Száz métert suhant a harmadjára repülő marsi helikopter

2021. április 25. – 17:25

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Harmadik alkalommal emelkedett a magasba az Ingenuity marshelikopter, és a NASA közlése alapján a harmadik repülés is teljesen sikeres volt. Mivel a Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal egyre nehezedő küldetésekre küldi az 1,8 kilós, 85 millió dollárból fejlesztett drónt, így értelemszerűen harmadjára az eddigi legnehezebb feladatát hajtotta végre az Ingenuity.

A marshelikopter az április 19-i, első repülése során 3 méteres magasságot jelentő lebegéssel és egy fordulással melegített, majd másodikra már 5 méter magasba repült, és három fordulással egybekötve oldalirányban 2 métert is megtett oda-vissza.

A harmadik, időben és térben is mindennél hosszabb repülés során nagyjából 80 másodpercet töltött a levegőben az Ingenuity, ami 50 méterre hagyta el a felszállási helyét, vagyis összesen 100 méter haladt. Eközben drasztikusan növelte az eddigi repülési sebességét is, 0,5 m/s-ról 2 m/s-ra (7,2 km/h).

Az 50 méteres oldalirányú repülés közben az Ingenuity amellett, hogy láthatóan a Wright Brothers Field névre keresztelt landolási zónánál jóval nehezebb terepet jelentő, sziklásabb terület fölött járt, a kameráival már új landolási helyet is keresett magának, amit egy későbbi küldetés során használhatna.

A napelemmel hajtott Ingenuity nem végez tudományos munkát a Marson, két kamerával van csak felszerelve – hogy milyen a marsi látkép 5,2 méteres magasságból, azt már be is mutatta. A NASA csak azért küldte a Marsra a Perseverance marsjáróval az eszközt, hogy bebizonyosodjon, lehetséges a repülés egy másik bolygón, ráadásul úgy, hogy a mérnökök a távolból, elméleti számítások alapján hozzanak létre a Marson repülésre képes eszközt. Az Ingenuity eddigi sikere őket igazolja, és ezzel a NASA a jövőbeli marsmissziókat légi támogatással is elláthatja, a hasonló vagy akár nagyobb drónok ugyanis a marsjárók, vagy épp az emberek által is nehezen megközelíthető helyeket, így meredek falú krátereket vagy lávacsatornákat is elérhetnek.

Az Ingenuityre a következő szűk két hétben még két repülés vár majd. Ezeket az eddigiekhez hasonlóan teljesen önállóan, előre programozott parancsok alapján hajtja majd végre, a földi kézivezérlés a nagyjából 280 millió km-es távolság miatt elképzelhetetlen. Az Ingenuity küldetéseinek végeztével a Perseverance marsjáró feladja megfigyelő pozícióját, és végleg belekezd saját, jóval fontosabb küldetésébe: az ősi marsi élet nyomának kutatásába.