Olcsóbb reptéri buszról, a BKK-jegyek áremeléséről és az éjszakai metróról is vitáztak a főváros bizottságában
Hétfőn összeült a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési bizottsága, ahol napirenden volt a lassan elinduló BKK-rendészet, a 100E reptéri busz meghosszabbítása és bérletes kedvezménye, illetve Budapest éjszakai közösségi közlekedésének fejlesztése is. A bizottsághoz benyújtott összefoglalóban szerepel a BKK tervezett jegyáremelése is.
Az ülésre a BKK egy hosszabb összefoglalóval készült, amiben a rövid távú fejlesztéseket vették sorra. A cég vezérigazgatója, Walter Katalin elmondta: nekik az is a feladatuk, hogy fejlesztési javaslatokat terjesszenek elő az elfogadott Budapesti Mobilitási Terv alapján. Eredetileg a 100E és az éjszakai hálózat átalakítására nem volt javaslatuk, de mivel a Fővárosi Közgyűlés részéről ezek is igényként merültek fel ezeket is kidolgozzák.
Jegyárak emelése - A bizottsági ülésre benyújtott BKK-s összefoglalóban szerepel a jegyárak emelése, illetve annak részletei is. Erről Walter Katalin elmondta, hogy a tavalyi tarifamegállapodás után bérlettel nagyon kedvező körülmények között lehet utazni, az embereket inkább a bérletvásárlás irányába terelnék. A tervezett emelés leginkább a turistákat és az alkalmi utazókat érintené. Az összefoglaló alapján
- a vonaljegy: 450 forintról 500 forintra,
- a fedélzeti vonaljegy: 600 forintról 700 forintra,
- a 10-es gyűjtőjegy: 4000 forintról 4500 forintra,
- a 30 perces jegy: 530 forintról 600 forintra,
- a 90 perces jegy: 750 forintról 850 forintra,
- a Budapest 24 órás jegy: 2500 forintról 2750 forintra,
- a Budapest 72 órás jegy: 5500 forintról 5750 forintra emelkedne.
A bérletek árához nem nyúlnának. Az emelés egyelőre csak terv, de 880 millió forintos többletbevételt várnak tőle.
100E reptéri busz - A BKK összefoglalójában azt írja, hogy együttesen akár 35 százalékkal is többen utazhatnak a 100E vonalon. A forgalomnövekedést és az utasok igényeit figyelembe véve új végállomást kapna a reptéri busz, ami a Deák tér helyett a Nyugati pályaudvarnál lenne. A Deák teret továbbra is érintené a busz. Fontos újítás lehet, hogy a bérlettel rendelkező utasok kedvezményes kiegészítő jeggyel utazhatnának a 100E-n, ennek ára megegyezne két darab vonaljegy mindenkori árával (ez jelenleg 900 forint). Ezzel a bérleteseknek jóval olcsóbb lenne a reptéri busz, ugyanis most mindenkinek 2100 forintba kerül a jegy.
Vitézy Dávid szerint szerint a 100E reptéri busznál jó javaslatot sikerült kialakítani, támogatják, hogy a bérletesek két vonaljegy áráért használhassák a 100E-t. Walter Katalin a felmerült kérdésekre elmondta, hogy a kedvezményrendszer hatása számításaik szerint nulla lenne, a bérletes kedvezményt a tarifaemeléssel egyensúlyoznák ki. A bérlettel nem rendelkező utasoknak 2500 forintra emelnék a jegy árát.
Az éjszakai hálózat fejlesztése – Arra, hogy a metró hétköznap és hétvégén is tovább járjon még Vitézy Dávid tett javaslatot. A BKK erre jelen állás szerint 100 millió forintot tudna költeni. Három lehetőség közül az egyiket tudnák megvalósítani még idén novemberig: az éjszakai hálózat finomhangolása a jelenlegi keretek közt; az éjszakai hálózat finomhangolása hosszabb metró-üzemidővel vagy az éjszakai hálózat újratervezése hosszabb metró-üzemidővel. Utóbbi azt jelentené, hogy tovább járna a metró (hétvégén 23:40 helyett legkésőbb 1:00) és több éjjel-nappal közlekedő járat lehetne.
Déri Tibor (DK) arról érdeklődött, hogy azt a pénzt honnan pótolják majd, ami a fejlesztés miatt kiesik. „Ez honnan? Miből? Tök jó, hogy beszélgetünk ezekről a tervekről, de 800 millió forintot honnan szedünk össze?” – kérdezte. Vitézy elmondta, hogy a BKK 500 millió forintos üzleti tervére alapoznak, de azt is meghatározta a BKK, hogy mi az, ami már csak díjemeléssel megy. A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint az éjszakai fejlesztésre azért van szükség, mert a mai rendszer túlnőtte magát, zsúfoltak a buszok. Azonban a BKK által javasolt 0-24-es vonalak szerintük pont a lényeget nem tudják, ők inkább az ismert törzsvonalakat alakítanák non-stoppá. A szakbizottság végül elfogadta Vitézy javaslatát, hétvégén éjjel 1-ig, minden más nap éjfélig hosszabbított metróüzem jöhet Budapesten.
A villamosok gyorsítása - Ennek az elvi alapjait a közgyűlés már elfogadta, erről volt is egyeztetés. Takács Péter a BKK vezérigazgató-helyettes azt mondta: mindenki érdeke, hogy a közlekedés egyharmadát adó villamosközlekedés minősége javuljon. A gyorsításra több javaslatuk is van. Ennek része például a „bejelentkezéses jelzőlámpák” alkalmazása. Ezeket csomópontokban használnák, ahol a villamos érkezéséről „értesül” a jelzőlámpa, ami úgy vált, hogy a villamos haladhasson tovább. Ez a program kezdetben a 2-es, a 14-es, az 50-es és a 69-es villamoson indulhatna, de lehetne bővíteni.
Felmerült a pályasebesség emelése is, jelenleg a KRESZ 50 km/h-t enged, de az új KRESZ-ben várhatóan ezt megemelik. A BKV villamosai között bőven van olyan, amelyik tud 70 km/h-val közlekedni, de akad olyan is, amelyiknek a 80 km/h se probléma. De gyorsítani lehetne a rádiós váltóállítással is: itt a vezetőnek nem kell gombot nyomnia, leszállnia, a jármű automatikusan átállítja a váltót. Walter Katalin azt mondta, hogy nem a nulláról indulnak, mert itt is voltak fejlesztési javaslataik. Az igazi kihívás szerinte a megállóhely optimalizálás lesz, mert ez mindig helyi érdeksérelemmel jár.
Mi a helyzet a BKK-rendészettel?
A BKK-rendészet létrehozásáról már a tavaly októberi ülésén határozott a Fővárosi Közgyűlés, első körben egy 75 fős rendészetről döntöttek, ami a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (Föri) alatt működik. Előző héten a Hvg írta meg, hogy hiába indult el a rendszer, eddig nem sikerült betölteni a státuszok felét se. Vitézy Dávid ezért kezdeményezte, hogy az illetékesek mindent tegyenek meg az álláshelyek minél gyorsabb feltöltése érdekében. A képviselő szerint a nemrég elindult rendszerben egyszerűsíteni kellene azt is, hogyan lehet bejelentést tenni, mert jelenleg ez csak egy telefonszámon keresztül lehetséges. Vitézy hozzátette: a panaszok mellett már érkeztek jó visszajelzések is, de ahhoz, hogy a biztonságérzetet tényleg javítsák, ahhoz kell a hiányzó helyek feltöltése és a bejelentés egyszerűsítése is.
Kiss Ambrus főigazgató szerint az nem éri meg, ha olyan embereket vesznek fel, akik nem alkalmasak a feladatukra. A bejelentés egyszerűsítésével és a BKK-rendészetről szóló tájékoztató kampány indításával egyetért. A Föri igazgató a BKK-rendészet létszámairól azt mondta, hogy március 5-ig 84 embert hívtak be interjúzni, 35 visszalépett, 15-öt felvettek, 34 fő felvétele pedig folyamatban van. Időközben öt fő már kilépett, így tartanak most 41 főnél. Hozzátette: azon vannak, hogy minél gyorsabban feltöltsék a teljes, 75 fős állományt.
A vitában többen érveltek amellett, hogy a BudapestGO alkalmazásban biztosítani kellene, hogy chaten keresztül is lehessen bejelentést tenni, így egyszerűbb lenne a BKK-rendészet értesítése. A bizottsági tagok és a képviselők nem tartják reálisnak, hogy valaki nekiálljon telefonálni, miközben mellette éppen egy verekedés zajlik. Most arról is döntöttek, hogy BKK elkezdheti vizsgálni, milyen lehetőség van a chates bejelentés kialakításának.