Még a halottakat is feltámasztanák a legnagyobb amerikai rapháborúhoz

2024. május 3. – 23:55

Még a halottakat is feltámasztanák a legnagyobb amerikai rapháborúhoz
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva
  • Egyetlen rapdal miatt a feje tetejére állt a világ a zeneiparban. Kendrick Lamar Future és Metro Boomin közös lemezén beleszállt két korábbi bajtársába, Drake-be és J. Cole-ba.
  • A háborúba azóta a Spotify, Uma Thurman és egy rakás másik rapper és előadó, köztük Kanye West, A$AP Rocky, The Weeknd és Rick Ross is beszállt, egy ponton pedig akaratán kívül Taylor Swiftet is bevonták.
  • Sok hasonló viszályt láttunk már a hiphopban, de ez most a nagypályások játéka.
  • Az új konfliktus lendületet adott az egy helyben topogó, de továbbra is domináns hiphop műfajának.
  • Drake fegyverként bevetette a mesterséges intelligenciát (és 2Pac szellemét), ezzel magára zúdítva a népharagot.
  • Sokan vitatják, hogy van-e bármi tétje a vitának, vagy csak dúsgazdag rapperek PR-fogásáról van szó.

Rövid idő alatt jutottunk el oda az új rapháborúban, hogy a legnépszerűbb előadók (többek között Drake, Kendrick Lamar, Future vagy J. Cole) a másik cipő- és orrméretével heccelik egymást, és azon versengenek, hogy kinek van nagyobb luxusvillája.

A zenei sajtó az elmúlt 10 év legkomolyabb beefjeként hivatkozik a jelenségre, mindez a GQ szerint „új fejezetet nyithat a rap geopolitikájában”, mostanra pedig a Washington Post, a BBC és az Atlantic is hosszú cikkekben elemzi a jelenség hátterét.

Michael Jackson vs Prince = Drake vs Kendrick Lamar?

Future, a legismertebb atlantai trapsztár és Metro Boomin, a világhírű szuperproducer március végén jelentette meg We Don't Trust You című kollablemezét, amiről legutóbbi lemezkritikás cikkünkben azt írtuk, hogy visszahozta a tüzet a hiphopba és újra életet lehelt a versengésen és rapperek közti rivalizáláson (is) alapuló műfaj alapvetésébe, a beefkultúrába.

Ez főleg Kendrick Lamar érdeme, aki egy teljes verzén át támadja a lemez egyik számában Drake-et és J. Cole-t. Hogy mit mondott Kendrick, és mi volt pontosan a casus belli? A Billboard százas listájának első helyén három héten át trónoló Like That soraiból kiolvasható, hogy a comptoni rappert nagyon felhúzta Drake és J. Cole (a másik nagy lírikus rapper Kendrick Lamar mellett) összeborulása.

A Drake–Cole duó a kanadai rapper tavalyi, For All The Dogs című lemezén mondott nagyokat, ami felbőszíthette Lamart. A First Person Shooter című közös dalban Drake és J. Cole például minden idők legjobbjaiként prezentálják magukat. Önmagában már az is beszédes, hogy a klip borítóképéhez újraalkották a két legismertebb focista, Ronaldo és Messi sakkozós fotóját. Drake a dalban kimondta, hogy nincs mese, ő és Cole vannak a szakma csúcsán, magát pedig Michael Jacksonhoz hasonlította, akivel épp fej fej mellett haladnak: neki és Jackónak is 13 slágerlistát vezető dala van/volt, ez a legtöbb, amit eddig férfi szólóelőadó magáénak tudhat a történelem során.

J. Cole még hozzátette, hogy a szentháromságot Drake, Kendrick Lamar és ő alkotja, de köztük Muhammad Alinak (tehát a legerősebb bokszolónak) érzi magát. Itt J. Cole a beef óta sokat emlegetett „Big Three” frázissal élt, amit Kendrick direktben utasított el a Like Thatben, kijelentve, hogy nincs szó semmilyen triumvirátusról, ő az egyeduralkodó a porondon.

Lamar attól sem riadt vissza, hogy erőszakosabb síkra terelje a vitát,

egy ponton bedobta saját testőre, 2TEEZ nevét, ezzel célozgatva arra, hogy lesz, aki a sírba menne érte, ha elfajulnának a dolgok. Pont, mint a régi időkben.

Lamar azt is felrótta Drake-nek, hogy a legjobb lemeze is maximum langyos, hozzátéve, hogy ez az összehasonlítgatás olyan, mintha Prince és Michael Jackson életművét próbálnánk meg összemérni, akik karrierjük során szintén beefeltek egymással. Lamar kétértelmű, szimbolikus szóhasználata („Prince outlived Mike Jack'”) értékítélet, amit indirekten önmagára is kiterjeszt Drake-kel szemben: Prince nem csak emberévekben élte túl Michael Jacksont, hanem szerinte a hagyatéka is értékesebb és örökérvényűbb, mint a tömegeket megmozgató Jacksonnak.

Ezzel a véleménnyel gyakran találkozni, Lamar is azt a narratívát erősíti a verzéjében, hogy hiába Michael Jackson adott el több lemezt, Prince zeneileg és művészeti szempontból előremutatóbb volt.

Se veled, se nélküled, de inkább nélküled

Kendrick Lamar és Drake konfliktusa egy évtizede tart, ennek kicsúcsosodása a mostani beefjük. Lamar és Drake a modern hiphop legsikeresebb és legnagyobb rajongói bázissal rendelkező előadói, mellettük még Kanye West rúg labdába, mint az egyik legbefolyásosabb – és az eltörléskultúra csapásait is túlélő – előadó az elmúlt 20 évből.

A torontói Drake 2024-re olyan magas szintre jutott, hogy saját csúcseredményei mellett már a Beatles és Michael Jackson rekordjait döntögeti, ha lejátszásokról és díjakról van szó, egyetlen ellenfele Taylor Swift maradt. Kendrick Lamart eközben generációja legjobb rappereként emlegetik. Eddig ő az egyetlen rapper, akit Pulitzer-díjjal jutalmaztak, 2015-ös To Pimp a Butterly című lemeze (ami 5-ből 4,34-es pontszámon áll a kritikákat összesítő Rate Your Music oldalon) pedig a világ legjobb és legmagasabban értékelt albumának számít 58 ezer kritikát és rajongói véleményt egybevetve.

Drake és Lamar közt pályafutásuk elején minden jól indult, aztán hamar elharapóztak az indulatok. 2013-ban jelent meg a Control című szám Big Seantól, amiben Kendrick Lamar is vendégeskedett. Lamar a számban az egész szakmának, köztük Drake-nek is beszólt, a rapper az összesen 23 választ kiváltó számmal szerette volna visszahozni a versengést és a tüzet a műfajba.

Drake hat héttel később, a The Language című dalban válaszolt a Nothing Was the Same lemezen, de eleinte nem vette annyira rossz néven a kritikát, inkább csak elárulva érezte magát.

Mindeközben a rajongóknak is szemmel láthatóvá vált a Drake és Lamar közti jellembeli különbség. Amióta híresebbek és gazdagabbak lettek, Drake szívesen vág fel a vagyonával és előszeretettel oszt meg szaftos részleteket a magánéletéről a közösségi médiában. Lamar ehhez képest szeret a színfalak mögött maradni, és hagyja, hogy a zenéje beszéljen helyette az Instagramja helyett, ahová szökőévente posztol valamit, majd újra eltűnik.

2015-ben Drake kiadta az If You're Reading This It's Too Late lemezt, amin a rajongók és elemzők szerint két dalban is (Used To, 6PM in New York) Kendrickre utalgatott, majd jött a King Kunta, amiben Kendrick Drake-et vádolta azzal, hogy szellemíró segítségével írja a szövegeit.

Lamar Dr. Dre lemezén vendégeskedve is tüzet nyitott 2015-ben (itt és itt), Drake pedig a szupersztár státuszát bebetonozó Views című lemezén hintett el olyanokat, hogy „minden rajongód imádna, ha nem váltam volna poppá, és az okoskodós rapnél maradtam volna.” Lamar később az Element című dal egy eredeti, kiadatlan verziójában aztán név szerint is említette Drake-et, ezzel tovább fokozva az indulatokat, amik a mostani rapháborúban még inkább a felszínre törtek.

Új bénasági rekord: beefszám, amit pár nap után visszavont a szerzője

A rapháborúban központi szerepet játszó J. Cole több zenéjében is oda-odaszúrt Lamarnak a szövegeiben, de az igazán direkt reakció a 7 Minute Drill képében érkezett meg két héttel a beefet berobbantó Like That után.

A dalban J. Cole szisztematikusan végigsorolta Kendrick egész diszkográfiáját, és mindegyik lemezét értékelte. Kijelentette, hogy Lamar első stúdióalbuma klasszikusnak számít, a világ legjobbjának kikiáltott To Pimp a Butterfly viszont unalmas és túlértékelt, a 2022-es Mr. Morale & the Big Steppers (kritikánk a lemezről itt) pedig egyenesen „tragikus csalódás”. Hozzátette, hogy Kendrick az elmúlt években olyan lejtmenetben van, mint az ingadozó minőségű Simpson család sorozat. Azt pedig kontraproduktívnak és gyerekesnek ítélte, hogy a comptoni a saját testőrét emlegeti, ugyanis nem elegáns a saját szekusod háta mögé bújva fenyegetőzni.

Az internet csalódással fogadta Cole válaszát, és ez a reakció is hozzájárulhatott a váratlan húzásához. A 7 Minute Drill alig két napja volt kint, amikor

J. Cole saját fesztiválján kért nyilvánosan bocsánatot Kendrick Lamartól, majd pár nappal később mindenhonnan letörölte a számot.

Cole – aki a színpadon arról mesélt, hogy alig tudott aludni a beef időszakában, és inkább baráti úton rendezné a viszályt, ami nem való neki – ezzel diszkvalifikálta magát a versenyből. Hiába implikálta burkoltan, hogy azért szeretne kimaradni a konfliktusból, mert az toxikus, értelmetlen és káros a lelki békéjére nézve, a 7 Minute Drill méltatlan és gyenge visszacsapás volt, és ezt legbelül talán ő maga is tudta. Tanulságos itt idézni a Slate kiváló cikkének a címét, ami épp az imént felvetett állítást támasztja alá: „J. Cole bocsánatkérése nem felvilágosult volt, hanem egyszerűen pocsék”. Egy beefnél ugyanis nem számít a körítés és a mellébeszélés, csak az, hogy kellően kegyetlen legyen a válasz.

A rapperkollégák rögtön reagáltak a bocsánatkérésre: a szintén szövegcentrikus hiphopban utazó Mick Jenkins azt írta, hogy „rapperként és versenytársként meg van lepve, mi több, undorodik és végtelenül csalódott”. A brit–amerikai rapper, IDK nemes egyszerűséggel kijelentette, hogy ez a leghihetetlenebb pillanat a modern hiphopban. A posztokból kiolvasható konklúzió egyértelmű volt: ezt a csatát Kendrick nyerte. A háború viszont még közel sem ért véget.

Újabb atombombák

Drake sokáig viszonylag csendben tűrte társai cicaharcát. A támadást megnehezítette, hogy Future és Metro Boomin április 12-én ledobták az újabb atomot, a márciusi kollablemez folytatását a We Still Don't Trust You formájában, amin számtalan új fél lépett be a háborúba Kendrick Lamar, Future és Metro oldalán.

Az egyik vakmerő katona A$AP Rocky volt, aki a Show of Hands-ben azt köpte oda a legutóbbi lemezén Rockyt és párját oltogató Drake-nek, hogy neki előbb megvolt Rihanna (aki most már a felesége és gyerekei anyja is). Megszólalt The Weeknd is, aki az All to Myselfben vallott arról, hogy hálás magának, amiért nem adta el az életét és a karrierjét egy lemezszerződésért Drake OVO kiadójára célozva.

Csak idő kérdése volt, hogy a Drake-et elementáris szinteken gyűlölő, poraiból feléledő Kanye West mikor száll be a konfliktusba. West és Drake szembenállására több jel is utalt 2011 és 2016 között, a viszály azonban 2018-ban eszkalálódott, amikor Pusha T végzetes dissoffenzívát indított Drake ellen. A kapcsolat azóta sem rendeződött, maximum romlott közöttük, így West jogosnak érezte, hogy új saját ruháit is promózva kiadja a Like That átdolgozott remixét. Ebben beoltotta Drake-et, majd J. Cole-ba is belerúgott egy, az Instagramra és X-re posztolt (és azóta törölt) gyerekes mémmel.

Április 15-én aztán ismét egy újabb induló, Rick Ross lépett hadba Drake ellen. Színre lépésének oka egy frissen kiszivárgott Drake-szám volt, amiben a rapper odaszúrt Rossnak, aki szerinte nem képes egy slágert sem írni, és túl öreg már. Ross és Drake üzengetése az egész rapháború legméltatlanabb, legkínosabb, mégis legszórakoztatóbb csatározását eredményezte.

Ross a Champagne Moments című dalban foglalta össze, hogy miért gyűlöli Drake-et. A pofátlan diss dalban Ross odáig ment, hogy a zsidó édesanya és fekete édesapa házasságából született, félvér Drake-et fitymálóan „fehér fiúnak” nevezte, és kiröhögte, amiért állítása szerint orrplasztikát csináltatott, megműttette a hasát, hogy kockái legyenek, és felrótta neki, hogy mások írják a szövegeit. Ezen felül elnevezte Drake-et BBL Drizzynek, amivel mintha gúnyosan arra utalt volna, hogy a plasztikát preferáló Drake még a fenekét is feltöltette (a BBL a nők körében egyre népszerűbb Brazilian Butt Lift, avagy a brazil fenékplasztika angol rövidítése – a szerk.).

Drake azzal vágott vissza, hogy Rick Ross diabéteszgyógyszerrel fogyott le, és annyira kiéheztette magát, hogy végül megőrült, és rasszistává vált, majd egy ponton azon is versengeni kezdtek, hogy melyiküknek van nagyobb és szemrevalóbb luxusvillája. Aztán alig pár napja kikerült két friss fotó az internetre, amin Ross és Drake megölelik egymást.

Drake az Őrült 88-asok ellen

Drake-nek mostanra rá kellett jönnie, hogy egyedül maradt a csatamezőn. Erre rájátszva a közelmúltban ki is posztolta Instagramra a Kill Bill egyik ikonikus jelenetét, amikor a menyasszony egyedül áll ki az Őrült 88-asok csapata ellen. A bejegyzésre reagálva Uma Thurman, a Kill Bill főszereplője is bejelentkezett, aki felajánlotta Drake-nek a Kill Billben viselt sárga egyenruháját, a rapper pedig elfogadta az ajánlatot, és azzal reagált, hogy a toll az ő Hattori Hanzo-kardja, amivel megsemmisítő dalszövegeket fog írni.

Még szerencse, hogy Drake-et nem kell noszogatni, amikor viszályokról van szó. Mint a Vox írja, róla már amúgy is kiderült korábban, hogy imád beefelni,

és mártírszerepbe bújva pontosan tudja, hogyan kell uralni a pillanatot.

Igaz, magabiztossága megingott, amikor Pusha T a magánéletében vájkálva elpusztította őt 2018-ban a The Story of Adidon című dalban, aminek eredményeképp Drake felvállalta az addig titkolt, rapperként is debütált Adonis nevű gyermekét, akiről azóta rendszeresen posztol.

Azt viszont továbbra sem szabad elvitatnunk Drake-től, hogy nagyon kegyetlen, ha diss trackről van szó, ennek iskolapéldája az április 19-én megjelent Push Ups, az első hivatalos válasz részéről, aminek a borítóján Kendrick Lamar cipőmérete látható.

A Push Ups egy aljas és pofátlan reakció, objektíven nézve is olyan válasz, amilyennek egy dissnek lennie kell: kíméletlen, személyes, vájkálódó és végtelenül megátalkodott. Ami évekig érlelődött, az itt most kibukott, Drake pedig olyan vehemenciával ment neki mindenkinek, amilyenre aligha volt még példa a karrierje során.

Bár a dal címe (amivel Drake arra a virális videóra utalt, amiben Lamar fekvőtámaszozik), legtöbb sora és borítója is Kendricknek szól, 3 perc 53 másodpercben megsemmisítő lövéseket kap még

  • Future;
  • Metro Boomin;
  • Rick Ross (ebben hangzanak el a fenti, eredetileg egy kiszivárgott verzióban megfogalmazott állítások, amiken Ross kiakadt);
  • The Weeknd;
  • The Weeknd komplett menedzsmentje,
  • és a Complex cikke szerint talán még az eddig pártatlan Travis Scott és a korábbi harcostárs, J. Cole is.

Amellett, hogy Kendricket azzal ekézi, hogy alacsony, és ezért kicsi cipőt hord (kérdéses, hogy honnan derítette ki Lamar pontos lábméretét), még azzal is belerúg, hogy a TDE kiadónak 50 százalékot kellett kiperkálnia minden megjelenése után, a kiadó feje, Anthony „Top Dawg” Tiffith pedig bábként használta ki őt. Felidézi továbbá a feljebb említett „Big Three” kifejezést, mondván, hogy nála már Travis Scott, SZA és 21 Savage is nagyobb előadók, majd hozzáteszi, hogy Los Angelesben többen tisztelik őt Lamarnál.

A kanadai aztán minden szabályt felrúgva még mélyebbre megy a számban. Kendrick feleségének (Whitney Alford) a nevét is bedobja, majd odaköpi, hogy amikor muszáj volt, bizony a költőként tisztelt Lamar is featelt kommersz popelőadókkal, köztük Taylor Swifttel (Bad Blood) és a Maroon 5-val is (Don't Wanna Know).

Rekordokat döntögető válaszcsapás, családi üzelmek

Április 30-án aztán újabb fordulat jött, Kendrick Lamar 1 hónap hallgatás után közel 7 percben szólt vissza Drake-nek egy diss trackben. A dal címe Euphoria, ami egy utalás lehet az HBO Rév Marcell által fényképezett sikersorozatára, melynek Drake az egyik executive producere.

Amellett, hogy a hiphopértő közvélemény kijelentette, hogy Lamar újfent – és sokak szerint végérvényesen – porba tiporta Drake-et, még a számmisztikát nézve is elsöprő győzelmet aratott: az első napon 9,20 millióan streamelték a dalt Spotify-on. Összevetésképp a Like That 7,21 millió lejátszással nyitott, míg a Drake által írt Push Ups 5,63 millióval. Kendrick ezzel rekordot döntött, az Euphoria 2024 legjobb első napos streamingszámait produkálta a rap műfajában a platformon.

Nagy port kavart azonban, hogy a YouTube-on is 10 millió lejátszásnál járó Euphoria tartalmaz egy bakit is. Mint a szemfüles internetezők kiszúrták, Kendrick a dalban összekeverte Joel Osteen és Haley Joel Osment nevét: előbbi egy hírhedt amerikai lelkész-üzletember, utóbbi pedig az A. I. – Mesterséges értelem és a Hatodik érzék című filmek színésze, rá akart utalni Lamar, ezzel reflektálva Drake mesterséges intelligenciával megbuherált diss trackjére.

Kendrick a Cole-Drake-Lamar szentháromságra hivatkozva a számban kijelentette, hogy nincs mese, ő sajnos „egy önző forma”, a korona pedig csak egy emberé lehet három helyett. A rapper az igazi megsemmisítő ütést a dal utolsó két sorában vitte be: megvonta Drake-től az N betűs szó használatát, ezzel pedig mintha a Rick Ross-féle narratívát vinné tovább, aki „fehér fiúnak” csúfolta a torontói sztárt.

Lamar látszólag szőnyegbombázásba kezdett, május 3-án egy Instagramon közzétett dalban folytatta a sorozást. A 6:16 in LA című dalnak – melyről egyelőre nem lehet tudni, hogy kikerül-e hivatalosan a streamingplatformokra – már a címe is Drake visszatérő címadásait figurázza ki (lásd: 4PM in Calabasas, 5AM in Toronto).

És ha már számok, a cím más szempontból is beszédes és komoly többletjelentése van: a dal 6 óra 16 perckor jelent meg Lamar profilján, az Eufória első évada június 16-án debütált 2019-ben, június 16-a emellett az 1996-ban meghalt Tupac Shakur születésnapja, illetve 2024-ben ezen a napon tartják az apák napját is – itt Kendrick sunyin kikacsint Drake-re, akinek korábban volt egy eltitkolt fia, és akkor a 6:16 ezen bibliai vonatkozásáról még nem is beszéltünk.

Kendrick ezen felül 2011. június 16-án adott koncertet a torontói Sound Academy klubban, és ami a legerősebb, hogy Nicole Simpson (O. J. Simpson meggyilkolt felesége) temetése is június 16-án volt 1994-ben, a nemrég meghalt egykori sportoló hírhedt tárgyalását pedig pont egy év múlva ezen a napon kezdték meg.

Ezzel Lamar kegyetlenül azt jelentette ki, hogy soraival eltett láb alól egy fehér nőt, aki jelen olvasat szerint nem más, mint Drake.

Ha mindez nem lenne elég, a dal társproducere Jack Antonoff volt, aki évek óta együtt dolgozik Taylor Swifttel. Ezzel a kiállással mintha indirekten azt akarnák jelezni, hogy Antonoffék elhatárolódnak Drake-től, aki nyájasan beszélt Taylor Swiftről a mesterséges intelligenciával írt dalában, amiről alább még szó esik majd. A 6:16 in LA-ben Lamar maga Drake mellett annak kiadóját, az OVO-t is említi. Felteszi a kérdést, hogy Drake elgondolkozott-e már azon, hogy a kiadó tagjai igazából a színfalak mögött Lamarnak dolgoznak. És amúgy is azt vallják titokban, hogy a torontói megérdemli a sok csapást, amit mostanában kap. Ezután Lamar viccelődik Drake Toosie Slide című slágerével, szójátékokkal arra utalva, hogy a rapper ez elől a támadás elől most nem slisszolhat el.

A beef május 4-én aztán ismét új fordulatot vett: Drake kiadta a már bekészített Family Matters című 7 perces, három részre osztott klipes dalt, amiben Kendrick összes vádjára reagált. Lamar egy órával később válaszul közzétette a Meet the Grahams diss tracket, amivel alapjaiban változtatta meg a beefre jellemző retorikát. Ebben név szerint megszólítja Drake fiát, apját és édesanyját is, és figyelmezteti őket, hogy a gyermekük egy Harvey Weinsteinhez hasonló beteg ember beteg gondolatokkal, akinek egy cellában kéne rohadnia az amerikai filmproducerrel. Drake Lamar friss vádjai szerint alkoholproblémákkal küzd, illetve szerencsejáték- és gyógyszerfüggő, és nyakig benne van az eszkortbizniszben. Emellett utálja a fekete nőket, és nimfománként hiperszexualizálja a testüket, az OVO kiadó tagjai közt pedig többen szexuális ragadozók.

Felveti továbbá, hogy Drake-nek van egy eltitkolt lánya is, akit teljesen elhanyagol. Mint Kendrick rappeli, egy pontig úgy tűnhetett, hogy a cicaharc egy szórakoztató kirakatper lesz a zeneiparban, akkor viszont minden átértékelődött benne, mikor Drake szájára vette a feleségének a nevét.

Hiába hittük, hogy a történet nem lehet fondorlatosabb, tévedtünk. A családtagok bevonásával Kendrick Lamar egy jóval sötétebb és komolyabb síkra terelte a konfliktust.

Az új kihívó, a mesterséges intelligencia

A sok szálon futó beefet csak még kuszábbá tette a mesterséges intelligenciával gyártott diss trackek megjelenése áprilisban, melyekről eleinte napokig nem is lehetett tudni, hogy valósak-e vagy sem. Végül Drake-hez és Lamarhoz köthető forrásoknak kellett megerősíteniük, hogy a közösségi médiában terjedő hamis hangfájlokban nem a viaskodó rappereket hallhatjuk.

Már nem csak az egyre polarizáltabb politikában, a zeneiparban sem lehet többé eldönteni, hogy egy-egy lejáratókampány valós, vagy csak egy nyerészkedni próbáló trollhadsereg műve.

Drake-et például annyira felpaprikázta a beef, hogy trollüzemmódba váltott, és ő maga nyúlt a mesterséges intelligenciához. A rapper odáig ment, hogy a Push Ups után nem sokkal Instagramon kiadta a Taylor Made Freestyle-t, amihez MI-vel íratott egy verzét Snoop Doggal, és 2Pac-ot is felélesztette hozzá a technológia segítségével. A poszt alá nemes egyszerűséggel a következőt írta Kendrick Lamarnak címezve: „A válaszodra várva.”

Ami a dalszöveget illeti, itt Drake majdnem messzebbre ment, mint a Push Upsban: 2Pac és Snoop hangján ironikusan oltani kezdte Lamart, akit rosszmájúan nyugati parti megmentőnek nevez. Majd a saját verzéjében jött a legpusztítóbb kinyilatkoztatás: lerótta a tiszteletét Taylor Swift előtt, akit a legnagyobb gengszternek nevez a zeneiparban, aki akkora teljhatalommal bír, hogy miatta még ő is elhalasztotta korábban az egyik lemezmegjelenését.

Bár 50 Cent bírta a Taylor Made Freestyle-t, és Snoop Dogg is rá jellemző sztoikus sztónernyugalommal kezelte a dolgot, 2Pac jogutódjai enyhén szólva sem találták humorosnak a húzást.

Az 1996-ban meghalt rapper képviselői egy, a Billboard által megszerzett levélben arra szólították fel Drake-et, hogy azonnali hatállyal távolítsa el a dalt az internetről. „A lemez nemcsak 2Pac nyilvánosságának és hagyatéki jogainak durva megsértése, hanem minden idők egyik legnagyobb hiphop előadójának örökségével való durva visszaélés is” – állt a jogi következményekkel fenyegető levélben, amiben még Kendrick Lamart is említik, ráadásul pozitív kontextusban.

„A sértést súlyosbítja, hogy 2Pac hangját engedély nélkül Kendrick Lamarral szemben használták fel, aki a jogutódok jó barátja, és aki nyilvánosan és a magánéletében is kizárólag tisztelettel fordult 2Pac és az ő öröksége felé.” Nem titok, hogy a comptoni Lamarnak gyerekkora óta óriási inspirációt jelentett a nyugati parti legenda, erről az ihletésről egy megható levelet is írt a rapper halálának 19. évfordulójának alkalmából.

Bár voltak, akik X-en és Instagramon szórakoztatónak ítélték Drake húzását, a sajtóban többen (köztük a Rolling Stone is) is arról írtak, hogy az MI használatának propagálásával a rapper a tűzzel játszik. Szerintük káros és veszélyes precedenst teremt, ami miatt még kilátástalanabbá válhat a zeneipar MI ellen folytatott harca. Az előadóművészet hitelessége pedig végleg megkérdőjeleződhet a modern korban.

A torontói rapper végül április 25-én törölte a Taylor Made Freestyle című dalt.

Miért jó üzlet a beef?

Bár a Future és Metro Boomin által meghirdetett hadjárat kezdetben úgy tűnt, hogy újra életet lehel a hiphopba, egyre többen vitatják ezt az álláspontot.

A friss diss trackekből minden kiderült, még az ellenfél cipőmérete is, csak egy dolog nem: mi a végcél, amiért harcba szállnak egymással?

Sheldon Pearce, az NPR szerzője szerint a jelenlegi konfliktus legfőbb hibája, hogy nem értékek és észszerű koncepciók mentén zajlik, csupán óriási egók öncélú harcáról van szó. A Guardian szerint meg csak pár dúsgazdag csávó vitatkozik egymással, akik maximum játszótéri és kisiskolás szintű sértéseket bírnak kicsikarni magukból.

A csatározás egy valamire azért biztos jó: ingyen kattintásokat, hallgatókat és követőket hoz. A CBC „Mennyire jövedelmező egy rap beef?” című cikkében írt arról, hogy a beef szereplői mind trendingbe kerültek az X-en, Kanadában pedig jelentősen megugrottak a rádiós lejátszásaik: Drake-é 7,5 százalékkal, Lamaré 9,1 százalékkal, J. Cole-é pedig 400 százalékkal. Emellett a streamingplatformokon hozott számaik is növekedtek. Lamar havi hallgatószáma 60 millióra nőtt, a First Person Shooter című dal 260 millióról 280 millió lejátszásra ugrott, J. Cole havi hallgatóinak a száma pedig szintén milliókkal növekedett.

A hiphopra persze mindig is jellemző volt a valóságshow-szerű működés. Álszentség lenne úgy tenni, mintha a felhajtás nem lenne belekódolva a műfaj DNS-ébe. Milyen nagyobb jóért szállt szembe egymással az N.W.A és Ice Cube? Milyen magasztos eszme hajtotta 50 Centet, amikor képen vágta Ja Rule-t? Mi volt a fennkölt motiváció, amikor Gucci Mane és Jeezy viszálya tragédiáig fajult?

A beef a battle rap kialakulása óta az egók harcáról szólt, és ez érdemben nem is változott. Pusha T mégis elérte 2018-ban, hogy Drake jobb apa legyen, a '90-es években pedig le lehetett horgonyozni a keleti és nyugati part alapjaiban különböző stílusirányzatai mellett. A mostani háború viszont inkább az interneten és a Spotify-on zajló mémműsor, mintsem igazi, életszerű és eszmei küzdelem.

Húsba mar

Az úgynevezett beef- és disskultúra a hiphop szerves része, a versengésen és a rapperek közti rivalizáláson (is) nyugvó műfaj egyik alapvető eleme annak kezdetei óta, ami életben tartja azt az ősi – már-már heroikus – gondolatot, miszerint a hiphopnak nevezett művészi harcból csak egyetlenegy rapper jöhet ki győztesen. Az egyedüli legjobbnak járó címért pedig meg kell verekedni, és folyton készen kell állni a trónfosztásra.

Az említett eszme (amit már a Wu-Tang Clan is vallott) gyökerei a battle rapben keresendők, ami hivatalos meghatározása alapján általában két vetélytárs rapper és/vagy több csapat közt zajló verseny, melynek célja a másik megsemmisítése rapszövegek formájában. Azt, hogy hogyan zajlik egy ilyen párbaj, Magyarországon először talán az Eminem főszereplésével készült 8 Mérföld filmből ismerhette meg egy komplett generáció, ami hatásosan mutatta be a battle rap versenyek világát. A hagyomány gyökerei viszont a '80-as években keresendőek.

Nashawn Breedlove és Marshall Bruce Mathers alias Eminem a 8 Mérföld című filmben, ami hitelesen mutatta be, hogyan zajlott egy battle rap verseny – Fotó: Universal Pictures / Collection Christophel / AFP
Nashawn Breedlove és Marshall Bruce Mathers alias Eminem a 8 Mérföld című filmben, ami hitelesen mutatta be, hogyan zajlott egy battle rap verseny – Fotó: Universal Pictures / Collection Christophel / AFP

A beef nagyjából a hiphop születésével egyidős, a 35 különböző előadót mozgató, 50 dalt eredményező Roxanne Warsként elhíresült rapháború 1984-ben robbant ki Roxanne Shanté és a U.T.F.O csapat között. Ezt tartják a hiphop első nagy horderejű beefjének, ami a legtöbb diss tracket szülte valaha.

Az épp zajló amerikai rapháború apropójából a tengerentúli zenei sajtó újra elővette azokat a hiphop beefeket, amik meghatározták a műfajt. A legtöbb listán első helyen szerepel Notorius B.I.G. és Tupac Shakur párharca, ami 1994-ben – kettejük kezdeti jó viszonya és közös fellépése után – vett drámai fordulatot, hosszabb távon pedig a keleti- és nyugati part közti ellentétet is megalapozta, ami sokkal jobban elfajult a kelleténél.

A viszony 1994-ben romlott meg, amikor Tupacot egy rablás során meglőtték a New York-i Quad Studios liftéjben, amiért Pac Biggie-t és Diddyt (Biggie akkori menedzserét, aki akkor még Puff Daddy volt) gyanúsította meg. Erre válaszul jött az első diss track Biggie részéről a Who Shot Ya? képében, majd folytatódott a Hit 'Em Uppal, amit Tupac adott ki, ezzel ledobva az atombombát a keleti parti rapperekre, akik nem féltek visszaszólni. A beef 1996 szeptemberében fajult el végleg, amikor Tupacot megölték Las Vegasban, Biggie-t pedig 6 hónappal később gyilkolták meg.

Nas és Jay-Z egykori konfliktusa is nagy klasszikusnak számít. A Takeover és az Ether című diss track (utóbbit a legjobb diss tracknek tartja a közvélemény) máig a legerősebb beefdalok közé sorolják.

Jay-Z éppen csúcson volt, és Biggie halála után kikiáltotta magát New York legjobbjának, majd betámadta a szintén New York-i Nast, akinek karrierje akkoriban épp lefelé ívelt élete legrosszabb albuma (Nastradamus) után. A dalok végül mindkettejüknek jól jöttek, Nas pedig olyan erős disst írt válaszul, hogy rögtön visszaszerezte előkelő pozícióját a hiphopban. Az külön pozitívum, hogy a két legenda azóta kibékült egymással.

50 Cent és Ja Rule beefje közel 25 éve tart, és bár eleinte tettlegességig fajult, mostanra már inkább a trollkodásról szól: elég felidézni azt, hogy Fifty 2018-ban megvett 200 darab jegyet Rule koncertjére csak azért, hogy az első sorok üresek legyenek a fellépésén.

Ilyen példákat látva jogosan merül fel a kérdés, hogy labdába rúghat-e a nagyöregek mellett pár mai rapper, akik látszólag súlytalan és öncélú vádakat vágnak egymás fejéhez sértett kisgyerekként. Azzal viszont, hogy a konfliktusba májusban már a rapperek családtagjait is bevonták, eggyel komolyabbra fordult az ügy.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a hiphop a legnépszerűbb könnyűzenei műfajjá vált, és már kevésbé számít maszkulin műfajnak, mint Tupac idejében. Drake, Kendrick Lamar és a többi népszerű rapper harca viszont még így is a legnagyobb hiphop beef az elmúlt 10 évben. Egyelőre azt sem látni, hogy hol lehet a vége, hiszen minden nap egy új előadó lép be a háborúba.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!