Teljes NER-térfoglalás a rendezvénytechnikai piacon, gazdát cserél a Visual Europe Zrt.

2020. november 23. – 12:19

frissítve

Teljes NER-térfoglalás a rendezvénytechnikai piacon, gazdát cserél a Visual Europe Zrt.
A Visual Europe Group fényfestése a Szent István-bazilika homlokzatán az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének 60. évfordulóján 2016-ban – Fotó: Szigetváry Zsolt

Másolás

Vágólapra másolva

Van egy piac, a rendezvényszervezés, ahol szinte csak állami projektek vannak vagy lesznek mostanában: raktárkoncertek, a Hungexpo, a multicsarnok, az atlétikai stadion felszerelése, vadászati világkiállítás. A GVH most megadott engedélye után e piac legfontosabb szereplői közül az állami Antenna Hungária és a magánpiaci Visual Europe Zrt. (VEG) nagyon közel került egymáshoz.

A Gazdasági Versenyhivatal megadta az engedélyt, Balásy Gyula New Land Media Kft. nevű érdekeltsége megveheti a hang- és fénytechnikával foglalkozó Visual Europe Zrt. többségét.

Balásy Gyula cégei – a New Land Media, a Lounge-csoport, a Moonlight Event – az állami kommunikáció, a kormányzati üzenetek terítésének, az állami cégek kommunikációjának vezető cégcsoportja, ilyenformán természetesen nagyon erős kötődéssel a kormány tájékoztatási felelőséhez, vagyis Rogán Antalhoz.

A hazai audiovizuális piacról nemrégiben nagy cikket írtunk, megmutattuk, hogy magánpiaci rendezvények nélkül ez a szegmens mostanában a közösségi megrendelésekből él, mint például augusztus 20. megünneplése, raktárkoncertek, sportesemények, hamarosan pedig jön az eukharisztikus kongresszus és a vadászati világkiállítás.

>>> Ide kattintva érheti el legfrissebb cikkeinket >>>

Ezen a mostanában megrendelőként az állam által dominált piacon két nagy játékos szerepe emelkedett ki, az egyik volt az említett Visual Europe Group (VEG), amelyben a cégvezető Botond Szabolcs kisebbségi tulajdona és szakmai irányítása mellett Garancsi István kockázati tőkealapja volt tulajdonos.

A másik nagy szereplő pedig az állami megbízásokkal szépen ellátott Antenna Hungária, amely szintén rendre Rogán Antal felségterületeitől kapott állami megbízásokat, és amely szoros kapcsolatban dolgozott már eddig is Balásy Gyula cégeivel.

Ez a két, eddig sem ellenséges cég(csoport) kerülhet most még közelebb egymáshoz a tranzakcióval, azzal, hogy Garancsiék részét a New Land, vagyis Balásy Gyula egyik cége veheti át.

Balásy Gyula az üzlet tényét megerősítette, részletekbe nem bocsátkozott, de jelezte, hogy hamarosan kommunikálni fognak az üzlet részleteiről. Az eladó alap sem cáfolta az üzletet, de nem kívánt nyilatkozni a Telexnek.

Tetszhalott piacot könnyebb átrendezni

A piac átrendezésére jó időpont kínálkozott, mert a piac most le van fagyva, de ahogy visszatérnek majd a nagy események, a Sziget, vagy felépül az atlétikai stadion, hatalmas megrendelésekre érdemes felkészülni. Most persze kevesebb a megbízás, de azért akad ez-az, ilyenek volt a raktárkoncertek vagy a Nemzetközi Úszóliga október 16. és november 22. között kizárólag Budapesten, a Duna Arénában megrendezett versenysorozata.

A VEG-csoport három cége közül a központi holding 1,3 milliárd forintos forgalom után 36 milliós nyereséget csinált, a Visual Europe Project a kisebbik cég, míg a Visual Europe Production a nagyobb, 1,1 milliárdos forgalom után csinált 73 milliós profitot. Utóbbi kettőben most állítólag nem lesz tulajdonosi változás, csak a holdingban.

A tervek szerint Botond Szabolcs egyelőre megtartja a szakmai irányítást (kérdés, hogy meddig), ahogy az is felmerülhet, hogy az új konstellációval mit nyer és mit veszít a VEG.

Az államhoz közeli, királyi beszállítónak számító cégcsoporttal sok üzleti megbízás befolyhat, de azért azt se felejtsük el, hogy Garancsi mint az építőipari Market Zrt. egyik tulajdonosa szintén sok kapcsolattal bírt.

A VEG például kifejezetten erős volt itthon az úgynevezett fix install szegmensben, a 2022-es magyar–szlovák rendezésű férfi kézi-Eb, majd a 80 milliárdból épülő Multicsarnok, az 55 milliárdból felújítandó Hungexpo vagy a 204 milliárd forintos atlétikai stadion hang- és fénytechnikája is milliárdos költések.

Ezek alighanem a nagy cégeknél landolnak, és a két nagy államközeli cég teljesen lefedi az összeszűkült és szinte csak állami megrendelésekkel működő hazai audiovizuális piacot.

A többieknek inkább csak az a „lepattanó” marad, amit ezek a cégek nem tudnak lefedni a kapacitásaikkal, ott számíthatnak üzletekre.

Lepj meg minket karácsonyra!

Legyél a rendszeres támogatónk!

A Telex csak tőled függ.

Támogatom