Közelít a készpénzmentes világ Magyarországon (x)

2020. november 05. – 13:29

Közelít a készpénzmentes világ Magyarországon (x)
Fotó: Mastercard

Másolás

Vágólapra másolva

Hamarosan életbe lép az új szabályozás, melynek értelmében 2021. január 1-jétől minden online kasszával rendelkező kereskedőnek és szolgáltatónak kötelessége lesz legalább egyféle elektronikus fizetési lehetőséget biztosítania ügyfelei számára. Az átállási folyamatról és közelgő változásokról Szász Ferenccel, a Mastercard üzletfejlesztési vezetőjével beszélgettünk.

Mindössze két hónapja maradt a kereskedőknek, hogy elérhetővé tegyék az elektronikus fizetést. Kiket érint és hogy áll most ez a folyamat?

A konzervatív becslések szerint 60-80 ezer olyan kereskedelmi pont van a magyar piacon, akiket valamilyen formában érint az új szabályozás. A mi kalkulációink szerint ez a szám elérheti a 100 ezres nagységrendet is. A legnagyobb változást mindenképp a kereskedők tapasztalják, hiszen eddig közülük sokan egyáltalán nem gondolkodtak elektronikus fizetésben, most pedig rövid idő alatt kell megtalálniuk a számukra legjobb megoldást. Eközben a fizetési szolgáltatóknak is a szokásosnál nagyobb mennyiségű igénylést kell rövid idő alatt kiszolgálniuk.

Hogyan reagált a piac a bejelentésre?

Az elektronikus fizetések darabszámának növekedése évről-évre kétszámjegyű növekedést mutatott, ezen a kialakult pandémiás helyzet csak katalizált. A vásárlók, ahol csak tehetik, a számukra legkényelmesebb fizetési módot választják. A kereskedői oldal már nem ennyire egyértelmű. Az elmúlt 20 évben sokan maguktól vagy a piaci verseny hatására belátták, hogy a kártyás/elektronikus fizetés nélkül hátrányba kerülhetnek, hiszen az a vásárlók alapvető elvárása. A statisztikák szerint tisztán látszik, hogy a kereskedő forgalma és a kártyaelfogadás kéz a kézben jár. Éves 5 millió forint bevallott forgalom alatt 50% alá esik a kártyás fizetés valószínűsége az adott helyen.

Ha ennyi előnye van a kártyaelfogadásnak, mi tartotta vissza eddig a vállalkozásokat?

Az összképhez hozzá tartozik az is, hogy a mikro -, kis- és középvállalati szegmens számára nem igazán volt személyre szabott megoldás. Sokszor hetekig-hónapokig tartó ügyintézéssel lehetett egy tégla méretű terminálhoz jutni. Lássuk be ez, nem segítette a növekedést. A kormány bejelentése sok pénzügyi szolgáltatót arra sarkalt, hogy színesítsék szolgáltatás palettájukat, illetve sok új szereplő is megjelent a magyar piacon. Az elmúlt hónapokban jelentősen megugrott a kihelyezett terminálok száma, ugyanakkor még most is nagyon sok kereskedő csak tervezi a kártyaelfogadás bevezetését, az utolsó pillanatra hagyja a törvényi megfelelést.

Idén a világjárvány miatt sok nehézséggel néznek szembe a kereskedők, egy ilyen törvényi változás nem jelent plusz terhet?

A világjárvány hatására felértékelődött a kártyás, érintésmentes fizetés szerepe. Ehhez alapfeltétel a kártyaelfogadás. Az említett innovációknak köszönhetően a kártyaelfogadói ajánlatok, terminálok szektorra, személyre szabottak, a terminál igénylés folyamata napokra rövidült.

Az eszközök terén is felmerül a kérdés, hogy a régi vágású termináloknak miért nincs még alternatívája? Mit válasszon egy villanyszerelő?

Az okostelefonhoz kapcsolt POS terminál az mPOS már évek óta elérhető a magyar piacon, alapvetően ez a technológia fejlődik tovább. Az android alapú okos terminálok a többletszolgáltatásokra nyitott kereskedőknek kínálnak alternatívát. Ugyanakkor napokon belül megjelennek nálunk is az ún. SoftPOS megoldások, amikor maga az okostelefonunk lesz a kártyaelfogadó terminál.

Szász Ferenc – Fotó: Mastercard

A Mastercard számára kártyás fizetés elterjedésében komoly támogatást jelent egy ilyen szabályozói döntés. De mi a helyzet az azonnali fizetéssel?

Számunkra az azonnali fizetés nem versenytársa a kártyásnak, mindkét megoldás elsősorban a készpénzhasználat visszaszorításában, a gazdaság fehérítésben tölt be nagyon fontos szerepet. Ez egyébként nem csak a piaci szereplők, hanem mindenki érdeke. Emellett a Mastercardnál nem csak kártyás, de azonnali fizetési szolgáltatást is nyújtunk a kereskedők számára. A Mastercard Pay by Account szolgáltatás legnagyobb előnye, hogy NFC technológiával működik, vagyis a vásárló a mobiltelefonjával fizethet kártyaterminálnál. Használata az érintésmentes technológián alapul, így sem a kereskedőnek, sem a vásárlónak nem kell új fizetési módot megtanulnia.

Milyen szerep jut a hazai folyamatokban a Mastercardnak?

Alig egy éve indítottuk el Doppio névre keresztelt infrastruktúra fejlesztési programunkat, mert azt a cél tűztük ki magunk elé, hogy duplájára emeljük az elfogadóhelyek számát Magyarországon. Ez idő alatt partnereinken keresztül több mint 19 ezer terminál jutott el a kereskedőkhöz, a legtöbb esetben olyan helyekre, ahol eddig nem volt megoldott az elektronikus fizetés. Emellé jön az igénylési folyamatok egyszerűsítése és digitalizálása, illetve partnereinkkel elhozzuk Magyarországra a SoftPOS technológiát, amire szintén nagyon büszkék vagyunk. A Doppio programunk folytatódik 2021-2022 években is, koncentrálva az innovációra, az elfogadóhelyek számának növelésére.

(Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, aminek a megrendelője a Mastercard.)