy valós meccs rekreálása az EPTS adataiból – Fotó: Sony Corp.
Egy valós meccs rekreálása az EPTS adataiból – Fotó: Sony Corp.

A második blokk a realisztikus grafikáról szólt, és főleg az oledes Microdisplay volt a főszereplője. Ez egy apró, de nagy felbontású kijelző, és többféle eszközben is bevethető, de ezúttal a VR-os alkalmazását mutatták meg. Csak hát virtuális valóságot még nehezebb távelőadásban prezentálni, mint ledfalat, mindenesetre az ígéret szerint 4K-s, simább gördülésű VR-ra számíthatunk valamikor a nem túl távoli jövőben (ha fogadnom kellene, azt mondanám, a PlayStation VR következő verziójában lesz ilyen kijelző). Aztán mutattak még egy spéci algoritmust, oppardon, AI-t, ami egy képből és egy titkos hozzátevőből (amit itt „specializált adatbázisnak” neveztek) generál egy nagyobb felbontású képet, valós időben persze. Ezzel a megoldással a kevésK-s felvételek többK-ssá felskálázása lehet szebb, mint azt a Hotel Transsylvania 4 egyik jelenetén bemutatták. (Ugyanitt: wow, lesz Hotel Transsylvania 4?) Levezetésül pedig egy kis PlayStation 5-demó is volt, az említett kontroller mellett főleg egy 3D fülest reklámoztak, amivel úgy lehet hallani, hogy a Returnalban a fejed fölött merre repkednek a szörnyek, mint még soha. A bemutató legvidámabb pillanata is ehhez kapcsolódik: cseten lehetett élőben kérdezni, és egy kolléga képes volt beírni azt, hogy „mikor lehet majd megint PS5-öt venni?”

Az utolsó blokk már nevében is jelzi, hogy itt mutatta a legnagyobb értéket a bullshit-o-méter: a szekció a „hozzájárulások az embereknek, a társadalomnak és a Földnek” címet viselte. Ebből az emberek a Spad nevű lidart (lézeres távérzékelőt) kapják. Ilyen eszközt ugyebár autókba szoktak szerelni, önvezetőkben alapfelszereltség. A Spad a Sony szerint felépítéséből következően gyorsabban dolgozik és reagál, mint más lidarok, centire pontos, nagy sebességnél és nagy tömegben is jól működik. Erről felvételeket is mutattak, amik Tokió egyik legforgalmasabb negyedében, Shibuyában készültek.

A Spad környezetérzékelése, a fekete körben van az autó, a lidar minden irányban figyel – Fotó: Sony Corp.
A Spad környezetérzékelése, a fekete körben van az autó, a lidar minden irányban figyel – Fotó: Sony Corp.

A társadalomnak most egy robotkézzel be kell érnie; persze, nem újdonság, hogy a Sony fantáziát lát abban, hogy a szociális problémákon (például Japánban a társadalom elöregedésén) robotok segítsenek, de ez nyilván nagyon összetett kérdés technológiailag. Ezúttal abban jutottak előre a mérnökök, hogy a robotkezek fogását szabályozzák: a demóban kipróbált robotkar ujjainak szenzorai érzékelik a tárgyak formáját és tömegét, és ennek megfelelően szorítanak. A bemutatóban a kar elvett egy asztalról egy rózsát a virágfejnél fogva, sértetlenül, aztán egy papírpoharat, és amikor az üres poharat teletöltötték, az nem esett ki, mert a kar a tömeg változásra elkezdte erősebben szorítani a poharat.

Végül, a Föld problémáira a vállalat leginkább tüneti kezelést képzel el. Legalábbis semmi olyan nem hangzott el, ami például a klímaváltozás okaival foglalkozna, viszont csodás lesz, amikor majd a Sony talajba tett vízérzékelői és űrben lebegő műholdjai révén az éppen hulló eső mennyiségéből kalkulálva egy prediktív adatelemzéssel foglalkozó MI-nek köszönhetően megjön majd a telefonunkra az üzenet, hogy holnap árvíz lesz. Szóval a japán cég leginkább az IoT mentén képzeli el a Föld jövőjét, vagyis internetet és szenzorokat tenne mindenhova, mert több infóval talán könnyebb fenntartható társadalmat összehozni, legalábbis ez az elképzelés.

Fotó: Sony Corp.
Fotó: Sony Corp.

A Sony Technology Day formátuma, de leginkább idei tartalma nem igazán volt alkalmas arra, hogy technológiai fölényt demonstráljon, de azt azért megmutatta, hogy a japán vállalat elég sok piacon megkerülhetetlen szereplő. 2022 elején lesz a legnagyobb elektronikai expo, a CES, ott valószínűleg több részletet tudunk majd meg a hétfőn bemutatott fejlesztésekről is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!